Hej.
Ska bygga till ett cykelskjul mot en gäststuga.
Tanken är att fästa en regel 45x95 på gaveln av gäststugan (2,20m) och sen gå ut med 4 reglar ovanpå (2,40m) till 4 stolpar och sedan läkta ovanpå detta.
Stolparna 70x70, reglarna 45x95 och läkten 45x70.
Taket ska kläs med betong pannor.
Kan detta funka!
 
Redigerat:
  • Gilla
dkall
  • Laddar…
Hur långa blir reglarna och hur tätt ligger de? Är det ok med en synlig nedböjning?
 
Hej.
2.20x2.4 bxl. Nej tack ingen synlig nedböjning.
 
Vad tror ni??
 
nikasp
Kollar snabbt i appen Svenskt Trä "Lathunden" och den säger att 45x120 C24 klarar fri längd 2,36 meter (takbjälkar med *lätt* yttertak). Tycker du ska gå upp och även att stolpar på 70 mm känns väldigt spinkigt. Men endast amatöråsikt (har dock läst maskinteknik).
 
Om du vill ha ett snyggt tak som inte böjer ner vid snö tycker jag du ska använda 45x170 C 24 virke till takbjälkar. (Spännvidd 2,4 m c/c 750 mm) Det räcker gott med 70x70 till stolpar.
 
Har ett liknande projekt på gång, vad landade du i och hur blev resultatet?

Om du har en bild på resultatet och/eller en ritning skulle vara guld!
 
Tobbe.A
Jag lånar tråden lite, hoppas det är okej.

Jag ska bygga ett litet cykelskjul och tänkte använda virke jag har hemma. Nu börjar jag fundera på om det blir för klent. Vad tror ni om följande?

Det blir ca 2x2 meter. Jag har 70x70 som jag tänkte använda till fyra stolpar. Jag jackar ur och använder 35x70 som bärlina mellan främre stolparna och även mellan de bakre. Sen tänkte regla upp med några 35x70, för att slänga på ett plast/papptak. Till sist sitter jag dit ribbor runt om.

Som sagt, är det för klena dimensioner?
Bor utanför Göteborg, så vi har inga direkta snömängder att tala om.

//Tobbe
 
Tobbe.A
Ingen som har någon tanke om dimensionerna?
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag lånar tråden lite, hoppas det är okej.

Jag ska bygga ett litet cykelskjul och tänkte använda virke jag har hemma. Nu börjar jag fundera på om det blir för klent. Vad tror ni om följande?

Det blir ca 2x2 meter. Jag har 70x70 som jag tänkte använda till fyra stolpar. Jag jackar ur och använder 35x70 som bärlina mellan främre stolparna och även mellan de bakre. Sen tänkte regla upp med några 35x70, för att slänga på ett plast/papptak. Till sist sitter jag dit ribbor runt om.

Som sagt, är det för klena dimensioner?
Bor utanför Göteborg, så vi har inga direkta snömängder att tala om.

//Tobbe
35x70 som bärlina skulle jag inte chansa på, har du inte ett par 2x6"?
 
nikasp
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Ingen som har någon tanke om dimensionerna?
Tips är att söka på Byggbeskrivning (Svenskt Trä) både på Youtube och deras hemsida. Finns massa exempel på skjul, dass, cykelförråd m.m. att sno tips och idéer samt dimensioner från:
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
F fribygg skrev:
35x70 som bärlina skulle jag inte chansa på, har du inte ett par 2x6"?
Nej, jag har ju inte det. Tänkte ett tag att jag skulle sätta dubbla 35x70 vid stolparna (en på insida och en på utsidan), men det känns mest som att vara dumsnål. Får nog åka och köpa två 45x145 istället då. Det kommer inte se knasigt ut med 70-stolparna, eller räcker 45x95 som bärlina?

Vad tror du om 35x70 som takreglar?
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.