halloj där ute i etern
Har nyligen införskaffat en kökspanna som jag skall ha i mitt lilla hus. Tänkte höra nu om det är nån som vet vilken dimension jag skall ha på vatten rören till och från pannan till acc tanken. Nån som har något bra förslag? avståndet panna - tank är ca 3 meter

Mvh Calle

Så grova som möjligt - alltså så grova som anslutningsmuffarna tillåter. Speciellt om du ska ha ett system för självcirkulation (vilket man ska ha möjlighet till med tanke på strömavbrott, pumphaveri, etc). Mitt system har 35mm mellan panna och ack (vedpanna - ackumulatortankar.

Det har jag också. Angavs som minimidimension för en 35 kW panna, om jag inte minns fel.

oki tack för svaren
då e en liten följdfråga vad man ska ha för dimension till radiatorerna för att klara det med själv cirkulation. är 15 mm för klent? Huset är litet och kommer att delas upp i 3 olika slingor. den längsta slingan bli väl runt 20 m

Mitt hus är byggt för självcirkulation från början. Tror jag i alla fall. Första pumpen sattes nog dit när de byggde om från ved till olja. Tror jag.
Huset byggdes 1943 och eldades med ved till 1972. Vet jag.

Där är framlednings- och returrören nere i pannrummet 2" (50 mm). Gigantiska jämfört med dagens sugrörsliknande installationer. Men så blir det varmt i hela huset på självcirkulation också. Senast testat den 8-9 januari 2005.

Det måste man räkna på - och då med riktiga ingående parametrar. Tex den verksamma tryckhöjden, frikionsförluster, strömkretsarnas utformnig, etc

Jag har Tekno´s "Rörarbete" från 1956 - där finns fina tabeller och formler för att beräkna rördiameter för självcirkulationssystem. :D

Men i mitt 2-planshus från 37 med 2-rörsystem med undre fördelning har matnings rören 1" grovlek och framlednings och retur till förgrening 2".

Systemet är i dag modifiertat ett antal ggr, men självcirkulationen fungerade i varje fall efter Gudrun (med fult öppnad shunt).

En fråga från publiken till er med självcirkulation:
Hur kommer cirkulationen fungera om värmekällan är i samma plan som radiatorerna?
(jag gissar att det är fallet här eftersom det är en kökspanna)

:-/

Enligt Tekno´s Rörarbeten från 1956 - skickar du upp vattnet i exp.kärlet för vidare transport till radiatorerna. En sk "våningsanläggning.", det man ska tänka på är att man har ett fall, dels mot radiatorerna (frammatning), dels mot pannan (returen) (dvs. ackumulatortanken - fast det hade man inte 56) samt att man har tillräckliga dimensioner på rören. Vad de också poängterar är att man ska ansluta frammatningen till radiatorerna på exp.kärlet och inte på stigarledningen.

Enligt min rörläggare är det numera inte tillåtet att koppla in framledningen på expansionsledningen. Jag vet inte, men han sa så. Det var gjort på det sättet i mitt hus, men det är ju också från den eran (1943).

Däremot kan man tydligt se att rören under källartaket har "fall" mot pannan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.