Hej,

Har tänkt att tilläggsisolera när jag byter fasad och tänkt något i stil med Rockwool västkustskiva 50mm men något jag inte riktigt hittar är vad jag skall använda för dimension på spik alternativt skruv för spikläkten som kommer hamna på 50mm distanser?

Det är träreglar bakom och jag har tänkt, 50mm tilläggsisolering, 28x70 spikläkt på distanser med liggande 22x145 panel men vad bör jag fästa läkten med igenom distanserna? Funderar på typ en 45x45 i botten och toppen av isoleringen med som fäste för läkten i ändarna? Största väggen är ca 2.8m hög och 10m lång.

Räcker 2st 4x125 spik för att fästa läkten vid varje distans? eller bör jag använda t.ex. 6x1XX skruv?
 
Alt skruva klossar av 45x70 längd ca 100 mm, cc 600 i stommen.
28x70 spikregel skruvas med tex 5x70.
 
Mazen Mazen skrev:
Alt skruva klossar av 45x70 längd ca 100 mm, cc 600 i stommen.
28x70 spikregel skruvas med tex 5x70.
Ja det hade ju fungerat och blir väl rätt stabilt, men skapar jag inte små köldbryggor då egentligen?
 
Rickard.
Lång skruv är väl rimligare här, att stå och hammra på plastdistanserna känns sådär bra.

5x100mm borde väl räcka om jag inte tänker fel eller montageanvisningen säger annat.
 
G gojaa skrev:
Ja det hade ju fungerat och blir väl rätt stabilt, men skapar jag inte små köldbryggor då egentligen?
Du behöver någon ting att fästa läkten i och skillnad i köldbrygga mellan en kloss på 45x45 och en 45x70 visst den finns, men liten i sammanhanget mot att få det stabilt ...
 
Jag satte samma skiva häromsistens men med 34 mm spikläkt. Till detta använde jag 2 st 6x140 skruv i varje plasthylsa. Från proffsprodukter.se. Tyckte det funkade bra.
 
J
Lite ot men jag har ett litet parti 50mm plasthylsor över om du vill komma undan lite billigare än hos bygghandeln :)
 
Mazen Mazen skrev:
Du behöver någon ting att fästa läkten i och skillnad i köldbrygga mellan en kloss på 45x45 och en 45x70 visst den finns, men liten i sammanhanget mot att få det stabilt ...
Ja jag förstod det som du tänker att jag inte skall använda distanserna först? Därav frågan om köldbryggor, regelbit mot en distans. Men jag tänker ju att jag fäster en regel i botten och toppen av isoleringen för läkten och sedan distanser däremellan. Dimension på regeln eller om jag där då använder klossar spelar mig inte jättestor roll antar jag.

Ursäkta om jag missförstår dig :)

J JPW skrev:
Jag satte samma skiva häromsistens men med 34 mm spikläkt. Till detta använde jag 2 st 6x140 skruv i varje plasthylsa. Från proffsprodukter.se. Tyckte det funkade bra.
Kanon, tack! Satte du någon horisontell regel i botten och toppen med som du fäste läkten på eller körde du endast distanser helt och hållet? Sedan angående isoleringen bör det räcka att dra fast den med t.ex. 5x80 + plastbricka - den lär väl inte röra sig någonstans när läkten är på plats sedan heller? Har massa sådan skruv hemma sedan tidigare..

J JFreemountain skrev:
Lite ot men jag har ett litet parti 50mm plasthylsor över om du vill komma undan lite billigare än hos bygghandeln :)
Hehe tack men jag behöver ungefär en kartong om jag räknat rätt så blir inte så mycket "spill" av distanserna. Det är ett större förråd/bod som skall renoveras till gästrum/bod.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.