3 669 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Dimension på stolpar till plank
Hej,
vi planerar att bygga ett tätt plank som är ca 10 m långt och 180 cm högt. Planket är tänkt att bekläs vertikalt med 20 x 120 brädor som skruvas/spikas på en infälld spikregel (20 x 120) uppe och nere. Stolparna är tänkta att fästas med plitjärn (350 mm) som gjuts i papprör tillsammans med armeringsjärn.
Min fråga är: Tror ni det blir för klent med 70 stoplar om man har ett stolpanstånd på ca 150 cm? Hade varit väldigt skönt att slippa dessa klumpiga och otympliga 95 stolpar.
Tacksam för svar.
Håkan
vi planerar att bygga ett tätt plank som är ca 10 m långt och 180 cm högt. Planket är tänkt att bekläs vertikalt med 20 x 120 brädor som skruvas/spikas på en infälld spikregel (20 x 120) uppe och nere. Stolparna är tänkta att fästas med plitjärn (350 mm) som gjuts i papprör tillsammans med armeringsjärn.
Min fråga är: Tror ni det blir för klent med 70 stoplar om man har ett stolpanstånd på ca 150 cm? Hade varit väldigt skönt att slippa dessa klumpiga och otympliga 95 stolpar.
Tacksam för svar.
Håkan
Redigerat:
Ursäkta, jag hade råkat skriva fel tjocklek på spikregel och beklädnad. Det skulle vara 20 x 120. Men som du skriver, kanske för klent ändå.Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dimensionering av stålstolpar till takstolar.
Byggnadsfysik -
Dimension stolpar till balkong 5.30 lång, 2.7 m djup.
Altan & Uteplats -
Dimensionering/avstånd staketstolpar till trådspalje
Trädgård allmänt -
Dimension på stolpar till staket
Trädgård allmänt -
Dimension och avstånd på stolpar till räcke
Altan & Uteplats