Vi ska bygga ut vårt hus enligt ritning nedan. När jag räknar på limträbalken över fönstren så ska det vara limträ 42x225. Samtidigt anges att sidopelarna ska vara limträ 90x90, dock är bara nyttjandegraden 12% på dessa. Borde vi inte klara oss med vanlig regel 45x195? Se grönmarkerade reglar på bild nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det går inte att kommentera utan fler uppgifter. Du har antagligen angett parametrar som begränsar appens valmöjligheter.
Utan att räkna så syns det ju lång väg att du klarar dig med 45x195 som väggreglar. Detta under förutsättning att du stabiliserar i sidled mha t.ex. skivbeklädnad på insidan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle inte säga att det syns lång väg, det beror ju på hur höga de är, men spontant tror jag det också. Jag har dock lårt mig att inte ge spontana svar på Byggahus forum när man kan invänta fakta. De är inte stagade i sidled vilket är den största begränsningen. Knäcklasten i den veka riktningen för 45x195 C 24 är ca 15 kN vid 2 m höjd.
@vectrex & @justusandersson jag tolkar era svar som om att det är fullt tillräckligt med 45x195 eftersom kommer att ha både osb och gips på insidan samt liggande panel på utsidan. Detta borde ju ta hand om knäcklasten i sidled?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Absolut!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dimensionera rör och don till lägenhet på plan 2
Ventilation -
Vilken rördimension ut till gråvattenrening?
Vatten & Avlopp -
Dimensionering av stolpe till altan
Utbyggnad och tillbyggnad -
Dimensioning av virke till altan till hus från tidigt 1900-tal
Byggnadsvård -
Dimension på virke till odlingslåda?
Trädgård allmänt