Byggahus.se
Tänkte bygga en mindre sommarstuga på 15-30kvm.
Vad är en lämplig dimension om man vill köra samma i hela stommen?
Kommer inte vara värme på året runt utan blir att elda då man ska vara där, blir både sommar och vinter.

Funderat på 45x120 eller 145
Vanlig isolering

Vi har nyligen köpt en sommarstuga (drygt 50 kvm), byggd på 70 - talet. Jag vet inte vilken isolering den har, men ytterväggarna är mindre än 100mm tjocka inkl. ytterpanel. Och jag är osäker på om där överhuvudtaget finns någon isolering i väggarna. Nu på höstkanten har vi varit där några dagar när temp. utomhus varit omkring 10 grader. Om vi bara eldar i kaminen så får vi varmt på typ 20 minuter. Vi har även kört med två elradiatorer på 1 kW vardera, istället för kaminen, det blir också vamt på 20 - 30 minuter.

Det kommer givetvis att ta längre tid om det är minusgrader. Men vi har ändå bara sommarvatten (kommunalt på gång), så vi lär inte vara där så mycket under riktiga vintern.

Finns ingen tillgång till varken el eller vatten.
Kan ju krypa ner till -20 eller mer så lite isolering vill jag ha :)

Har möjlighet att köpa kutterspån att isolera med men frågan är hur mycket jobb det bli men det vore ju såklart det bästa...

Hade tänkt göra block hemma.
Antar att konstruktionen på stommen skiljer sig lite åt mellan spån och vanlig isolering?
Man bör väl ha öppet upptill så man kan fylla på spån om det sjunker?

Vi hade i många år en sommarstuga som farsan byggde på 60-70 tal. Den hade 95 mm isolering och ansågs på den tiden han byggde vara överisolerad. Det skulle aldrig betala sig :D
Vi upplevde ibland att det kunde vara lite rått när kaminen hade falnat på småtimmarna vintertid, men i övrigt aldrig några problem med värmen. Om du kör med sten- eller glasfiberull skulle jag nöja mig med 120 mm. Kutterspån har jag ingen aning om hur effektivt det är så jag kan inte uttala mig.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kutterspån tänkte jag väl mest för att den transporterar bort fukt vilket inte sten eller glasull gör på samma sätt.
För mycket isolering och kallt / varmt kan ju bli problem med fukt i isoleringen

Vi bor i en 1,5 plans villa med källare från 1956. Det är 9,5 cm träfiberisolering i väggarna här. Kutterspån som vindsisolering (20-30 cm). Tillbyggnad gjord på 80 talet med ungefär dubbla mängden isolering i väggarna. Inga problem att hålla värmen. Totalt med källare och garage har vi cirka 220 kvm uppvärmd yta. Efter att vi skaffade bergvärme, men innan elbilar gjorde vi av med 12000 kwh per år. Utan bergvärme hade det nog varit 35-40000 kwh. Då värmer jag upp en friggebod på 10 kvm till cirka 10 grader också, där jag har 10 cm isolering i väggar och 15 cm i tak.

Tror därmed inte att du ska överdriva isoleringen i en sommarstuga som inte ska vara uppvärmd när ni inte är där. Borde räcka bra med 120 mm isolering. Gärna mer i taket givetvis.

Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tomture61
nino nino skrev:
Kutterspån tänkte jag väl mest för att den transporterar bort fukt vilket inte sten eller glasull gör på samma sätt.
För mycket isolering och kallt / varmt kan ju bli problem med fukt i isoleringen
TRÄFIBERISOLERING HUNTON

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.