12 846 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Dimension mellanbjälklag för loft
Om det räcker beror nog på om reglarna kommer att vara 2,5 eller 4,5 meter långa, alltså om de ligger på längden eller på tvären. 4,5 meters spann med 95-reglar låter väldigt svajigt i mina ögon. 2,5 däremot funkar nog. Om loftet ska användas enbart som säng kanske det inte gör så mycket med lie svaj (det beror ju förstås på vad man gör i sängen
) men om det ska det bli ett rum som ni tänkt gå omkring i bör ni nog lägga på lite.
45x95 på 2,5 meter kommer bli sjukt svajigt. Gå upp till i alla fall 45x145 om ni vill ha ett hyfsat stumt golv. 45x120 på c/c 300 kan möjligtvis bli acceptabelt om ni har väldigt ont om takhöjd och vill spara varje millimeter, men det kommer kännas att det inte är ordentligt dimensionerat.
Redigerat:
Vi har nyligen byggt ett loft med ca 2,5 m spännvidd. 45x95 på c300 med skruvlimmad spånskiva ovanpå och skruvlimmad plywood och gips på undersidan, och vi hade ett stabilt upplag i bägge ändarna. Det blev tillräckligt stabilt för att vara ett loft, och upplevs inte som speciellt svajigt.
Jo, då har ni ju en samverkanskonstruktion, där ni i realiteten har byggt på bjälkarna så att deras höjd snarare ligger på 125-130 mm. Skulle det legat ett vanligt brädgolv och gips på undersidan så hade det blivit mycket svajigare.
För övrigt såg jag en ganska rolig lösning häromdagen, några bekanta håller på att bygga en vindslägenhet i Stockholm, och hade riktigt svårt att få plats med det loft de ville ha dit. Lösningen, för att plocka ut varenda millimeter i takhöjd, blev att göra ett massivt träbjälklag, det vill säga stående 45x120 (tror jag det var) som skruvlimmades sida mot sida. Dessa slipades på ovansidan och fick alltså fungera som golv också. Det enda som behövdes var en gips direkt mot undersidan, så den totala höjden landade på runt 130 mm. Jag minns inte den exakta spännvidden just nu, med det var i alla fall en bra bit över över fem meter.
Och om reglarna ska vara 4,5 meter långa så är nog allt under 195x45 förkastligt om det inte är specialkonstruktion a'la ACME's. Troligen ska det vara 220x45, men då det är loft så kan man tolerera lite mer nedböjning.
edit:
jon, en gigantiskt limträbalk mao ...
edit:
jon, en gigantiskt limträbalk mao ...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dimension på jordkabel för laddbox
El -
Förstärka underdimensionerat mellanbjälklag
Byggmaterial & Byggteknik -