2 818 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dilemma: fasad på sommarstuga
Hej hej,
Ärvde för några år sedan en sommarstuga (byggår 1930-33 nånstans) i bokstavligen fallfärdigt skick, belägen på en liten ö i en småländsk insjö. Fick börja med att lyfta huset med domkraft och byta ut bärande delar som murknat och sedan var det dags att byta ut murken panel på gaveln mot sjön. Panelen var ursprungligen målad i slamfärg (faluröd) men har senare (gissar 60-tal) målats med gul plastfärg. I samband med att jag bytte panel ville jag passa på att peta in lite isolering för att förlänga säsongen lite grann och slippa sitta och huttra varannan dag när vinden ligger på från sjön. Samtidigt ville jag återställa huset till faluröd.
Det jag gjorde var att lägga in gullfiber 70mm i bjälklaget, sedan vindpapp, spikläkt 25mm och panel. Jag satte inte in nån plast/ångspärr/vaddetnuheter eftersom nån sa att det inte ska göras i hus som står ouppvärmda.
I takt med att jag lagt ner tid på huset har jag nu börjat intressera mig för byggnadsvård och efter att bland annat har läst i detta forum börjar jag bli osäker på om det jag gör är klokt.
Det första jag tvekar kring är om det är en dum idé att byta ut resterande väggpanel (som ser helt ok ut). Ett alternativ som jag övervägt är att skrapa av plastfärgen och måla faluröd, men går det? Plastfärgen åker lätt av helt och hållet när jag skrapar och den gamla rödfärgen finns kvar under. Kanske detta pekar på att det ändå går att skrapa och måla med slamfärg?
Om jag måste byta panelen för att måla slamfärg infinner sig andra frågor:
1. Är det, ur byggnadsvårdshänseende, bättre att behålla panelen och måla om i gult än att byta ut mot ny för att få rödfärg?
2. Är det helt förkastligt att sätta in gullfiber i väggen om jag väljer att byta panel? Vill ju inte att huset ska få fuktskador. Kommer förstås att behålla englasfönster så då kanske vinsten är ringa?
Ja, en massa frågor som ni märker. Är tacksam för alla kloka synpunkter som jag vet att jag kommer att få här!
Ärvde för några år sedan en sommarstuga (byggår 1930-33 nånstans) i bokstavligen fallfärdigt skick, belägen på en liten ö i en småländsk insjö. Fick börja med att lyfta huset med domkraft och byta ut bärande delar som murknat och sedan var det dags att byta ut murken panel på gaveln mot sjön. Panelen var ursprungligen målad i slamfärg (faluröd) men har senare (gissar 60-tal) målats med gul plastfärg. I samband med att jag bytte panel ville jag passa på att peta in lite isolering för att förlänga säsongen lite grann och slippa sitta och huttra varannan dag när vinden ligger på från sjön. Samtidigt ville jag återställa huset till faluröd.
Det jag gjorde var att lägga in gullfiber 70mm i bjälklaget, sedan vindpapp, spikläkt 25mm och panel. Jag satte inte in nån plast/ångspärr/vaddetnuheter eftersom nån sa att det inte ska göras i hus som står ouppvärmda.
I takt med att jag lagt ner tid på huset har jag nu börjat intressera mig för byggnadsvård och efter att bland annat har läst i detta forum börjar jag bli osäker på om det jag gör är klokt.
Det första jag tvekar kring är om det är en dum idé att byta ut resterande väggpanel (som ser helt ok ut). Ett alternativ som jag övervägt är att skrapa av plastfärgen och måla faluröd, men går det? Plastfärgen åker lätt av helt och hållet när jag skrapar och den gamla rödfärgen finns kvar under. Kanske detta pekar på att det ändå går att skrapa och måla med slamfärg?
Om jag måste byta panelen för att måla slamfärg infinner sig andra frågor:
1. Är det, ur byggnadsvårdshänseende, bättre att behålla panelen och måla om i gult än att byta ut mot ny för att få rödfärg?
2. Är det helt förkastligt att sätta in gullfiber i väggen om jag väljer att byta panel? Vill ju inte att huset ska få fuktskador. Kommer förstås att behålla englasfönster så då kanske vinsten är ringa?
Ja, en massa frågor som ni märker. Är tacksam för alla kloka synpunkter som jag vet att jag kommer att få här!
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Om all den gula färgen går bort bör det gå utmärkt att måla på Falu Rödfärg igen. det är ju också en färg som andas mycket bättre vilket är bra för hus som står ouppvärmda stor del av året, fukten vandrart så att säga fritt och blir inte instängd.
Vedkamin av något slag är då bra för att få bort "stuglukten" på våren.
Har inget att säga om isoleringen, det får andra svara på.
Vedkamin av något slag är då bra för att få bort "stuglukten" på våren.
Har inget att säga om isoleringen, det får andra svara på.
Håller med Anna H om färgen. Bör gå. Risken är kanske att skrapningen gör ytan för slät, nästan som hyvlad. Slamfärg ska ju ha en sågad yta. Men om du låter panelen stå ett tag efter skrapningen bör det kunna resa sig en del så slamfärgen får bättre fäste.
Om isolering. Beror på hur mycket byggnadsvårdare man vill vara. Nya material är alltid en risk i en befintlig konstruktion. Samtidigt tror jag risken är mindre med vägg- än takisolering - större mögelrisk på en vind. Så en tunn gullfiberisolering innebär nog inget större problem. Även om isolering som lin eller cellulosa vore att föredra. Du skriver inte vad det är för vägg men jag gissar på timmer. I min värld är det tillräcklig isolering för en sommarstuga. Det viktiga är att få det vindtätt. Jag skulle alltså strunta i att tilläggsisolera och bara köra vindpapp om du tar ner / byter panelen. Känns inte värt jobbet/ingreppet att tilläggsisolera en sommarstuga.
Det tråkiga med tilläggsisolering av gamla hus är att det ofta förstår husets proportioner, fönster blir insjukna m.m.
Om isolering. Beror på hur mycket byggnadsvårdare man vill vara. Nya material är alltid en risk i en befintlig konstruktion. Samtidigt tror jag risken är mindre med vägg- än takisolering - större mögelrisk på en vind. Så en tunn gullfiberisolering innebär nog inget större problem. Även om isolering som lin eller cellulosa vore att föredra. Du skriver inte vad det är för vägg men jag gissar på timmer. I min värld är det tillräcklig isolering för en sommarstuga. Det viktiga är att få det vindtätt. Jag skulle alltså strunta i att tilläggsisolera och bara köra vindpapp om du tar ner / byter panelen. Känns inte värt jobbet/ingreppet att tilläggsisolera en sommarstuga.
Det tråkiga med tilläggsisolering av gamla hus är att det ofta förstår husets proportioner, fönster blir insjukna m.m.
Hej och tack för era svar!
Bra att veta att det funkar att måla. Även om färgen lossnar lätt så har den fyllt ut otaliga sprickor i panelen så jag är lite rädd att det kommer se gulrandigt ut i slutändan ändå... Annars fransar sig träet när jag skrapar så det liknar sågad panel.
Det är inte timmervägg utan reglar, så isoleringen läggs inuti regelverket. Det blir en utbyggnad på 25mm pga att jag bygger ut panelen lite från pappen, men det påverkar inte husets utseende nämnvärt. Jag har lagt en liten list innanför fönsterfodret för att täcka skarven. Jag har ingen kunskap om timmerhus alls, men antar att man då får bygga ut väggen rejält för att isolera?
Så om jag bestämmer mig för att byta panel står det mellan 2 alternativ:
1. enbart sätta på vindpapp och varken bygga ut vägg eller riskera mögel (jag antar att jag kan smacka på panelen direkt på vindpappen då?)
2. peta in isolering, bygga ut 25mm och hoppas på det bästa
Låter ju som att jag inte behöver oroa mig så mkt för isoleringen då, så den stora frågan är om jag vinner något ytterligare med isolering framför bara vindpapp, givet att det nu är reglar och inte timmer? Min sambo är mer frusen än jag och vi vill ju kunna åka ner hit sent på hösten också...
Bra att veta att det funkar att måla. Även om färgen lossnar lätt så har den fyllt ut otaliga sprickor i panelen så jag är lite rädd att det kommer se gulrandigt ut i slutändan ändå... Annars fransar sig träet när jag skrapar så det liknar sågad panel.
Det är inte timmervägg utan reglar, så isoleringen läggs inuti regelverket. Det blir en utbyggnad på 25mm pga att jag bygger ut panelen lite från pappen, men det påverkar inte husets utseende nämnvärt. Jag har lagt en liten list innanför fönsterfodret för att täcka skarven. Jag har ingen kunskap om timmerhus alls, men antar att man då får bygga ut väggen rejält för att isolera?
Så om jag bestämmer mig för att byta panel står det mellan 2 alternativ:
1. enbart sätta på vindpapp och varken bygga ut vägg eller riskera mögel (jag antar att jag kan smacka på panelen direkt på vindpappen då?)
2. peta in isolering, bygga ut 25mm och hoppas på det bästa
Låter ju som att jag inte behöver oroa mig så mkt för isoleringen då, så den stora frågan är om jag vinner något ytterligare med isolering framför bara vindpapp, givet att det nu är reglar och inte timmer? Min sambo är mer frusen än jag och vi vill ju kunna åka ner hit sent på hösten också...
En regelvägg gör ju att isoleringsfrågan kommer i lite annat ljus. Någon slags isolering skulle jag nog satsa på då. Nuvarande regelvägg är alltså helt tom och ihålig?
Lite isolering hjälper ju också att med att hålla värmen ute de där varmaste dagarna. Att isolera måttligt bör vara lugnt. Du kan ju också titta på träfiberbaserad isolering såsom Vital om du vill ha något som kommer närmare existerande material och som kan buffra en del fukt. Dock betydligt dyrare men om det inte är några jätteytor blir det inte så mycket totalt.
Traditionellt sattes ju också rödfärgad panel utan luftspalt eftersom färgen i sig är öppen och panelen kan torka utåt. Förenklar arbetet en del. Nog en konstruktion som funkar bättre med en fuktbuffrande isolering även om det nog även funkar med en tunnare mineralullsisolering.
Lite isolering hjälper ju också att med att hålla värmen ute de där varmaste dagarna. Att isolera måttligt bör vara lugnt. Du kan ju också titta på träfiberbaserad isolering såsom Vital om du vill ha något som kommer närmare existerande material och som kan buffra en del fukt. Dock betydligt dyrare men om det inte är några jätteytor blir det inte så mycket totalt.
Traditionellt sattes ju också rödfärgad panel utan luftspalt eftersom färgen i sig är öppen och panelen kan torka utåt. Förenklar arbetet en del. Nog en konstruktion som funkar bättre med en fuktbuffrande isolering även om det nog även funkar med en tunnare mineralullsisolering.
Japp, helt tomt och ihåligt, förutom alla getingbon då.
Jag får räkna på om jag har råd med den dyrare varianten. Det rör sig nog om rätt stora ytor ändå. Vi snackar ett tvåvåningshus med 5 rum, 2 kök och en jungfrukammare mot bakgården.
Sen är väl behovet av att hålla ute sommarvärmen inte så stort i den här regnhålan...
Nåväl, tack för dina synpunkter. De är till stor nytta för en vilsen stugägare.
Jag får räkna på om jag har råd med den dyrare varianten. Det rör sig nog om rätt stora ytor ändå. Vi snackar ett tvåvåningshus med 5 rum, 2 kök och en jungfrukammare mot bakgården.
Sen är väl behovet av att hålla ute sommarvärmen inte så stort i den här regnhålan...
Nåväl, tack för dina synpunkter. De är till stor nytta för en vilsen stugägare.
Klicka här för att svara