Jag har own it som tur är, de kör med statiskt. Svårt att hosta mail-server från dynamisk då de flesta servar tror det rör dig om spam.

TS:
Har du provat att uppdatera firmware som jag tror redan föreslagits i tråden?

Försök lösa orsaken.

Men annars borde väl ett vanligt för dig räcka, i och med att du nu accepterar 1 minuts downtime + uppstartstid.

http://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur/Pr364425000

ON EVERYDAY 00.15
OFF EVERYDAY 00.14

Du bryter ju efter "tiduret". Innan har du ju hela tiden spänning. Men för säkerhetsskull så har du ju batteri ändå.

Lösningen finns ju inbyggt i de flesta routrar mm. Brukar gå att i mjukvaran ställa in om de ska starta om vid en angiven tidpunkt osv. Surfa in på 192.156.0.1 brukar vara en normal adress till en router. Skriv det direkt i din webbläsare. Sen har du säkert ett lösenord i form av Admin Admin. står annars i din manual eller bara googla på just din modell.

Annars finns det ju smidiga ur som man sätter i vägguttaget. Går ju ställa på 1-5 minuter oftast vilket borde räcka.

Mikael_L
-=fullmoon=- skrev:
Surfa in på 192.156.0.1 brukar vara en normal adress till en router. Skriv det direkt i din webbläsare.
Beror ju på vad fabrikatet i fråga har som standard, på mina D-link är det http://192.168.0.1/ som default och leveransinställning.
Och de återgår till denna inställning efter hårdvarureset, och även adm-kontot blir admin och något default lösenord som jag inte längre minns, men som återfinns i manualen.

-=fullmoon=- skrev:
Surfa in på 192.156.0.1 brukar vara en normal adress till en router.
Det där är ingen privat ip-adress.
ImageUploadedByByggahus.se1401261437.394045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1401261466.616660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmarouters har oftast 192.168.0.1 eller 192.168.1.1.
Företagsrouters har ofta 10.0.0.1

Quantico är en enormt stor militärbas som tillhör US Marine Corps och hyser bla presidentens helikoptrar. FBI har lite lokaler där oxo. Det är nog bra att inte försöka hacka deras routrar..

Felet är mitt modem. Tidur kostar 100kr modem kostar en 500kr. Jag kör på fullösningen. Routern är en Dovado 4gr. Det finns att den ska starta om själv om den märker att internet är borta men det verkar inte funka pga mitt modem.

Har du uppdaterat programvaran i 4GR? Dom har haft enorma stabilitetsproblem.

Har inte dovado en funktion som startar om enheten eller USB dongeln om Internet går ner?
Vill minnas att det fanns på min gamla iaf.

P
När jag började läsa tråden så misstänkte jag just att det skulle vara en Dovado.
Dom är eländiga. Dom verkar bara sluta funka. Det kan vara något problem med DNS (=domännamnuppslagning) då just detta ofta bara lägger av. Modemet är fortfarande uppkopplat men man får ingen kontakt med DNS.
Släng skiten. Köp en billig TP-link router. Min har varit uppe i 3månader i sträck nu. Dovadon som sagt klarar knappt 24 timmar. Det spelar heller ingen roll vilken Dovado router. Samma skit. Konstigt att man måste uppgrader Dovadon hela tiden medan TP-Link funkar nästan right-of-the-box...

Edit.. 400 spänn.. då blir barnen också glada att du inte bryter länken mitt i nätspelandet på natten...
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/3g_4g_router/tp-link-tl-mr3420/178813.5259/

Redigerat:
mycke_nu skrev:
TS:
Har du provat att uppdatera firmware som jag tror redan föreslagits i tråden?
Har en 4år gammal router så det händer inte mycket på uppdateringsfronten.

vilpi skrev:
Har inte dovado en funktion som startar om enheten eller USB dongeln om Internet går ner?
Vill minnas att det fanns på min gamla iaf.
Har den aktiverad men routern tror att den har Internet trots att den inte har det.

Kör jag en mjukvaru restart hjälper det inte utan jag måste bryta strömmen helt till modemet och sen går det bra att ansluta.

Kan bara hålla med, har en 4GR som skulle agera backupförbindelse men sämre skit får man leta efter. Det enda den dög till var att värma upp dataskåpet, för varm blev den med det var dock det enda den lyckades åstadkomma.

Jag hade enorma problem med 4GR men med version 6.1 funkar det hyfsat.

Har inte vågat uppgradera vidare efter den releasen. :thumbdown:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.