Behöver ett enkelt tidur som ska stänga av en router 5sek varje natt så den blir omstartad.

Finns det något som inte nollställs vid elavbrott?

I princip alla kopplingsur har inbyggd gångreserv, i form av batteribackup.

Tidur som endast bryter 5 s var 24:e h låter lite exotiskt.

Kanske bättre att köpa en ny router?

Och har ni avbrott så ofta att det är ett verkligt problem. Annars funkar ju enklaste tänkbara tidur.

Mikael_L
Jag blir dock nyfiken, varför behöver routern bootas om regelbundet?

Det svåra är att hitta en timer (till billig penning) som har kortare till/från-tid än en minut. Om du vill ha kortare så får du bygga egen timer.

Min router har en upptid på någon månad, ligger matad via ups. Senast den blev spänningslös var när jag försökte hitta en lite bättre placering.

Om den behöver startas om titt som tätt så är den antingen för varmt placerad eller så håller den på att gå sönder eller är det en dålig modell/firmware.

5 s eller en minut kan väl inte spela någon roll? Routern har väl ändå en uppstartstid på någon minut.

Mikael_L skrev:
Jag blir dock nyfiken, varför behöver routern bootas om regelbundet?
TS kanske vill ha en ny IP-adress varje dag. :sly:

Inte ens vid ipreset är det säkert du får ny :)

Jag antar att detra är beroende på instabilitet? Bättre hitta roten till problem om du frågar mig

j.f.s
AndersMalmgren skrev:
Inte ens vid ipreset är det säkert du får ny :)
Ja det stämmer, DHCP-servern håller ju ofta reda på routerns MAC-adress. Mina mobila routrar brukar dock få en ny IP-adress varje gång.

Beror ju helt på hur internetleverantören har konfat IP, själv har jag fiber och statisk IP. Men även om man kör dynamisk kan de välja att man behåller den gamla. Men du kanske tänker på LAN ipen för varje enskild maskin och inte WAN kom jag precis på

Det är mitt 4G modem som dummar sig. 1min nertid på natten funkar. Är det minsta det går att ställa tror ni? Någon som kan tipsa om ett bra tidur som ni själva använt?

AndersMalmgren skrev:
Beror ju helt på hur internetleverantören har konfat IP, själv har jag fiber och statisk IP. Men även om man kör dynamisk kan de välja att man behåller den gamla. Men du kanske tänker på LAN ipen för varje enskild maskin och inte WAN kom jag precis på
Nej även min fiberleverantör (Telia) håller reda på MAC-adressen. Byter jag router får jag en ny IP-adress, byter jag tillbaka (inom rimlig tid, timmar) så återfår jag den tidigare. Det finns dock alla möjliga varianter på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.