18 471 läst ·
103 svar
18k läst
103 svar
Digitala kvitton
60mb per månad om vi bortser från kanske en initial laddning bör ju räcka lång för kvitton som man fotar löpande. Det handlar ju inte om varje enskilt matkvitto utan för min del iaf allt som är kopplat till en garanti och/eller huset.
Man behöver ju heller inte fota med högsta upplösning. Använder man däremot Evernote till en massa andra saker så kan ju en "prenumerationsavgift" vara ett alternativ.
Risken som jag ser det är att Evernote blir uppköpta eller konkar och då sitter man med en massa data som man inte kan nå i värsta fall. Formatmässigt känns dock JPG och XML ganska OK, detta i samband med att i princip alla klientplattformar stöds så finns förutsättningarna för en långsiktig hållbar lösning.
Man behöver ju heller inte fota med högsta upplösning. Använder man däremot Evernote till en massa andra saker så kan ju en "prenumerationsavgift" vara ett alternativ.
Risken som jag ser det är att Evernote blir uppköpta eller konkar och då sitter man med en massa data som man inte kan nå i värsta fall. Formatmässigt känns dock JPG och XML ganska OK, detta i samband med att i princip alla klientplattformar stöds så finns förutsättningarna för en långsiktig hållbar lösning.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det var just denna aspekt jag tänkte på när jag skrev "när man inser hur bra det är", (been there) men absolut, annars lär det räcka.Nimajneb skrev:
Ja det är också något man ska ha i åtanke, speciellt om man bara har mobila enheter, jag vill minnas att man som gratis-användare inte kommer åt informationen på sådana utan kontakt med deras server (om det nu skulle hända något över en natt, vilket är ganska osannolikt, men konsekvenserna kan ju vara väldigt stora). Som premium alternativt från en dator går det även "off-line"Nimajneb skrev:
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Märkligt, kollade och det ser likadant ut i min W7 installation (förvisso emulerad på OSX men det spelar ju ingen roll), detta är Acrobat X Pro 10.1.4 (säkert inte uppdaterat, jag använder W7 ganska sällan och acrobat i den ännu mer sällan):MathiasS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Där den alltid varit (alltså själva bilden) men om du väljer textmarkeringsverktyget kommer du nu kunna markera texten och exv. kopiera samt, vilket är mer relevant för denna tråd, söka efter ord / meningar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Jag kör Mac OS X. Scannar 300 dpi multipage-TIFF i kopiatorn som hämtas som fil. Droppar jättefilen på Acrobat Pro X som snällt frågar om jag vill göra om den till optimerad PDF med OCR-läsning. Detta är ett standardbeteende i Acrobat för TIFF-filer (kör man med JPEG eller PDF händer ingenting) Går och hämtar kaffe, läser lite nördnyheter och vips! har jag en sökbar PDF på skärmen. Denna sparas sedan optimerad för att komprimera bitmappen.MathiasS skrev:
Rent filtekniskt är det en tvålagers PDF där det översta lagret är bitmappen så att du ser originalet som det ser ut. Under detta finns en layout:at lager med OCR-tolkad text som också blir sökbart i ett intelligent OS.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
...och skit i att rätta texten. Man blir nämligen aldrig klar. 
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Har du provat någon av teknikerna? Om inte så gör det, ger lite perspektiv.Nimajneb skrev:
För mig är det inte alls uppenbart vilken som är den bättre. Det är relativt enkelt att smälla av en bild i evernote, textigenkänningen funkar oftast fullt tillräckligt och det är lätt att tro att det blir knockout. När man kört det ett tag märker man en del fenomen;
Ett fenomen är att ett kvitto som inte är direkt ur skrivaren (typ legat i en plånbok eller, än värre, kanske löst i en ficka) gör sig inte till närmelsevis lika bra under en kamera som det gör klämt i en scanner, ibland är det direkt svårt att få till en bra bild, i scannern har jag bara upplevt att den ibland lyckas läsa ev. noteringar man gjort på baksidan (lyser igenom), vilket kan störa bilden, i övrigt skulle jag ta en scannad bild alla dar i veckan. Kanske kan lösas genom att klämma pappret bakom en glasskiva, ouups, inte riktigt lika smidigt längre...
Kanske än mer irriterande är Evernote ett sånt' där program som anser sig smartare än användaren (typiskt applebetende om du frågar mig, och en av få saker jag som omvänd PC-användare fortfarande irriterar mig på, nu är ju inte evernote en appleprodukt, men den har den "känslan"). Detta manifesterar sig i form av att evernote har en funktion (som på typiskt översittarmanér inte går att stänga av) som ska räta ut bilden. Fine när det funkar, mer än lite irriterande när man ansträngt sig och fått en bra bild, och sen förvränger evernote den till något som ser ut att först passerat min matsmältningsapparat. Detta kan den göra med såväl "slitna" termokvitton enligt ovan som helt raka A4-papper som inte borde vara några som helst problem.
Ett annat, ganska litet, irritationsmoment är att jag ännu inte lyckats bli av med att Evernote "automagiskt" bestämmer att platsen där fotot togs följt av datum (det senare ser man inte när man bläddrar, för "sent" i textsträngen) är nog en bra rubrik för noteringen, relativt värdelöst med mitt användmönster kan jag lova.
Det var väl små irriterande funktioner som jag kommer att tänka på direkt, finns säkert fler. och samtidigt finns det många tilkortakommanden med scannerlösningen. Med mina egna preferenser skulle jag säga att om jag skulle kunna (orkade ordna) automatisera lite mer (typ som jag förseslår några inlägg upp) skulle jag definitivt gå på scannerlösningen, åtminstone så länge jag har tillgång till en bra scanner (jag har tillgång till en multifunktions-kopiator med snabb och väl fungerande arkmatare som tar det mesta, jag gissar att Johan har liknande). Utan automatiseringen är det hårfint, lättjan talar för Evernote, men resultatet från scannern skulle jag vara mycket mer nöjd med. Det skulle kännas direkt oproffsigt att behöva använda ett fotograferat kvitto, allra helst ett som Evernote "fuckat upp" för exv. garantianspråk, även om det säkert skulle funka. Med ett scannat, inga problem...
/U
PS. varför behöver du ett "vettigt alternativ till Evernote", bortsett från om jag ev. påverkar dig med inlägget ovan var du väl redan insåld?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Kanske ska tillägga, av ovanstående anledning väljer jag:
- Evernote för det mesta privata, recept, material jag fått i pappersform och privata kvitton. Troligtvis är det bara jag som tittar på det (jag är tyvärr urkass på att gå tillbaka och klaga, oavsett om jag hittar kvittot, så egentligen vet jag inte varför jag sparar på dem)
- Scannat när det gäller mitt företag, ska skatteverket ev. titta på det ska det se proffsigt ut (så proffsigt som är rimligt)
/U
- Evernote för det mesta privata, recept, material jag fått i pappersform och privata kvitton. Troligtvis är det bara jag som tittar på det (jag är tyvärr urkass på att gå tillbaka och klaga, oavsett om jag hittar kvittot, så egentligen vet jag inte varför jag sparar på dem)
- Scannat när det gäller mitt företag, ska skatteverket ev. titta på det ska det se proffsigt ut (så proffsigt som är rimligt)
/U
Ullberg,
jag har använt Evernote för just små anteckningar under en längre tid i första hand för att ha det synkat o enkelt tillgängligt mellan jobbdatorn och paddan/telefonen men aldrig tänkt eller reflekterat över OCR funktionen.
Att skanna PDF har jag gjort i många år men med en vanlig flatbäddsskanner eller multiskrivare blir det en ganska omständig process. Att sedan gå vidare o OCRa dokumentet och att sedan lägga upp det på någon molntjänst gör det hela en tung process som man lätt undviker.
Uppenbart tycker Johan detsamma då han bara orkar batcha det 1g/år.
Jag testade Evernote med 12 kvitton i olika kvalitet igår för att känna på konceptet och det funkade riktigt bra.
Om kvittona var lite knöliga var det bara att spänna upp dom med tumma o långfinger. Allt funkade perfekt och tog inte många sekunder per kvitto.
Det viktigaste är enkelheten för annars blir det inte av. Antagligen därför jag aldrig bemödat mig o skanna kvitton.
Innan jag bestämmer mig för om Evernote så är frågan om det finns någon produkt som kommer i närheten i smidighet?
Notera att ett elektroniskt kvitto är fullt tillräckligt legalt sett både vid reklamation såväl gentemot SKV.
jag har använt Evernote för just små anteckningar under en längre tid i första hand för att ha det synkat o enkelt tillgängligt mellan jobbdatorn och paddan/telefonen men aldrig tänkt eller reflekterat över OCR funktionen.
Att skanna PDF har jag gjort i många år men med en vanlig flatbäddsskanner eller multiskrivare blir det en ganska omständig process. Att sedan gå vidare o OCRa dokumentet och att sedan lägga upp det på någon molntjänst gör det hela en tung process som man lätt undviker.
Uppenbart tycker Johan detsamma då han bara orkar batcha det 1g/år.
Jag testade Evernote med 12 kvitton i olika kvalitet igår för att känna på konceptet och det funkade riktigt bra.
Om kvittona var lite knöliga var det bara att spänna upp dom med tumma o långfinger. Allt funkade perfekt och tog inte många sekunder per kvitto.
Det viktigaste är enkelheten för annars blir det inte av. Antagligen därför jag aldrig bemödat mig o skanna kvitton.
Innan jag bestämmer mig för om Evernote så är frågan om det finns någon produkt som kommer i närheten i smidighet?
Notera att ett elektroniskt kvitto är fullt tillräckligt legalt sett både vid reklamation såväl gentemot SKV.
Vad har du för operatör, jag hade täckning i hela varuhuset.sandhall skrev: