18 471 läst ·
103 svar
18k läst
103 svar
Digitala kvitton
Evernote funkar smidigast med en smartphone eller surfplatta med kamera. Med Evernotes widget är det bara att klicka på kamer-ikonen, fotografera kvittot, tagga och sedan synka. Blir några fler steg om du ska köra med skanner till datorn. Större kvitton kan man "skanna av" med kameran.
Taggningen är ofta ganska personlig men med några väl valda taggar kan man beskriva det mesta. Efter en stunds användning kommer man på hur det funkar bäst. Sedan kan man slå ihop flera anteckningar/kvitton till en. Eller göra en röst-anteckning som stöd.
Det finns väldigt många funktioner och jag har fortfarande inte lärt mig allt efter ett års användning.
Evernote funkar till det mesta, bara att testa ;-)
Taggningen är ofta ganska personlig men med några väl valda taggar kan man beskriva det mesta. Efter en stunds användning kommer man på hur det funkar bäst. Sedan kan man slå ihop flera anteckningar/kvitton till en. Eller göra en röst-anteckning som stöd.
Det finns väldigt många funktioner och jag har fortfarande inte lärt mig allt efter ett års användning.
Evernote funkar till det mesta, bara att testa ;-)
Redigerat:
Slängde ut Evernote efter att ha komponerat en jätteshoppinglista inför Ullaredsbesöket bara för att upptäcka att jag inte kom åt den när jag väl var på plats. Krävde internetaccess och hade ingen täckning inne på varuhuset. Installerade Catch i stället.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
En gång per år tar jag med alla kvitton och scannar i företagets kopiator. De skickas sedan till Acrobat Pro som OCR-tolkar till ett sökbart och indexerat lager bakom den scannade bilden. Mycket smidigt då datorn (OS X) indexerar rubbet så att det blir sökbart och samtidigt behålls originalutseendet
Har ingen bra idé att bidra med, men undrar hur ni gör med kvitton för husbygget och renoveringar? Kvittona ska ju redovisas (på uppmaning av skatteverket) när man säljer huset. Vi har haft (många) delade entreprenader och köpt en hel del material själva. Har märkt att många kvitton, som bara är några år gamla, nästan är oläsbara.
Det är ju en av dom främsta anledningarna att hitta ett fungerande digitalt system. Handla, skanna, spara o gå vidare.Hemmakatten skrev:Har ingen bra idé att bidra med, men undrar hur ni gör med kvitton för husbygget och renoveringar? Kvittona ska ju redovisas (på uppmaning av skatteverket) när man säljer huset. Vi har haft (många) delade entreprenader och köpt en hel del material själva. Har märkt att många kvitton, som bara är några år gamla, nästan är oläsbara.
Om man någon gång behöver leta fram kvittot så går det lika lätt i morgon som om 10 år.
Evernote låter so far som en vinnare, gratis, finns till Win/OSX/iOS/Android samt att programmet även skulle kunna användas för andra "viktiga" papper.
Jag har svårt att se att det skulle vara något problem att läsa sina digitala kvitton om 20-30 år? Har alltid undrat varför folk generellt tror att tekniken inte är framtidssäker. Jag har kvar allt av värde som jag någonsin producerat digitalt. Det äldsta dokumenten och källkoderna är från högstadiet, vilket är över 20 år nu...
Att framtidssäkra sin digitala informationsdomän kan (/bör?) ske på tre sätt.
1* Undvik obskyra och smala format, både på information och media.
2* Spara tillsammans med den digitala informationen lämpliga läsare, konverterare och annan relevant prgm-vara.
3* Digitalisera om infon om/när formatet börjar bli obselet, vänta inte med detta till 5 minuter över 12.
Att digitalisera om bör vara en någorlunda smidig batch-process som inte tar allt för mycket kraft av användaren, iaf om man följt punkt 1.
1* Undvik obskyra och smala format, både på information och media.
2* Spara tillsammans med den digitala informationen lämpliga läsare, konverterare och annan relevant prgm-vara.
3* Digitalisera om infon om/när formatet börjar bli obselet, vänta inte med detta till 5 minuter över 12.
Att digitalisera om bör vara en någorlunda smidig batch-process som inte tar allt för mycket kraft av användaren, iaf om man följt punkt 1.
Hur går detta till egentligen? Eller rättare sagt, var hittar jag OCR-funktionen? Jag har något som heter Adobe Acrobat X Pro men hittar inget som vill göra det du beskriver däri.Johan Gunverth skrev:En gång per år tar jag med alla kvitton och scannar i företagets kopiator. De skickas sedan till Acrobat Pro som OCR-tolkar till ett sökbart och indexerat lager bakom den scannade bilden. Mycket smidigt då datorn (OS X) indexerar rubbet så att det blir sökbart och samtidigt behålls originalutseendet
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
I OSX har de flyttat ganska många funktioner till "verktygspanån", i min version hittar jag där "identifiera text" som är OCR-funktionen.MathiasS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag skulle vilja fixa (går säkert med lite script / automator) är att detta sker automatiskt för inkommande PDF:er, säg till en specifik adress eller med en specifik rubrik, och sedan placeras dessa i en mapp, någon som har ett sådant system rullandes för OSX?
/U
Från ett workflow perspektiv så låter ju Evernotelösningen mycket smidigare.
I princip bara att fota av kvittot och synka så är det sparat och sökbart och OCRat.
Möjligt att samma funktionalitet går att uppnå med MS OneNote.
I princip bara att fota av kvittot och synka så är det sparat och sökbart och OCRat.
Möjligt att samma funktionalitet går att uppnå med MS OneNote.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ja Evernote är riktigt bra, dock brukar man åka på betalversionen när man inser hur bra det är, 60 mb räcker inte så långt om man använder det mycket (rätt billigt dock, så det är väl ok). Förut tror jag OCR var bara för betalande, men när jag kollade nu verkar det som om även icke-betalande kunder får bilder sökbara, dock inte PDF:er (innehållet i dem) om jag tolkar det hela rätt.Nimajneb skrev:
/U