Har en digitalbox , Samsung DSR9000 VIA/CI , som var kopplad till en vanlig TV-antenn av den förra ägaren och enligt honom funkade den och dom hade glott på den också. Men nu när jag kopplar ihop det igen efter att enbart ha flyttat antennkabeln lite granna i huset funkar det verkligen inte alls. Jag vet dock ej ifall han har haft något kort i den, men borde lådan iaf få tag på signal o få in dom fria marksända åtminstonde utan kort eller så.
har googlat en del men får inte fram nån info om den kan arbeta på både satelit o marksänt, bara att det är vissa som kör den med ComHem.
Är det någon som kan säga mig nått om denna box,ifall den kan arbeta på marksänt eller ej. Den har ju LNB in och Ant In , så nått borde den ju kunna göra, varför utrusta den med både satelit o antenningång om den bara ska kunna jobba med satelit.
Hjälp någon ?

Troligtvis så är det en satellitmottagare som du har. Bestyckad med Viaaccess. Eller Videoguard idag som varit riktat mot Viasat. Att den har antenn in, innebär inte att den har en inbyggd digitalmottagare för det marksända alltså antenn. Stort sett all typ av denna elektronik har en loopfunktion. Bestyckad med antenn in och antenn ut. Vissa har en inbyggd RF-modulator då du kan få ut satellitmottagaren som en vanlig RF-signal. Bärare är Koaxialkablen.

Söker man på Samsung DSR9000 så får man info om att det är en satellitmottagare.

Du bör ha en mottagare för marknätet och sen så måste du ha en s k RF-modulator i mottagaren om du vill koppla in den till TV:n via antennuttaget. Annars måste du köra med SCART. Har man mycket gammal TV utan SCART måste man ha digitalmottagare med RF-modulator.

Vi köpte en mottagare till vår lillstuga där vi har en TV från 1983 utan SCART. Mottagaren heter Thomson DTI 2000, har RF-modulator och även plats för Boxer-kort om du vill ha fler kanaler. Den funkar bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.