MrJay MrJay skrev:
USB minne
Fysisk överlämning då men till skillnad ingen pärm med utskrifter utan ett minne -> tror vi inte uppnår "digitalisering". Det löser inloggningsproblemen men stor risk med tillförlitlighet och inkompatibilitet. Min förra arbetsgivare hade alla laptops krypterade och den krypterade automatiskt USB minnen/telefoner etc, om man anslöt dem till jobbdatorn...

Redigerat:
A anis16 skrev:
Ni lyckats bra då med en manual som då även teknikanalfabeter kan hantera. Dvs handhavandet fungerar. Svårigheten blir om någon av tekniken blir obsolit, exempelvis java-applets eller macromedia, eller att webbhotellets CM byts från en typ till en annan. Exempelvis bytte one.com sitt hembyggda "alla kan bygga en hemsida" till ett nytt format -> krävdes en hel del jobb för en förening som jag var med i. Nu är väl wordpress rätt stabilt men kräver viss kompetens och antal timmar för att få det fungera + dokumentation.

Om man lyfter blicken lite från filhantering/hemsida/medlemmskommunikation och jämför med andra breda "digitaliseringar" så tänker jag närmast på de olika skolplattformarna (är inne på den 5:e varianten i vårt fall) då de första var enklare html-baserad hemsida som man gick in med datorns webbläsare (statisk lösenord, samma för alla) och kunde ladda ner dokument tills nu då de bara är app-baserade med bankID inloggning och man tycker lärare som postar saker i fil-format är utdaterade. Formatet och behovet är standardiserat mer eller mindre vad som behövs för skolor, det är mer UX-skillnader mellan de olika varianterna. Varför skulle man inte kunna digitalisera samfällighetsarbetet på liknande sätt? De flesta styrelserna består ju av fastighetsägarna och då finns de ju med i medlemsregistret -> kanske möjligt med BankID inloggning på samma sätt och då enklare att bara flytta över från en avgående till en ny styrelsemedlem. Sedan är ju arbetetsformalia ganska standardiserat, dvs kallelser, dagordning, protokoll, budget, underhållsplan etc. Dessa behöver ju inte ligga i Word/doc utan kan ju vara i databas och möjlighet till pdf-utskrift om det måste finnas på papper. Finns säkert massa andra funktioner som skulle kunna ingå om man tänker ett par varv till.

Finns det någon sådant som riktar sig till samfälligheter? Eller hur ser föreningslösningarna ut?
Hej,
Vi kör faktiskt med one som webbhotell. Vi valde dock en fristående wordpressinstallation. 2013 tror jag knappt att one körde wordpress. De hade sin egen lösning.
Tyvärr så tittade vi inte på några andra lösningar så jag vet inte vad som finns därute för föreningar.
En snabb googling ledde mig dock hit:
https://www.brfhemsidan.se/
Ser ut att ha vad som behövs. Fri support. Kanske något för er?
årskostnad mellan ca 2400 kr och 4400 kr beroende på antal medlemmar i föreningen
Bankid kostar extra en hel krona per användare
Här finns ett trevligt exempel på en Samfällighetsförenings hemsida:
https://www.jogersobergo.se/
Finns säkert fler lösningar än den här.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.