Har ett 1 1/2-plans hus som är uppmurat med LECA-Isoblock och putsade ytter- och innerväggar. Skall så smått börja på ovanvåningen nu och har lite funderingar kring isolering/diffusionsspärr.

Min tanke var att isolera snedtaket och sedan följa stödbensväggen ned, sätta diffusionsspärren ytterliggare en 45:a. Hade tänkt lägga 195+45 i snedtak och stödbensvägg och lite mer i taket.

Plasten kommer då att ligga som ett skal runt ovanvåningen och sluta vid golvet på ovanvåningen. Kan detta vara det "rätta" sättet?
Gavlarna är putsade så här kommer ändå fukt att kunna vandra.

Jag hade inte satt diffspärr om inte resten av huset har det.

/Kent

Har ett träreglat hus och ska snart börja på övervåningen. Då det ligger spån/flis som isolering på vinden och i snedtaket, så har jag tänkt byta ut det mot mineralull alternativt glasull. Då det tar bort absorbtionsförmågan i isoleringen och vi ska göra om alla rum på övervåningen har jag tänkt sätta diffusionsplast mot det nuvarande tak, snedtak och ytterväggar, så att plasten slutar nere vid golv på övervåningen. Sedan slå 6mm repgips på det och inreda. Jag har självdragsventiler i tak i alla rum som går iväg till imkanaler i skorstenen, så om det blir ånga/fukt mot plasten kan det iaf rent teoretiskt gå ut genom ventilationen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.