Hallå Byggahus!
Jag har nyligen köpt mitt första hus, byggt 1957 och är i full färd med att renovera det.
Både innerväggar och ytterväggar har en för mig lite märklig uppbyggnad med 50 mm tjocka halmskivor vilket gör det stört omöjligt att fästa och hänga upp grejor i. Innerväggarna är därför ersatta med 70x45 regel + osb + gips
Ytterväggarna däremot är uppbyggda enligt följande:
1. Plåtfasad (Förmodligen uppsatt när den putsade fasad under blivit så pass dålig)
2. Läkt som plåtfasaden är fäst i
3. Ca 25mm puts
4. Halmskiva 50 mm
5. Folie 0,003 mm
6. Luftspalt 60 mm
7. Träregel 90x60
8. Folie 0,003 mm
9. Halmskiva 50 mm
10. Masonitskiva med väv
Jag antar att luftspalten samt folien ska fungera som någon sorts diffusionsspärr men är tyvärr helt novis på det området, så jag hoppas någon forummedlem kan hjälpa mig!
Är det helt vansinnigt att plocka bort all folie och den innersta halmskivan och regla ut 45 mm och fylla upp den gamla luftspalten och det reglade tomrummet med ny isolering tex stenull, avsluta med osb samt en gipsskiva?
Jag har blivit avrådd från att sätta plast i ett så pass gammalt hus, så är det verkligen nödvändigt med en diffusionsspärr eller kan jag fylla upp och ersätta med isolering istället?
Bifogar ett par bilder på eländet!
Jag har nyligen köpt mitt första hus, byggt 1957 och är i full färd med att renovera det.
Både innerväggar och ytterväggar har en för mig lite märklig uppbyggnad med 50 mm tjocka halmskivor vilket gör det stört omöjligt att fästa och hänga upp grejor i. Innerväggarna är därför ersatta med 70x45 regel + osb + gips
Ytterväggarna däremot är uppbyggda enligt följande:
1. Plåtfasad (Förmodligen uppsatt när den putsade fasad under blivit så pass dålig)
2. Läkt som plåtfasaden är fäst i
3. Ca 25mm puts
4. Halmskiva 50 mm
5. Folie 0,003 mm
6. Luftspalt 60 mm
7. Träregel 90x60
8. Folie 0,003 mm
9. Halmskiva 50 mm
10. Masonitskiva med väv
Jag antar att luftspalten samt folien ska fungera som någon sorts diffusionsspärr men är tyvärr helt novis på det området, så jag hoppas någon forummedlem kan hjälpa mig!
Är det helt vansinnigt att plocka bort all folie och den innersta halmskivan och regla ut 45 mm och fylla upp den gamla luftspalten och det reglade tomrummet med ny isolering tex stenull, avsluta med osb samt en gipsskiva?
Jag har blivit avrådd från att sätta plast i ett så pass gammalt hus, så är det verkligen nödvändigt med en diffusionsspärr eller kan jag fylla upp och ersätta med isolering istället?
Bifogar ett par bilder på eländet!
Det var en uddavägg konstruktion. 3mikrometer folie måste vara extremt känsligt.
Din idé tycker jag låter rimmlig. Insidan behöver bli tämligen tät? En fuktspärr är ett sätt att göra det på. Det är inget problem med plast i gamla hus om man vet vad man gör.
Din idé tycker jag låter rimmlig. Insidan behöver bli tämligen tät? En fuktspärr är ett sätt att göra det på. Det är inget problem med plast i gamla hus om man vet vad man gör.
Udda var det ja, halmen växer en sisådär 20ggr när man börjar riva i den... ser ut som ett slagfält här hemma. Folien är visserligen på "hela" 30µm men absolut väldigt känslig och känns inte helt tät med diverse revor och hål.D Daniel 109 skrev:
Så gips + osb + 110 stenull tillsammans med den yttre halmskivan på 50 tillsammans med resten av ytterväggen bör bli tillräckligt tät och tillsammans fungera som en fuktspärr?
Vore toppen om detta räckte så slipper jag hålla med plast eller försöka lappa och behålla den gamla folien.
En fråga för att förstå; är fuktspärren till för att förhindra att fuktig luft tränger in från utsidan, eller är den till för att varm luft inte ska tränga in i väggen inifrån och kondenseras inne i väggen när den träffar på kyligare luft utifrån?
Bästa svaret
Fuktspärren är för att fuktig innomhusluft inte ska kunna tränga ut i väggen och kondensera. Den ska med andra ord vara på insidan. Men en normal vägg med tapet eller färg spärrar säkerligen tillräckligt bra för din vägg. Bara man lyckas undvika glipor.
Klicka här för att svara