En sommarstuga har ju normalt inte diffspärr i vägg och tak. Om man vill göra om en sommarstuga till permanent boende, måste man då klä in allt i plast?

Jepp

var välan lite att ta i?

mitt hus från -45 har ingen plast i väggar, och valde att inte ha nåt heller då vi renoverade...

återigen hänvisar jag till min byggare ;D

"fanns det plast i väggarna då du rev" "nej" "dåså"

han tror en hel del på att man visste hur man byggde förr, och att man skall vara väldigt försiktig då man ändrar förutsättningar...

om du skall isolera hela kåken så kanske du skall fundera på det, men behöver inte vara rätt med plast överallt

Jag är inte heller övertygad om plastens behov. Tror att man inte ska ha fuktspärr i sommarstugor pga att vissa tider så kan det vara kallare i huset än ute, med snabba växlingar, man kan få negativa effekter av plasten. Så därför ska man inte ha det i en sommarstuga.

Men övrig tid då, den tid mellan april till oktober som sommarhuset används och man har samma förutsättningar som ett permanent boende, varför skulle man då inte få problem. Är det inte på sensommaren/hösten man har som högst fuktighet? Borde det inte vara under den tid som man egentligen redan använder sommarehuset som man då redan borde sett problem?

Såg någonstans i vårt forum, att någon tyckte att det gick lika bra med en frånluftsfläkt. Jag är ganska tänd på den tanken, huvudsaken borde väl vara att man inte får in fukt i väggen om man kan undika ett övertryck i huset så borde det fungera lika bra, samt att man kan hålla ett kontrollerat luftflöde genom huset.

Vår sommarstuga är vinterbonad, och jag tror inte jag tjänar så mycket på tilläggsisolering i väggarna, i tak så har jag redan full villastandard. Särsilt i taket skulle det vara svårt att lägga i plast då jag har ett fint innetak i huset, som jag inte vill riva ner

Permanent boende och sommarboende är två skillda saker... I det senare ingen plast pga ingen uppvärmning under vintern..Men i det senare fallet ja plast...
Som jag sagt tidigare och kommer fortsätta att säga...
De visste hur man gjorde förr...nja sanning med modifikation...... Idag producerar bostäder.. Mer värme=mer fukt... Mer varmvatten= Mer fukt.

Av dessa 2 enkla anledningar använd plast i permanent bostäder säger man något annat har man antingen mycket goda skäl eller så är man helt ute och cyklar!!!!

Plast eller inte?
Det beror på vem man frågar.

Min uppfattning som lekman:
Isolerar man med material som ej har förmåga att uppta och avge fukt (läs mineralull) så är det befogat med diffspärr.
I annat fall, och om omständigheter i övrigt medger, så kan man klara sig utan diffspärr.

Jag har läst på ekofibers hemsida om detta.(www.ekofiber.se)

Jag vill inte inleda någon djupgående diskussion om detta då jag ej har kunskap.

Jag förmedlar bara mina personliga åsikter.

mr Z skrev:
De visste hur man gjorde förr...nja sanning med modifikation...... Idag producerar bostäder.. Mer värme=mer fukt... Mer varmvatten= Mer fukt.

Av dessa 2 enkla anledningar använd plast i permanent bostäder säger man något annat har man antingen mycket goda skäl eller så är man helt ute och cyklar!!!!
tycker det är lite att sticka fram hakan, men bara mina 0,02€...

undviker personligen plast som pesten i min renovering, får se om jag hade rätt eller fel om en 5-10år...

skulle jag dock bygga ett HELT nytt hus tror jag att jag skulle satsa på plast (övertygad om det)...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.