Har en grupp med kyl/frys samt ett uttag som används till mikro (800W) och vattenkokare (2.2kW) som avsäkras med 10A diazed. Nu brukar jag se till att inte köra både mikron och vattenkokaren samtidigt men resten av familjen gör det ju ibland. Worst case har jag räknat ut att om alla förbrukare är på samtidigt dras ca 14A. Normalt är det ju bara högst 3-4 minuter man kör mikro/vattenkokare och säkringen har hittills aldrig gått.

Funderar på att sätta gruppen på egen jfb och då blir det ju en dvärgbrytare i stället. Kan jag räkna med att det kommer fungera bra även med dvärgbrytare, dvs klarar en 10A dvärgbrytare ca 14A under ca 5 minuter precis som smältsäkringen?

Troligen inte, det är ospecificerat, eller närmare bestämt specat som mindre än 1 timme. Se här
Du behöver 13A dvärg om det går, eller ännu bättre separata 10A gruppledningar till micro och kokare.

Vad jag tjatar om JFB, sätt JFB på hela anläggningen. Har du en redan så kan jag berätta att morsans kylskåp har haft tre termostathaverier men ingen tjuvlöst JFB (jodå den har löst pga fel på 2 st strykjärn men då är man ju hemma och återställer JFB.

Så jag bara undrar ska du sätta i en reservtermostat också?

Protte

Risken är väl i och för sig inte i första hand tjuvlösning utan att t ex någon utelampa eller utomhusuttag ska bli fuktig och få jfbn att lösa ut. Men det är kanske som du säger så liten risk att det inte är värt besväret med en extra.

Behöver inte automatiskt betyda dvärg bara för att man drar dit en jordfelsbrytare, det går alldeles utmärkt att sätta den i en låda bredvid gängcentralen.

Redigerat:
Det går ju inte att dela upp gängcentralen på olika jfb, i alla fall inte enkelt.

Nej, men hela centralen eller en grupp är inga bekymmer.

Och det finns bågfilblad att kapa skenorna med.

Protte

Fördel med JFB: Kan rädda ditt hus från brand eller ditt barns liv i badrummet

Nackdel med JFB: Mjölken i kylen kan bli förstörd

Lyssna på Protte och sätt JFB på hela huset. I dag!

Och sedan de eviga"problemen" med att lämnar jag motorvärmarsladden i blötan, eller skarvsladden som växt över i gräsmattan.

Man ska inte lämna sladden i blötan, grannens ungar kan åka dit på en stöt och då är det inte så roligt att bo kvar/leva.

Kontentan blir:Tar man med sig sladden så surnar inte mjölken.

Protte

mycke_nu skrev:
Fördel med JFB: Kan rädda ditt hus från brand eller ditt barns liv i badrummet

Nackdel med JFB: Mjölken i kylen kan bli förstörd

Lyssna på Protte och sätt JFB på hela huset. I dag!
Det är väl ingen som i frågasatt. Frågan är om man ska dela upp på flera jfb eller köra allt på samma.

Har du en gängcentral (diazed) så är det lite bängligt att dela så kör hela centralen på en JFB, trasslar det mycket får man väl dela men min erfarenhet är att det är inget problem.

Protte

C
Bo.Siltberg skrev:
Troligen inte, det är ospecificerat, eller närmare bestämt specat som mindre än 1 timme. Se här
Du behöver 13A dvärg om det går, eller ännu bättre separata 10A gruppledningar till micro och kokare.
Din fina kurva där tolkar jag som att det tar nånstans mellan 100 sekunder och oändligt för brytaren att lösa ut vid 1,45 x märkströmmen, eller fattar jag fel?

Nej, 1.45 x In är den ström som skall lösa ut dvärgen inom en timme, men det kan ske vid en lägre överström, ned till 1.130001 x In. Jag antar att intervallet 1.13-1.45 är "felmarginalen" för dvärgar. Värt att notera är också att vid 1.13 x In ska dvärgen hålla minst en timme enligt standarden, så för att vara helt säker måste man alltså inte belasta så mycket.
Vid 2.55 x In så skall dvärgen lösa ut inom intervallet 1-60 sekunder.

C
Då förstår jag inte hur du läser, 1,45 är det ju på 10000 sekunder, dvs änden av skalan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.