Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det jag skrev igår var ju rena gojan...nytt försök:
Kraven på dvärgar enligt SEK HB 414 (SS-EN-60898-1) är:
1 x In: Ska hålla kontinuerligt.
1.13 x In: Skall hålla mer än 1 timme. Kan alltså lösa efter en dryg timme.
1.14-1.45 x In: Skall lösa inom en timme. Kan alltså ta 1 minut eller en timme.
2.55 x In: Skall lösa inom 1-60s.
3 x In (typ B): Skall hålla mer än 0.1s
5 x In (typ B): Skall lösa inom 0.1s.
5 x In (typ C): Skall hålla mer än 0.1s
10 x In (typ C): Skall lösa inom 0.1s.
Tittar man på hagers diagram så ser man t.ex att vid 1.5 x In så löser dvärgen inom 50-350s - den håller alltså i minst 50s. Vid 2 x In löser den inom 10-50s. HB 414 har ett exempel på utlösningskurva som antyder att dubbla In håller i 4 minuter.... Så det är kanske läge att utföra lite mätningar under kontrollerade förhållanden istället för att läsa specar, någon? Om det nu är så intressant - i praktiken så kommer ju värmeutveckling in i bilden också, dvs belastar man nära In under lång tid så tål dvärgen mindre överström.
Ett mer exakt svar på ursprungsfrågan (1.4 x In) skulle väl i alla fall bli en eller några få minuter, det kanske en modern vattenkokare fixar?
Kraven på dvärgar enligt SEK HB 414 (SS-EN-60898-1) är:
1 x In: Ska hålla kontinuerligt.
1.13 x In: Skall hålla mer än 1 timme. Kan alltså lösa efter en dryg timme.
1.14-1.45 x In: Skall lösa inom en timme. Kan alltså ta 1 minut eller en timme.
2.55 x In: Skall lösa inom 1-60s.
3 x In (typ B): Skall hålla mer än 0.1s
5 x In (typ B): Skall lösa inom 0.1s.
5 x In (typ C): Skall hålla mer än 0.1s
10 x In (typ C): Skall lösa inom 0.1s.
Tittar man på hagers diagram så ser man t.ex att vid 1.5 x In så löser dvärgen inom 50-350s - den håller alltså i minst 50s. Vid 2 x In löser den inom 10-50s. HB 414 har ett exempel på utlösningskurva som antyder att dubbla In håller i 4 minuter.... Så det är kanske läge att utföra lite mätningar under kontrollerade förhållanden istället för att läsa specar, någon? Om det nu är så intressant - i praktiken så kommer ju värmeutveckling in i bilden också, dvs belastar man nära In under lång tid så tål dvärgen mindre överström.
Ett mer exakt svar på ursprungsfrågan (1.4 x In) skulle väl i alla fall bli en eller några få minuter, det kanske en modern vattenkokare fixar?
Att den ska klara minst en timme vid 1.13 In och högst en timme vid 1.14 In ställer orimliga krav på toleransen.Bo.Siltberg skrev:
Min tolkning är att det ska vara minst en timme vid 1.13 In, högst en timme vid 1.45 In,
och däremellan är allt godkänt (dvs den kan lösa ut när som helst, eller inte alls) !
/Hasse
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
(jag säger det inte så högt men jag har visst 13 st men bara på ett ställe är centralen delad och det är datorerna i elverkstan som fick egen då jag riskerar att sätta fingrarna i strömförande labbprylar, det ska in en till då jag har en central utan JFB ännu).
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Mitt försök att vara tydlig sket sig igen, ändå läste jag boken:blushing: Så här då:b_hasse skrev:
1.45 x In: Skall lösa inom en timme.
Allt mellan >1.13, <1.45 skall lösa säkringen och det får ske efter mer än 1 timme. I praktiken är det sannolikt sant i början av intervallet medan det handlar om ett fåtal minuter i slutet av intervallet.
Men egentligen är det inte så intressant då man inte ska dimensionera efter det utan hålla sig under In.
Klicka här för att svara