Hej!
Har nyligen köpt en vertikalfräsmaskin och är helt ny på det området. Och jag undrar om det har någon betydelse vad man har för diameter på kuttern? Dom finns ju bl.a. med diametrarna 78, 88, 93, 100, 120 och 138 mm. Vad är fördelen med att ha en stor kutter istället för en liten? Ge mig lite råd
Har nyligen köpt en vertikalfräsmaskin och är helt ny på det området. Och jag undrar om det har någon betydelse vad man har för diameter på kuttern? Dom finns ju bl.a. med diametrarna 78, 88, 93, 100, 120 och 138 mm. Vad är fördelen med att ha en stor kutter istället för en liten? Ge mig lite råd
Du får anpassa diametern efter varvtalet på fräsen så du får rätt skärhastighet. Sen blir det väl en lungnare avverkning under en längre sträcka med större diameter,
Och kan du variera varvalet så får du anpassa det efter diametern.
Det handlar om att få lämplig skärhastighet/periferihastighet.
Diametern kan annars ha betydelse om man behöver komma åt en bit in på arbetsstycket, då kan en fräs med liten diameter vara för liten.
Det handlar om att få lämplig skärhastighet/periferihastighet.
Diametern kan annars ha betydelse om man behöver komma åt en bit in på arbetsstycket, då kan en fräs med liten diameter vara för liten.
Om jag har en kutter på 88 mm, vilken hastighet är lämpligast då? Min fräs kan köras i 1800, 3000, 6000 och 9000 v/min. Just nu är den inställd på 6000.
Betyder det att om jag har en kutter på 88 mm, så kan jag inte köra den i alla hastigheter?
Betyder det att om jag har en kutter på 88 mm, så kan jag inte köra den i alla hastigheter?
Jag skulle köra den på 6000, kanske t.o.m. på 9000 beroende på situationen.
1800 är för sakta (tycker jag), risken för hugg och annat elände ökar.
1800 är för sakta (tycker jag), risken för hugg och annat elände ökar.
Daniel_N
Moderator + Youtuber
- Skåne
- Medlem sep 2005
- 8 508 inlägg
- 4 974 gillningar
- 1 137 bilder och filmer
Det är precis vad det handlar om. Läs av din kutterdiameter till vänster, och hitta därefter lämplig rpm på x-axeln. Eller tvärtom om du har fast hastighet men kan välja kutter. Du ska naturligtvis vara i det gröna området. Sen kan vissa träslag kräva justeringar, för att framgångsrikt fräsa ek så brukar jag sänka varvtalet och höja matningen.
Så alltså, med en kutter på 140 mm så kan jag köra den i 5500-10000 rpm?
Lite märkligt är att, om jag ska köra med den lägsta hastigheten 1800 så behöver jag en kutter på över 300 mm, men max storlek på min maskin är 200.
Lite märkligt är att, om jag ska köra med den lägsta hastigheten 1800 så behöver jag en kutter på över 300 mm, men max storlek på min maskin är 200.
Det är inte så märkligt, du kanske ska montera nåt annat än en fräs nån gång. T.ex. en sliprulle http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat61n-kat258n Vid hårdare trä vill du nog ha lägre varvtal än maxvarvtalet för rullen.
Medlem
· Dalarna
· 696 inlägg
Ungefär 50 m/s i skärhastighet alltså, det ska jag komma ihåg (yeah, right).
Det viktiga är att du inte får för låg skärhastighet. Kommer du under 30-35 m/sek finns risk för kickbacks (bakslag).
För små pinnfräsar till överhandsfräsar gäller andra regler för skärhastigheter. Vanligtvis ligger man där på bara 10-15 m/sek trots att den låter som en bålgeting.
För små pinnfräsar till överhandsfräsar gäller andra regler för skärhastigheter. Vanligtvis ligger man där på bara 10-15 m/sek trots att den låter som en bålgeting.