Hej,

någon som har ett bra program eller sätt för att hålla reda på månadskostnaderna kopplade till huset?

Mvh

Hej!

Jag kör med Excel :-)

Mvh Tobias

Jag använder kategoriseringsfunktionen i internetbanken, på så vis kan man "kontera" varje räkning och tex kortfakturor kan man dela upp.

Fotografen skrev:
Jag använder kategoriseringsfunktionen i internetbanken, på så vis kan man "kontera" varje räkning och tex kortfakturor kan man dela upp.
Det är ju tyvärr inte alla som har denna funktionen, t.ex saknar swedbank detta.

Vill ha det så att jag kan få upp genomsnittlig månadskostnad etc... Har t.ex räkningar från VA som kommer varje kvartal, men skulle ändå vilja kunna se kostnaden utslagen per månad.

Smartbudget.se fungerar jättebra. Det finns en del gratiskoder på nätet för att köra gratis i ett halvår. Tror "smartseb" funkar.

Slå ihop alla räkningar på ett år, dela med 12...går att göra med penna och rutat papper. Annars Excel, går säkert att googla reda på en användbar excelfil också.

Tink.se är ett alternativ också. Man bryter nog dock ett avtal med baken när man ger en tredjepart sitt lösenord till banken.

Kör med Excel så kan du göra egna lösningar om hur du vill att det skall se ut.

Ändra sedan så att du har alla räkningar månadsvis så behöver man inte få stora utg. vissa månader.

Ett annat bra alternativ om man vill gå all in är www.ynab.com. Använder det själv och är mycket nöjd.

ekblom skrev:
Man bryter nog dock ett avtal med baken när man ger en tredjepart sitt lösenord till banken.
Att lämna ut sitt banklösenord bryter enligt mig dessutom mot sunt förnuft.

När det gäller smartbudget så får man ge ut sitt svaga lösenord, som gör att man enbart kan flytta pengar mellan egna konton och läsa konton. Ska man göra betalningar och liknande så måste man signera dessa mha tvåfaktorauthenticering.

SEB tipsar om smartbudget på sin internetbank så det är knappast ett problem att ge ut lösenordet på det sättet.

ekblom skrev:
Det är ju tyvärr inte alla som har denna funktionen, t.ex saknar swedbank detta.
Swedbank komer snart lansera utgiftskollen läste jag i appen precis :)

• Gilla
ekblom
  • Laddar…
Y
Jag loggar in på banken, får en lista över alla kortköp, kopierar in den i excell, sorterar efter namn, sen summerar alla säg bensin, och skriverin svaret in i min egna budgettabell.

Jag kör också YNAB (det verkar däremot inte vara speciellt många svenska användare)..

När man sätter igång är det ju en hel del planering hur man vill att allt ska se ut, och "tvärtomtänket" (vilket jag gillar), (att man ska planera enligt de tillgånger man har, och inte efter den framtid man tror man kommer ha) kanske är lite förvirrande för nya användare.
Man måste hur som helst ta sina årskostnader och låta allt buffras upp i kategorierna, och startåret, innan nån årsfaktura betalts är kanske det knepigaste..

• Gilla
ekblom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.