5 332 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Diagnos på Siemens tvättmaskin?
Vi har en Siemens Siwamat 556 med några år på nacken och som nu börjat strula.
Vad den gör är att den går alldeles utmärkt hela t vättprogrammet ända tills det är dags att tömma ur vattnet. Då börjar den pipa istället. Ok tänkte jag; igensatt i silen. Men se det var det inte. Det går heller inte köra tömning annat än att göra det manuellt med slangen eller att skruva av locket till silen.
Har man då tömt på vatten så går det varken att köra sköljning eller tumling. Den brummar bara när man försöker köra de programmen.
Så, vad är felet? Vad är det som jäklas för mig?
Vad den gör är att den går alldeles utmärkt hela t vättprogrammet ända tills det är dags att tömma ur vattnet. Då börjar den pipa istället. Ok tänkte jag; igensatt i silen. Men se det var det inte. Det går heller inte köra tömning annat än att göra det manuellt med slangen eller att skruva av locket till silen.
Har man då tömt på vatten så går det varken att köra sköljning eller tumling. Den brummar bara när man försöker köra de programmen.
Så, vad är felet? Vad är det som jäklas för mig?
Jag kan inget specifikt om Siemens maskiner men tycker det låter som att urtappningspumpen inte fungerar.
Om du kör skölj eller centrifugeringsprogrammen vill maskinen börja med en urtappning.
Det kan vara så enkelt att pumpen är blockerad av en nål eller liknande. Så jag hade börjat med att skruva bort så mycket som behövs för att kunna kolla att pumpen kan rotera fritt. Glöm inte att göra maskinen spänningslös innan du börjar meka!
Om du kör skölj eller centrifugeringsprogrammen vill maskinen börja med en urtappning.
Det kan vara så enkelt att pumpen är blockerad av en nål eller liknande. Så jag hade börjat med att skruva bort så mycket som behövs för att kunna kolla att pumpen kan rotera fritt. Glöm inte att göra maskinen spänningslös innan du börjar meka!
Min Samsung tvättmaskin betedde sig precis som din när frugan överlastat maskinen. Den körde programmet enda fram tills den skulle börja cetrifugera då stannade den och pep.
Jag gjorde rent silen och prövade igen och felet upprepades. Jag tittade i maskinen och tyckte det såg lite mycket ut, plockade ut en handduk. Sedan var det bara och starta och den fortsatte där den var i programmet.
Jag gjorde rent silen och prövade igen och felet upprepades. Jag tittade i maskinen och tyckte det såg lite mycket ut, plockade ut en handduk. Sedan var det bara och starta och den fortsatte där den var i programmet.
Klicka här för att svara