Har du haft bort den gråa delen under ställdonet?

roland53 skrev:
Har du haft bort den gråa delen under ställdonet?
Nej, jag vågade inte skruva på den...

Ja, men gör det. När du gör något som du är osäker på så gör det med försiktighet och var beredd att snabbt kunna skruva tillbaks om något går snett.Det är ju bara vatten:)

roland53 skrev:
Ja, men gör det. När du gör något som du är osäker på så gör det med försiktighet och var beredd att snabbt kunna skruva tillbaks om något går snett.Det är ju bara vatten:)
Den sitter fast, hårt.
Jag sparar nog det försöket till dagtid imorgon, när jag kan ringa en rörmokare om det går åt h-e!

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Om man stänger till och från-lopp bör det väl inte komma många droppar vatten ur golvvärmen. De två röda ventilerna till höger stänger ju av golvvärmen från övriga systemet.

Jag pillade bort den gråa ändå, och så här ser det ut. 034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du något WD 40 eller 5-56 och spruta på och vänta någon minut knacka sedan försiktigt med en liten hammare så den lossnar.

001 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

cecar33 skrev:
Har du något WD 40 eller 5-56 och spruta på och vänta någon minut knacka sedan försiktigt med en liten hammare så den lossnar.
Ska jag knacka på själva stiftet?

ja, eller om du med en tång försöker ta tag i pinnen och motionerar.För att inte göra märke i pinnen så linda en tygbit runt som skydd.

roland53 skrev:
ja, eller om du med en tång försöker ta tag i pinnen och motionerar.För att inte göra märke i pinnen så linda en tygbit runt som skydd.
Äntligen! Efter lite 5-56 gick det att dra upp den. Den vill visserligen fortfarande stanna i nere-läget, men nu sprayar jag ordentligt med 5-56 och så får jag motionera den mer imorgon. Tack för all hjälp!

Nej fortsätt att motionera nu när du är på G, för lossnar inte käglan så vet du vad du skall köpa på vägen hem i morgon.

Nu är det varmt i golvet!

Stiftet kärvar fortfarande lite, men jag ska motionera det mer idag.

Jag har två frågor till;

1. Var kan jag köpa nytt ställdon? K-rauta, Bauhaus, nätet?
2. Om stiftet inte slutar kärva så antar jag att jag måste byta det. Det ser ut som om det går att gänga av bara den runda delen från själva blocket, om ni förstår vad jag menar. Då kanske jag måste stänga av vattnet? Jag antar att jag får ta med mig ventilen till en affär och be om att få en likadan? Vågar jag mig på ett sådant här byte själv, eller ska jag ta in en rörmokare?

Tack så mycket för alla era svar hittills, det uppskattas verkligen!

Ha is i magen, lite motionering räcker säkerligen nu när du fått värme.Smörj spindeln men var försiktig med vilken typ av smörjmedel, om du använder fel kan tätningen i packboxen svälla och då måste du byta. Fråga rörläggare eller tillverkare vilket smörjmedel dom rekommenderar.

Kolla om ställdonet finns hos rinkabyror.se

Redigerat:
Krilleman
Tackpåförhand skrev:
[bild]
Grundproblemet i ditt fall är ju att den vänstra regleringsventilen har läckt varpå den kärvar. Det syns ju tydligt kontra den högra tätande regleringsventilen som är ren och fin utan rost och ärgning på mässingen.

Och detta problemet lär ju inte upphöra med lite 5-56.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.