3 706 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
DHL för dig som har "tur"
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
MmmmK Krux skrev:Både dhl och dsv har varit massa strul med när jag fått leverans från den. Senast var det dsv som strulade en massa. Skulle fått en kontaktfri leverans för det första så blev den försenad rätt duktigt sen när den väl kom ringde chauffören och sa att jag måste vara hemma. Totalt intelligent befriad kundsupport och chaufför. Jag var allt annat än glad och vänlig när jag fick åka från jobbet och ta emot
Däremot schenker har funkat väldigt bra än så länge
Får se hur det blir med Schenker eftersom dsv köpte upp Schenker
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det internationella postväsendet fungerar så överallt. Du skickar något med det nationella postväsende som respektive stat ansvarar för och sedan tas den vidare distributionen i mottagarlandet över av det nationella postväsendet i det landet.M maria01 skrev:
Det är pga. de internationella överenskommelserna som du kan posta något i Sverige och få det levererat till vilket land i världen som helst, utan att behöva hitta ett företag som har avtal eller samarbeten för just din leveranskedja. Men det är alltså så länge man skickar med postväsendet, inte med privata kommersiella tjänster.
Nu kör väl DHL även speditionsfrakt i Tyskland så det vore väl möjligt att skicka med dem hela vägen, antar jag? Men knappast någon avsändare har väl anledning till det om både pris och leveranstid blir bättre med postfrakt.
Problemet med kassa speditörer är att man inte kan välja bort dem. Konkurrensen fungerar därför inte alls. Vill du handla från en näthandlare är du fast med det alternativ de erbjuder.
Lek med tanken att vid varje nätköp hos varje handlare kunde du välja mellan samtliga på marknaden förekommande alternativ för frakt. Kan lova att de sämre skötta firmorna hade bättrat sig snabbt eller packat ihop sin business.
Lek med tanken att vid varje nätköp hos varje handlare kunde du välja mellan samtliga på marknaden förekommande alternativ för frakt. Kan lova att de sämre skötta firmorna hade bättrat sig snabbt eller packat ihop sin business.
jag har skickat med dhl från mängder av länder till andra länder och då har det vart dhl hela vägen framR Räknenisse skrev:Det internationella postväsendet fungerar så överallt. Du skickar något med det nationella postväsende som respektive stat ansvarar för och sedan tas den vidare distributionen i mottagarlandet över av det nationella postväsendet i det landet.
Det är pga. de internationella överenskommelserna som du kan posta något i Sverige och få det levererat till vilket land i världen som helst, utan att behöva hitta ett företag som har avtal eller samarbeten för just din leveranskedja. Men det är alltså så länge man skickar med postväsendet, inte med privata kommersiella tjänster.
Nu kör väl DHL även speditionsfrakt i Tyskland så det vore väl möjligt att skicka med dem hela vägen, antar jag? Men knappast någon avsändare har väl anledning till det om både pris och leveranstid blir bättre med postfrakt.
Alla fraktbolag har problem, DHL, DSV, Schenker, Postnord, Sandahls. 9 ggr av 10 flyter det på, men när det strular så skiter det sig. Förr kunde man ju ringa till nån snubbe på golvet, men nuförtiden är det ju bara kundservice som sitter i ett callcenter nånstans.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 653 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nja. När det. gäller DHL. så flyter det på en gång av hundra eller tusen. Fram till ungefär 3år sedan. När de råkade göra rätt några gånger.
Jag har haft liknande erfarenhet nyligen av dem i jobbet. Prylarna brukar komma fram, men ett par dagar senare än aviserats. I situationer där en dags försening kostar miljoner.
När jag fått leveranser med UPS så kommer de nästan alltid exakt på rätt tid. Men om leveransen är mer än 10 minuter sen, så kommer den inte alls. Eller i enstaka fall två veckor senare.
Och mina erfarenheter av DHL gäller även utanför Sverige.
I företagen verkar logistikavdelningsrna ha någon konstig ” låt gå mentalitet” DHL vet att ingen bråkar om 2-3 dagars försening.
Jag har haft liknande erfarenhet nyligen av dem i jobbet. Prylarna brukar komma fram, men ett par dagar senare än aviserats. I situationer där en dags försening kostar miljoner.
När jag fått leveranser med UPS så kommer de nästan alltid exakt på rätt tid. Men om leveransen är mer än 10 minuter sen, så kommer den inte alls. Eller i enstaka fall två veckor senare.
Och mina erfarenheter av DHL gäller även utanför Sverige.
I företagen verkar logistikavdelningsrna ha någon konstig ” låt gå mentalitet” DHL vet att ingen bråkar om 2-3 dagars försening.
Redigerat:
Tyvärr verkar den 10:e gången infalla i 90% av transporterna.Hammarskallen skrev:
Vill man vara säker så är det Schenker som gäller. Dyrare ja, men tusen gånger bättre. Jag har skickat tusentals försändelser inom Sverige i min verksamhet och Schenker har fungerat klockrent, inte en enda som inte nådde kunden
När dom höjde priserna gick vi över till DHL. Då började strulet. Försändelser misshandlades. Försändelser kom bort, dom lovade spåra, det hände inget. Vi kunde inte leverera till apotek, då stals försändelser, "någon" trodde kanske det innehöll droger.
Vi testade då Postnord. Kunder började klaga och skicka bilder på krossade paket
Vi gick tillbaka till Schenker. Punkt slut
När dom höjde priserna gick vi över till DHL. Då började strulet. Försändelser misshandlades. Försändelser kom bort, dom lovade spåra, det hände inget. Vi kunde inte leverera till apotek, då stals försändelser, "någon" trodde kanske det innehöll droger.
Vi testade då Postnord. Kunder började klaga och skicka bilder på krossade paket
som företagare är det nästan aldrig problem men som privat kund mängder med problem och mycket dyrareK krambriw skrev:Vill man vara säker så är det Schenker som gäller. Dyrare ja, men tusen gånger bättre. Jag har skickat tusentals försändelser inom Sverige i min verksamhet och Schenker har fungerat klockrent, inte en enda som inte nådde kunden