Måste bara få spy lite galla över DHL. Jag går och väntar på en frakt med sten från Offerdal skiffer till mig (ca 40 mil) som var beställd för upphängning onsdag för en och en halv vecka sedan. Det började med att bilen som kom och skulle hämta min sten inte hade plats över. Då fick vi veta att den i stället skulle gå på fredagen. I förrgår, en vecka senare kontaktade jag dhl och fick veta att stenen låg på terminalen i Östersund. Jag berättade att traktorförare som ska lossa åker på semester efter i dag och att det vore väldigt bra om dom lyckades leverera stenen idag. Killen jag pratade med lovade att kolla upp saken och återkomma, vilket han inte gjorde.

Idag ringde jag igen och fick prata med en snäsig kvinna. Hon berättade att stenen låg kvar i Östersund och att hon inte kunde svara på när den kan åka vidare. Om vi har "tur" kanske det dyker upp en bil under början av nästa vecka som har plats över till mina stenar, men det var absolut inget som hon kunde säga med säkerhet. Inte heller om det skulle tura sig någon gång alls nästa vecka.

Lite irriterad frågade jag hur det kommer sig att dom måste förlita sig på tur när dom vetat om i snart två veckor att stenen ska fraktas till mig. Då blev hon också irriterad och sa att jag skulle kontakta avsändaren och be dom boka frakt med Schenker i stället.

Vi får se hur det slutar men jag hoppas på att ha tur så jag får mina stenar under semestern.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Så dhl åt dig att boka frakt hos konkurrenten istället? 😮
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Låter väldigt märkligt allting eller är det nån sten som är obeskrivligt stor eller vad? Gods som har en frakt bokad ska ju levereras omgående oavsett. Kan de inte leverera så får de ju förklara varför isåfall.
 
Det känns som DHL är tillbaka i sin gamla vanliga nivå igen.

Jag har under många år konstaterat att de senaste 40 åren har DHL aldrig levererat någonting överhuvudtaget till rätt plats på rätt tid. Men så hände något. För kanske 3 år sedan kom en leverans med DHL faktikst hit till rätt address och på utlovad tid. Och detta har upprepat sig 3 - 4 ggr sedan dess. Fullkomligt unikt!

Men den här uselheten har inget med att göra om det är en försändelse för mig privat, eller i mitt jobb.

Men nu förstår jag att det var bara en tillfällig olyckshändelse att de gör sitt jobb.


Men det var ju lite häftigt att de rekommenderar sin konkurrent.
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Låter väldigt märkligt allting eller är det nån sten som är obeskrivligt stor eller vad? Gods som har en frakt bokad ska ju levereras omgående oavsett. Kan de inte leverera så får de ju förklara varför isåfall.
Det är kanske 8 pallar, ca 1300 kg per pall. Förklaringen jag fick var är det krävdes tur för att ser skulle dyka upp en dhl-bil i Östersund med tillräcklig kapacitet, som är påväg åt rätt håll.
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det är kanske 8 pallar, ca 1300 kg per pall. Förklaringen jag fick var är det krävdes tur för att ser skulle dyka upp en dhl-bil i Östersund med tillräcklig kapacitet, som är påväg åt rätt håll.
Vem har beställt frakt av stenen och hur gjordes beställning? Har du fått skriftlig bekräftelse på beställning och förutsättningar? Tio ton och åtta pallar kräver ju lite planering.
En bekant beställde frakt, annat mindre transportföretag, av större kolli och det fanns då två alternativ och olika priser.
Lägst pris var när de hade transport till området och kunde ta det som returfrakt, men kunde då inte sätta datum alternativt bestämt datum och ett annat pris.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Vem har beställt frakt av stenen och hur gjordes beställning? Har du fått skriftlig bekräftelse på beställning och förutsättningar?
Företaget beställde frakten genom shiplink. Jag har inte sett något skriftligt men både dhl och avsändaren säger samma sak.

Jag kan ha viss förståelse för att Offerdal ligger lite avsides och att det kan ta någon dag extra innan frakten hämtas. Men att den ska stranda på obestämd tid på terminalen i Östersund tycker jag inte är rimligt.
 
N nybyggarn3 skrev:
Företaget beställde frakten genom shiplink. Jag har inte sett något skriftligt men både dhl och avsändaren säger samma sak.

Jag kan ha viss förståelse för att Offerdal ligger lite avsides och att det kan ta någon dag extra innan frakten hämtas. Men att den ska stranda på obestämd tid på terminalen i Östersund tycker jag inte är rimligt.
Du bör kontakta företaget som beställde utifrån vad som gäller din beställning och förutsättningar.
Och även vem som är avtalspartner Shiplink eller DHL!
Vad som är rimligt eller inte är ju utifrån vad som avtalats för transporten.

Redigerat:
Kollade på Shiplink som skrivit enligt nedan och se det jag markerat.
Shiplink fungerar som din fraktkollega och förenklar bokningsprocessen för pallfrakter. Här får du tillgång till en smidig och komplett plattform för att boka frakter, hålla koll på leveranserna och ha någon att rådfråga. Säg adjö till besvärliga och kostsamma system.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
Både dhl och dsv har varit massa strul med när jag fått leverans från den. Senast var det dsv som strulade en massa. Skulle fått en kontaktfri leverans för det första så blev den försenad rätt duktigt sen när den väl kom ringde chauffören och sa att jag måste vara hemma. Totalt intelligent befriad kundsupport och chaufför. Jag var allt annat än glad och vänlig när jag fick åka från jobbet och ta emot

Däremot schenker har funkat väldigt bra än så länge
 
A AndersS skrev:
Du bör kontakta företaget som beställde utifrån vad som gäller din beställning och förutsättningar.
Och även vem som är avtalspartner Shiplink eller DHL!
Vad som är rimligt eller inte är ju utifrån vad som avtalats för transporten.

Redigerat:
Kollade på Shiplink som skrivit enligt nedan och se det jag markerat.
Shiplink fungerar som din fraktkollega och förenklar bokningsprocessen för pallfrakter. Här får du tillgång till en smidig och komplett plattform för att boka frakter, hålla koll på leveranserna och ha någon att rådfråga. Säg adjö till besvärliga och kostsamma system.
Jag ska prova ringa shiplink på måndag så får vi se vad dom säger.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag ska prova ringa shiplink på måndag så får vi se vad dom säger.
Helt rätt, om det är de som är ansvariga för transporten, oberoende av vem som kör, så är det de som ska adresseras. Men samtidigt finns ju företaget som beställt transport, de är ju ytterst ansvariga om transport ingick i ert avtal.
 
A AndersS skrev:
Helt rätt, om det är de som är ansvariga för transporten, oberoende av vem som kör, så är det de som ska adresseras. Men samtidigt finns ju företaget som beställt transport, de är ju ytterst ansvariga om transport ingick i ert avtal.
Så är det. Men tyvärr är jag den som är mest mån om att stenarna kommer fram snarast så jag får prova själv
 
B
Hur gick det, kom stenarna fram?
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
B breakman skrev:
Hur gick det, kom stenarna fram?
Ja. Företaget som sålde stenen ringde runt och hittade en lastbil som kunde plocka upp dom åt dhl och köra de hela vägen till mig. Så det löste sig smidigt, dock inte tack vare DHL.
 
dhl har haft stora problem i just sverige i många år utomlands så är dom en av dom bästa för frakt även som privatkund det konstiga är skickar jag nåt från tyskland till sverige så är det postnord som tar över i malmö inte dhl själva det kan leda till problem

sen är det så att privatkunderna inte har samma service som företagen eller pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.