1 166 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
DHCP och vilande dator
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har lagt ett par PC på automatisk tilldelning istället för statiska IP och vid start är det stopp med en gul triangel, vid start från Strömsparläge. Det löser sig med omstart av routern eller datorn, eller att inaktivera och sedan aktivera inkopplingen på skärmen.
Misstänker nu att felet är att man går från ett viloläge så man måste starta om för ett få ett IP, eller Mac-adress som löpt ut?
Misstänker nu att felet är att man går från ett viloläge så man måste starta om för ett få ett IP, eller Mac-adress som löpt ut?
Redigerat:
Start -> kör -> cmd -> ipconfig /refresh bör fixa det utan omstart
Kika i routern settings om ipadressens lån kan kortas ner. Bör fungera. Sätt den på 1h och se om det hjälper.
Vad som händer är alltså att gamla adressen ligger kvar och kockar med ny utdelning om man inte gör långt uppehåll?Kattvovven skrev:
DHCP är för lata idioter skrev någon, vi har kört statiska i många år just för att slippa dessa problem.
Troligen så är energisparläget för nätverkskortet felinställt, jag har kört med DHCP-utdelning (inklusive "statiska dynamiskt utdelade adresser") för alla burkar hemma i säkert 15 års tid med minst 3 olika DHCP-lösningar och aldrig haft liknande problem.
Det brukar gå att ställa in huruvida nätverkskortet som om-initieras när datorn går ur viloläge eller inte (minns inte exakt vad inställningen heter).
Det brukar gå att ställa in huruvida nätverkskortet som om-initieras när datorn går ur viloläge eller inte (minns inte exakt vad inställningen heter).
Det bör inte vara felinställt i alla datorerna, i XP fanns Vilande, nu är det bara Vänta kvar.Nerre skrev:Troligen så är energisparläget för nätverkskortet felinställt, jag har kört med DHCP-utdelning (inklusive "statiska dynamiskt utdelade adresser") för alla burkar hemma i säkert 15 års tid med minst 3 olika DHCP-lösningar och aldrig haft liknande problem.
Det brukar gå att ställa in huruvida nätverkskortet som om-initieras när datorn går ur viloläge eller inte (minns inte exakt vad inställningen heter).
I routern ställer man in DHCP eller statiska vad jag minns, ser inte varför man ska blanda.