Hur stor kompressor behöver jag för att klara en DeWalt 4" pistol för att den inte ska tappa luftflödet?

Det beror i stort sett bara på hur många spikar du vill sätta i snabb följd (med snabb menar jag ca 2 spik per sekund).

Jag har en 2,5hk Senco-kompressor med 25 liters tank. När den var på lagning fick jag låna en pytteliten Senco (stor som en attachéväska). När jag spikade råspont på taket spikade jag säkert 2-4 spik per sekund som snabbast. Den pyttelilla kompressorn kunde spotta fram ca 8-10 spikar i den takten, sen fick jag vänta 20-30 sekunder.

Min slutsats är att om den lilla plutt-kompressorn räckte hjälpligt så räcker nästan vad som helst som är lite större.

/Micke

Jag tror att vilken som helst av dessa duger utmärkt att spika med.

Möjligen är den lilla 1,5hk-maskinen på gränsen till att du inte kan smattra på i full takt med dina 4-tum-spik.

Förmodligen är ljudnivån väldigt varierande mellan dessa kompressorer. Kan du lyssna på dem så bör du göra det. Annars kan du få en rejäl överraskning hemma i garaget.

Oljesmorda kompreesorer (PaCe) håller längre, sägs det. Men enligt vad jag har hört kan man behöva skilja av oljan som kommer med i luften om man ska lacka. Men det kanske bara gäller proffslackning. Jag har just gjort min första provlackning med min oljesmorda Senco. Det är mycket att lära, så jag kan inte uttala mig om huruvuda oljan ställer till det eller ej.

/Micke

Jag ska kolla på den som finns hos Harald Nyborg man är ju snål dum kanske (ifrån småland) men funkar den så är det ett klipp ;D

köpte själv 2,5 hästars kompressorn av Harald, extrapris 1299:- just nu, räcker till, inget stillestånd, med proffspistol,

har troligtvis samma som jokkmokk, funkar fint till mina 9,1mm spik iaf..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.