För att visa lite uppskattning för vinsten av DeWalt DCD780M2 tänkte jag i alla fall skriva in mina första tankar här...

Leveransen från Toolab Verktyg AB (http://www.toolab.se/) gick verkligen snabbt och jag hade skruvdragaren dagen efter att jag vunnit den och dessutom en trevlig hälsning från dem där de gratulerade till vinsten!

Det första jag reagerade på när jag öppnade lådan var att den var mindre än jag väntat mig. När jag jämför med min tidigare (och trasiga) Bosch PSR 14-40 LI-2 är de i princip samma storlek men DeWalt'en är något högre p.g.a. att batteriet är större:
20131218_085928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På tal om batteriet så är det monstruösa 4Ah's batterier med DeWalt'en (mot 1,3 på min Bosch) så man lär klarar sig väldigt, väldigt långt på en laddning!

DeWalt'en väger också lite mer, det skiljer på ungefär 300 gram totalt med batteriet på och det märks... DeWalt'en är också helt annorlunda balanserad och känns därför tyngre än vad Boschen gör, jag upplever att den känns betydligt tyngre t.o.m., alltså mer än de 300 gram som skiljer dem åt.

En annan sak som faktiskt Bosch'en gör bättre är att lysa upp arbetsytan. Bosch har lampan i framkant på batteriinfästningen medan DeWalt'en har den ovanför avtryckaren. Det innebär att DeWalt'ens chuck skuggar området precis vid skruven vilket är synd. Bosch'en som istället lyser uppåt belyser området mycket bättre...
DeWalt'en låter rätt mycket mer också, inte för att det normalt sett är ett problem men något jag reagerade på...

Utöver det är det ju sen bara en paradseger för DeWalt (Bosch i parentes)!
- Vridmoment på 60 nm (40 nm)
- 0-600/2000 rpm (0-390/1300)
- 13 mm chuck (10 mm)
- 18V (14,4V)
- 38mm trä / 13 mm metall (30mm trä / 10 mm metall)

En lite lurig grej med DeWalt laddaren är att den lyser rött, men det betyder att batteriet är fullt. Blinkar det rött så laddar den. Jag trodde att batteriet hade något knas eftersom det lyste rött så det är väl ett någorlunda märkligt val av färg på lampan kan man tycka...

DeWalt'en har nu dragit loss de franska träskruvar som jag förstörde min Bosch med och det klarade den galant så där märker man definitivt att det är en starkare maskin. Jag har borrat i lite plåt och där ser man tydligt att det är mer effektivt med det högre varvtalet!
Att montera IKEA kökskåp så märker man inte mycket skillnad mellan DeWalt och Bosch dock... ;)

Helt klart en trevlig arbetskamrat som kommer att hänga med länge!
På tal om att hänga så är ju kroken för att hänga den i byxorna genial, varför har inte alla skruvdragare det?

Redigerat:
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
anders07 skrev:
För att visa lite uppskattning för vinsten av DeWalt DCD780M2 tänkte jag i alla fall skriva in mina första tankar här...

Leveransen från Toolab Verktyg AB ([länk]) gick verkligen snabbt och jag hade skruvdragaren dagen efter att jag vunnit den och dessutom en trevlig hälsning från dem där de gratulerade till vinsten!

Det första jag reagerade på när jag öppnade lådan var att den var mindre än jag väntat mig. När jag jämför med min tidigare (och trasiga) Bosch PSR 14-40 LI-2 är de i princip samma storlek men DeWalt'en är något högre p.g.a. att batteriet är större:
[bild]

På tal om batteriet så är det monstruösa 4Ah's batterier med DeWalt'en (mot 1,3 på min Bosch) så man lär klarar sig väldigt, väldigt långt på en laddning!

DeWalt'en väger också lite mer, det skiljer på ungefär 300 gram totalt med batteriet på och det märks... DeWalt'en är också helt annorlunda balanserad och känns därför tyngre än vad Boschen gör, jag upplever att den känns betydligt tyngre t.o.m., alltså mer än de 300 gram som skiljer dem åt.

En annan sak som faktiskt Bosch'en gör bättre är att lysa upp arbetsytan. Bosch har lampan i framkant på batteriinfästningen medan DeWalt'en har den ovanför avtryckaren. Det innebär att DeWalt'ens chuck skuggar området precis vid skruven vilket är synd. Bosch'en som istället lyser uppåt belyser området mycket bättre...
DeWalt'en låter rätt mycket mer också, inte för att det normalt sett är ett problem men något jag reagerade på...

Utöver det är det ju sen bara en paradseger för DeWalt (Bosch i parentes)!
- Vridmoment på 60 nm (40 nm)
- 0-600/2000 rpm (0-390/1300)
- 13 mm chuck (10 mm)
- 18V (14,4V)
- 38mm trä / 13 mm metall (30mm trä / 10 mm metall)

En lite lurig grej med DeWalt laddaren är att den lyser rött, men det betyder att batteriet är fullt. Blinkar det rött så laddar den. Jag trodde att batteriet hade något knas eftersom det lyste rött så det är väl ett någorlunda märkligt val av färg på lampan kan man tycka...

DeWalt'en har nu dragit loss de däcksbultar som jag förstörde min Bosch med och det klarade den galant så där märker man definitivt att det är en starkare maskin. Jag har borrat i lite plåt och där ser man tydligt att det är mer effektivt med det högre varvtalet!
Att montera IKEA kökskåp så märker man inte mycket skillnad mellan DeWalt och Bosch dock... ;)

Helt klart en trevlig arbetskamrat som kommer att hänga med länge!
På tal om att hänga så är ju kroken för att hänga den i byxorna genial, varför har inte alla skruvdragare det?

Kul med en liten recension!

Du bör nog vara försiktig med att skruva hjulbultar med maskinen. Det är inte riktigt rätt jobb för en sådan.

S
nä du. drar du några fler hjulbultar med maskinen, så kanske vi får be bh dra en ny vinnare ;)

SBH skrev:
nä du. drar du några fler hjulbultar med maskinen, så kanske vi får be bh dra en ny vinnare ;)
Inte hjulbultar... mer vett än så har jag... :)

Däcksbult heter detta i Finland:
show_image_in_imgtag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast det verkar heta "Fransk träskruv" i det här landet...

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Kul att du ville dela med dig.
Tack för trevlig läsning!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.