Hej,
Av diverse anledningar är jag väldigt sugen på att bygga en horisontell tapphålsjigg, engelska horizontal morticer. Något i stil med denna alltså. http://familywoodworking.org/forums/showthread.php?3276-Homemade-slot-mortiser

Klurar lite på motor/fräs till detta. Min Dewalt 625 fräs är på inget sätt optimal för detta ändamål. Så, klurar på följande varianter.

1. Dewalts minifräs D26200. 900W och tar 8mm hylsor. http://www.toolstop.co.uk/dewalt-d26200-1-4in-fixed-base-compact-router-240v-p14565
Skulle vara enkel att fästa i frontplattan + att jag kommer kunna använda den till annat. Vad tror expertpanelen om effekten, duger 900W för att ex fräsa ett tapphål 40 djupt och 12 brett? Ni som har denna fräs, vad tror ni om att fästa den horisontellt, kommer det glappa någonstans så den hamnar snett mot horisontalplanet? Nackdel som jag ser det är 8mm spännhylsa, hade varit bra om den klarat 12mm och 1/2".

2. Bosch gof 1600 med dubbla basar http://www.axminster.co.uk/bosch-gmf1600ce-1-2-router. Denna skulle klara jobbet utmärkt (tror jag) men min 625 fräs och alla dess anpassade jiggar blir överflödiga. Så, alldeles för mycket pengar för att komma åt fixed base funktionen på 1600 fräsen, dock stort + för att den har 12mm och 1/2" spännhylsa.

3. Separat fräsmotor, blir dock lika dyrt som Dewalten och ungefär samma effekt http://www.damencnc.com/en/tools/kress/kress-milling-motor/87. Ser inte någon fördel med denna jämfört med ex Dewalten.

Andra förslag på fixed base fräs med minst 8mm spännhylsa för max 2000 inkl eventuell frakt?

Ja just det, om någon spontant får lust att skriva Domino! så är det ok, men någon sådan kommer det inte att bli;)

p.s....det är själva f_n att europa ska ha så förbannat svårt att anamma det här med fixed base fräsar...

Jag har för mig att jag har sett att AEG har någon fräs med samma koncept som GOF 1600, men jag tror inte den var direkt billigare - åtminstone inte på Bauhaus där jag såg den.

När det gäller GOF 1600 är det viktigt att tänka på att den inte har switchen på motorn utan i respektive bas, du måste alltså fixa en extern switch för att kunna få igång den - säkert inget större problem men eventuellt en besvärande detalj...

Antar att du kikat även på www.woodgears.ca? Han har ju byggt både slot mortiser och en pantorouter varav den senare faktiskt finns att köpa som kit. Får för mig också att han påstår att pantoroutern ersätter slot mortiser i många applikationer - kanske är det bättre att bygga den?

Ja jag surfade förbi den där AEGn häromdagen o konstaterade att den var i princip lika dyr som boschen.

Switch i basen ser jag inte som något stort problem (antar jag), basen är tänkt att användas i infästningen, typ man fäster sin fräs med fixa basen i jiggen.

Jo jag har kollat på woodgears, pantoroutern är tuff men jag ser inget stort behov av den för egen del.

Ja en långhålsborr är alltid bra att ha.
För att det inte skall kännas segt/tidsödande när du fräser så tror jag att det är bra att ha så stor fräs som möjligt. Och då gärna en som tar 12mm skaft.
900 watt är säkert ok men det som inte är ok är att det per automatik blir en med 8 mm skaft och då blir det också per automatik små kullager i maskinen vilket inte är så bra tror jag. Men har man all tid i värden och tar lätta pass i djupled när man fräser så funkar det nog galant.

Pär

Varför måste det vara en fixed base?

Jag hade (med reservation för att jag kan ha missat något, se frågan ovan) kört på en 2kw fräs med 1/2 stål, tex dw625. Satt fräsen på maxdjup och skruvat fast den. Stålbyte kan ske framifrån (beroende på modell, krävs nog också en böjd nyckel) eller så släpper du bak fräsen och byter stål på vanligt sätt.

Jag var inne på fixed base för jag var rädd att min 625a inte klarar att hålla sig horisontellt om jag bara fäster den i bottenplattan. Den är rätt tung och minsta glapp i glidskenorna så kommer den tippa om jag inte har support under den.

Men, var nere i verkstan o labba lite precis, det ska nog gå att lösa med 625an, kan sätta en justerskruv under den för att kontrollera tippvinkeln, fall i fall den inte klarar att hålla sig horisontellt.

Är också skeptisk till 8mm fräsar, vill gärna kunna köra spiralstål i denna jig och dom är samma diameter som skaftet, sen att jag nästan uteslutande äger 1/2" fräsar nuförtiden bidrar också till att jag hellre kör 12mm - 1/2"

Jag antar att du sett Wandels långhålsborr:

http://woodgears.ca/slot_mortiser/index.html

Av hans kreationer tycker jag den är den mest intressanta, såpass att jag t.o.m. köpte ritningen till den. Nuförtiden tjatar han om sin pantorouter, men jag är inte alls lika impad av den.

Jo jag har kollat på den också, han är grym på att bygga saker men det ser aningen krångligt ut, jag snickrar hellre möbler än bygger jiggar om man säger så:)

Jag tänkte använda mig av mitt befintliga fräsbord, längsrörelsen får jag då "gratis" genom mitt befintliga mitre track. Fräsen kommer sättas i en L-fixtur som jag spänner fast på fräsbordet. "Koordinatbord" och fräs kommer alltså inte sitta ihop utan vara 2 separata delar (fräs L-et får riktas in mot mitre tracket när man spänner fast det), har inte riktigt plats för en stor mojäng där fräs och koordinatbord sitter på¨samma bottenplatta.

Ola C skrev:
Ja just det, om någon spontant får lust att skriva Domino! så är det ok, men någon sådan kommer det inte att bli;)QUOTE]

Igår dök det upp en blocketannons på en Domino, använd en gång, full kexsystainer och alla tillbehör till ett pris som inte gick att motstå, dessutom inom cykelavstånd. Så länge höll det uttalandet om att det inte skulle bli någon Domino.:D

Ska nog ändå bygga den där fräsjiggen men ska leka med dominon ett tag först.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
ullberg
Ola C skrev:
Igår dök det upp en blocketannons på en Domino, använd en gång, full kexsystainer och alla tillbehör till ett pris som inte gick att motstå, dessutom inom cykelavstånd. Så länge höll det uttalandet om att det inte skulle bli någon Domino.:D

Ska nog ändå bygga den där fräsjiggen men ska leka med dominon ett tag först.
Jag såg den, och hade det inte varit att det tar så lång tid för mig att cykla den sträckan hade nog jag huggit på den också, till det priset var det ok att det var gamla systainrarna. Kul att du fick den!

Jag cyklade faktiskt inte o hämta den, planen var att göra det men lyckades låna grannens bil istället.

Men men, rätt nöjd med köpet. Mannen som sålde den hade blivit mailbombad av köpare och verkade aningen förvånad över intresset.

Får man fråga vad priset blev?

Ja det kan man väl få fråga. 4000 pix.

Helt klart ett bra pris, jag fyndade en Domino på tradera för nåt år sedan för något liknande. Fick dock inte med sortimentet eller några tillbehör.

Jaha Ola så det blir alltså ingen byggtråd nu.

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.