10 718 läst ·
71 svar
11k läst
71 svar
Detta stressar mest vid bostadsköp
Använda denna. http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/ Nog har den någa år på nacken, men så mycket har inte lönerna ökat sista 5-6 åren. Om det är 2% så kanske det nu är 4% IDK. Hur som så tror jag folk generellt tjänar sämre än så, exakt hur mycket kan nog ingen av oss sägaJ JohanLun skrev:Undrar om dina 2% stämmer för 60k per månad? Är det inte nåt slags medelvärde du räknar på som gör att alla som har noll i inkomst drar ned? Tar man bort alla på bidrag och studier mm, och bara tar med alla som har ett riktigt jobb undrar jag om inte siffrorna blir annorlunda. Jag tror det är ganska "tajt" i det lönespannet, många tjänstemän i Stockholm har bra löner, men kanske i det lägre spannet. Men annars fattar jag inte vem sjutton som köper alla dessa villor som kostar 8-10 mille, om så få skulle tjäna 60k per huvud, för jag uppfattar att det är rätt vanliga människor ändå. Och det är massor med villor som kostar det. I sthlm kostar ju ett radhus 4-6MSEK. Men samtidigt så fattar jag inte att inte bostadsmarknaden kraschat...
För att svara på din fråga så tror jag personligen att det är två olika kategorier, dels stora lån för villor i spannet typ 8 millar och neråt. Menför de dyrare objekten tror jag på en stor kontantinsats från tidigare bostadskarriärer. Om det är ett par från sthlm som är i 40 årsåldern så är det inte omöjligt att båda varit i bostadskarriären 15-20 år. Då kan man utan problem ha gjort 2-3 millar vardera. Lägg till detta en säkrat arv från föräldrarna med sina villor som ökat i värde. Belåningen för en 10 millars villa kan då var 4-5 Mkr och då trillar någon/några miljoner in till när arvet kommer.
Om man sen skulle isolera ett mindre område i villakvarter så kan man i olika tjänster se medelinkomst, i Stockholm får man tänka på att väldigt många bor i hyreslägenhet. Men fortfarande märkligt hur så många bostäder kan säljas så dyrt. Men inte som innan kraschen i USA där en ensamstående servitris kunde köpa 2-3 stora villor på spekulation. Hoppas jag iallafall...Viktor.J skrev:
Använda denna. [länk] Nog har den någa år på nacken, men så mycket har inte lönerna ökat sista 5-6 åren. Om det är 2% så kanske det nu är 4% IDK. Hur som så tror jag folk generellt tjänar sämre än så, exakt hur mycket kan nog ingen av oss säga
För att svara på din fråga så tror jag personligen att det är två olika kategorier, dels stora lån för villor i spannet typ 8 millar och neråt. Menför de dyrare objekten tror jag på en stor kontantinsats från tidigare bostadskarriärer. Om det är ett par från sthlm som är i 40 årsåldern så är det inte omöjligt att båda varit i bostadskarriären 15-20 år. Då kan man utan problem ha gjort 2-3 millar vardera. Lägg till detta en säkrat arv från föräldrarna med sina villor som ökat i värde. Belåningen för en 10 millars villa kan då var 4-5 Mkr och då trillar någon/några miljoner in till när arvet kommer.
Det jag kan tycka borde vara högst upp på "stresslistan" över det mest stressiga över bostadsköp är att
inte tjäna tillräckligt för att kunna ha råd att köpa en bostad. Samt stressen över att aldrig bli skuldfri.
Tjänar folk så inihelvitte bra att 5-10 miljoner för en villa känns som ett överkomligt pris?
Jag och frun har drygt 45k tillsammans före skatt, vilket är lågt men ändå fullt normalt betalt för det vi jobbar med och i den del av landet vi bor i. Vår psykologiska gräns för ett hus låg på 1 miljon, vilket gjorde att centralorten, där vi jobbar, inte var något alternativ.
Men i en mindre by, en kvart från jobbet, var det lagom pris och nu efter drygt ett år är vi skyldiga banken hälften av den där psykologiska miljonen och vi känner inte av någon stress.
inte tjäna tillräckligt för att kunna ha råd att köpa en bostad. Samt stressen över att aldrig bli skuldfri.
Tjänar folk så inihelvitte bra att 5-10 miljoner för en villa känns som ett överkomligt pris?
Jag och frun har drygt 45k tillsammans före skatt, vilket är lågt men ändå fullt normalt betalt för det vi jobbar med och i den del av landet vi bor i. Vår psykologiska gräns för ett hus låg på 1 miljon, vilket gjorde att centralorten, där vi jobbar, inte var något alternativ.
Men i en mindre by, en kvart från jobbet, var det lagom pris och nu efter drygt ett år är vi skyldiga banken hälften av den där psykologiska miljonen och vi känner inte av någon stress.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Tror många egenföretagare gör som jag lönen är fickpengar och så spar man utdelningen till handpenning. Då blir det lite lättare köpa de där objekten
Jag delar din ångest över priser, löner och skulder.Keiller skrev:
Det jag kan tycka borde vara högst upp på "stresslistan" över det mest stressiga över bostadsköp är att
Mitt mål för familjen är att ha 50% belåning innan vi fyller 40. Därefter kommer amorteringen det som amorteras att adderas till annat sparande, det kan ju vara direkt osmart att ha allt för mycket pengar låsa i bostaden. Men allt beror ju på marknaderna och räntan.
Om du köper en kåk för 10 Mkr med endast handpenning (eller kontantinsats för den delen) Så får du ha en ganska så trevlig lön för att amortera ner skulden innan pensionen. Grovt 23k/mån de närmsta 30 åren om man är 35 och vill vara skuldfri till 65, nöjer man sig med halva skulden så blir beloppet hälften, ca 11k/mån fram till pension.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Inte om du har 8-9 miljoner i handpenningViktor.J skrev:
Om du köper en kåk för 10 Mkr med endast handpenning (eller kontantinsats för den delen) Så får du ha en ganska så trevlig lön för att amortera ner skulden innan pensionen. Grovt 23k/mån de närmsta 30 åren om man är 35 och vill vara skuldfri till 65, nöjer man sig med halva skulden så blir beloppet hälften, ca 11k/mån fram till pension.
Man ska itne glömma att vanligaste jobbet för Män i Sthlm är... tadaaaa... utvecklare. Vilket generellt ger en lön på 40-70.Viktor.J skrev:
lägg på det till en fru som hon med gjort akademisk karriär Så har hushållet lätt 100.000 i sammanlagd bruttolöneinkomst.
Nej det kanske inte är så många. Men det är de paren som letar villor. Speciellt nu när "kontorsfolket" kan sitta hemma 2-3 dagar i veckan minst. Då är lite längre pendling de dagar som man jobbar på kontoret helt ok. När då fler och fler som innan suttit på lägenheter inne i Stan och gjort kanske inte bara en utan 2-3 bra affärer.
Ja då är låneutrymmet rätt tilltaget vilket gör att de kan landa på 10-13 miljoner som de får låna.
Tänk på att "lånetaket är 4,5 gånger bruttoinkomsten. För paret ovan blir det 5,4 miljoner. Plus då eventuella andra affärer som ger insatsen. SÅ många tycker jag itne redan har föräldrar som dött och lämnat arv. Nästan alla kollegor i samma ålder som mig 40-45 har ju kvar båda föräldrarna.
Precis så. Och av kollegorna (igen) är det rätt många som har en partner som är det där vanligaste jobbet bland män i Sthlm. Utvecklare. Och därmed har jobbat så länge att han kan ha egen firmaAndersMalmgren skrev:
Bra utnyttjande av 3:12 kan ju ge ett relativt fint utdelningsutrymme på 10 år
håller med i stort, men nu pratar vi om hus för 10-13 Mkr, innan 5 Mkr och vilken lön de hade.Appendix skrev:
Man ska itne glömma att vanligaste jobbet för Män i Sthlm är... tadaaaa... utvecklare. Vilket generellt ger en lön på 40-70.
lägg på det till en fru som hon med gjort akademisk karriär Så har hushållet lätt 100.000 i sammanlagd bruttolöneinkomst.
Nej det kanske inte är så många. Men det är de paren som letar villor. Speciellt nu när "kontorsfolket" kan sitta hemma 2-3 dagar i veckan minst. Då är lite längre pendling de dagar som man jobbar på kontoret helt ok. När då fler och fler som innan suttit på lägenheter inne i Stan och gjort kanske inte bara en utan 2-3 bra affärer.
Ja då är låneutrymmet rätt tilltaget vilket gör att de kan landa på 10-13 miljoner som de får låna.
Tänk på att "lånetaket är 4,5 gånger bruttoinkomsten. För paret ovan blir det 5,4 miljoner. Plus då eventuella andra affärer som ger insatsen. SÅ många tycker jag itne redan har föräldrar som dött och lämnat arv. Nästan alla kollegor i samma ålder som mig 40-45 har ju kvar båda föräldrarna.
Ang arvet så kan man ju våga dra på sig större lån under några år om man vet att man kommer få cash senare.
Det "roliga" är att de stora lånen dessutom gör att riksbankerna inte kan höja räntan så mycket som de vill. Då man då kapar undan benen på de som lånet mycket. Därför finns det en sannolikhet att räntorna kommer vara låga lång tid framöver (Jag skulle bli djupt förvånad om de går över 2% på ett värlförhandlat lån närmsta 10 åren).AndersMalmgren skrev:
Det gör att marknaden är dopad.
The Economist anger ett par anledningar till att huspriserna nu skenar i väst:
* Ränteläget (förklarar sig själv. Pengar är billigt nu)
* Politiken att spruta in pengar i ekonomin för att minska risken för lågkonjunktur gör att de flesta inte riskerar att bli arbetslösa och därmed står kvar på bostadsmarknaden
* Man har ett ändrat mönster i hur man vill bo. Större lägenheter eller i hus. Som driver priserna kraftigt för tillfället.
https://www.economist.com/finance-a...virus-pandemic-house-prices-continue-to-rise?
Jag vet att man inte får säga det för då är man taskig. Men det här är verkligen den sämsta marknaden på många år att vara köpare på.
Men å andra sidan skiter bankerna i "kommande arv". Så de kommer ju slå på bedömningen ändå.Viktor.J skrev:
Det är bara att inse att det är många i Sthlm som har väldigt bra ekonomi. Och det är inte otroligt att man om man är två höginkomsttagare kan stoppa in 5 miljoner i insats.
Jag har en jämnårig kollega som tillsammans med sin man är helt skuldfria. Dock pga av just arven men även lönen ovan. I detta fall pratar vi alltså om 8 miljoner i bara fastigheter. Minst. Och de ser ut som "Svenne bananas". Om de ville skulle de ju kunna utan problem köpa ett hus på 13 miljoner.
Det ÄR ett begränsat antal hus som finns. Och när nu fler höginkomsttagare ger sig in i kampen kring detta = magic
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Tror dock inte egenföretagande programmerare är orsaken till så många är på visningar för 10-13 miljoners husAppendix skrev:
Men man undrar ju hur så många har råd