10 834 läst ·
71 svar
11k läst
71 svar
Detta stressar mest vid bostadsköp
Renoverare
· Stockholm
· 21 235 inlägg
Man får glädja sig med att sitt nuvarande boende går upp lika mycket, MEN man köper ju större och dyrare så i absoluta belopp förlorar man ändåZ ZipLock skrev:Tittar just nu på hus i Uppsalatrakten och två faktorer ger stress: litet utbud och stigande priser.
Vi började titta 2018 och då var det 5 familjer på visningen och huset såldes för 0-5% över utgångspriset. Nu två år senare är det 25 familjer på visningen och slutpriset blir 10-20% över utgångspriset.
Läste någonstans att villapriserna steg 10% på årsbasis i Uppsala just nu. Med det lilla utbudet som finns lär letandet ta ett tag och det man får för sin bugdet minskar i rask takt.
Appropå det. Vad är det som stressar er mest? Ni är ju iaf stadda i kassaAndersMalmgren skrev:
Är det mer den egna budgeten som styr.
Eller att det inte kommer ut de objekt ni vill se?
Vad har mäklarna sagt om marknaden när ni pratat med dem?
Här är väl slutsatsen att det är alldeles för få objekt som kommer ut. De äldre håller kvar i huset så länge pesten härjar. I kombination med vågen av folk som vill ha hus.
Renoverare
· Stockholm
· 21 235 inlägg
Jag är helt trött på renovera så vill hitta ett med så lite jobb som möjligt, det stressar mig veta det inte finns något hus som når upp till mina krav. finanser stressar ju alltid liteAppendix skrev:
Appropå det. Vad är det som stressar er mest? Ni är ju iaf stadda i kassa
Är det mer den egna budgeten som styr.
Eller att det inte kommer ut de objekt ni vill se?
Vad har mäklarna sagt om marknaden när ni pratat med dem?
Här är väl slutsatsen att det är alldeles för få objekt som kommer ut. De äldre håller kvar i huset så länge pesten härjar. I kombination med vågen av folk som vill ha hus.
Skulle hemskt gärna inte behöva betala mer än 12 miljoner max 13.
Håller med om att det är jobbigt att flytta. Vi har ju alla olika förutsättningar,Appendix skrev:
Stressen vid flytt ska man inte glömma. Jag hade tillträde 9:00 en fredag.
8:00 kom flyttgubbarna till lägenheten.
Jag körde genom Sthlm i rusningstrafik.
11:00 stod jag i huset och började gå igenom saker. 12:00 kom flyttgubbarna
14:30 var allt inburet.
19:00 somnade jag
Följt av en kolsvart december. Alfrida som gav 73 timmar strömavbrott. Snöfall på 4 dm i februari. Det var några gånger man tänkte "vad fan har man gjort som köpt hus".
Men sen kom våren och sommaren. Renoveringarna och att börja sätta sin egen prägel.
Men flytt. Är... Aldrig... kul.
Sist jag flyttade hade vi tre veckor på oss. Flyttade 300m, och till ett hus som jag kände till väl. Hade massor med vänner som hjälpte till på "stora flyttdagen".
Tycker att det är ganska bra förutsättningar... men lik förbannat var jag stressad ändå. Man ska sätta sig in i hur banklån fungerar med banker som inte vill hjälpa till. Vinner man budgivningen eller inte. Vet "flyttgubbarna" var de ska ställa kartongerna. Har man verkligen gjort rätt. o.s.v. Det är lätt att gå in i sin egen bubbla och förstora saker.
Haha. Med tanke på ditt renoverande köper jag detAndersMalmgren skrev:
Jag är helt trött på renovera så vill hitta ett med så lite jobb som möjligt, det stressar mig veta det inte finns något hus som når upp till mina krav. finanser stressar ju alltid liteVi har fått värderat lgh till 6.5 men med rätt köpare tror mäklaren 7.
Skulle hemskt gärna inte behöva betala mer än 12 miljoner max 13.
Ska man ha i bra skick drar det ju alltid iväg... Håller tummarna för att det dyker upp något vettigt.
Sen har ju ni väldigt fint boende vilket säkert lär ge bra resultat på visningar och budgivning. Även om det är bra att "räkna" med 6,5.
Du får hålla oss underrättade hur letandet går
jag såg att Schurgard hade kampanj precis när jag hade köpt huset. Så tecknade ett förråd mellan huset och lägenheten. Satt i förrådet i källaren och hade olika högar. Kasta, återvinnas, till Schurgard.samlarpådetmesta skrev:
Håller med om att det är jobbigt att flytta. Vi har ju alla olika förutsättningar,
Sist jag flyttade hade vi tre veckor på oss. Flyttade 300m, och till ett hus som jag kände till väl. Hade massor med vänner som hjälpte till på "stora flyttdagen".
Tycker att det är ganska bra förutsättningar... men lik förbannat var jag stressad ändå. Man ska sätta sig in i hur banklån fungerar med banker som inte vill hjälpa till. Vinner man budgivningen eller inte. Vet "flyttgubbarna" var de ska ställa kartongerna. Har man verkligen gjort rätt. o.s.v. Det är lätt att gå in i sin egen bubbla och förstora saker.
Det gjorde att jag hade 2/3 av alla kartonger i Schurgard. Vilket gav en tråkigare men mer lätthanterad lägenhet att packa det sista i.
Sen packade flyttgrabbarna först lägenheten och sen åkte de till schurgard och lastade kartonger och sen till mig.
För 15 kvm uppvärmt Schurgard betalade jag totalt 1800 för fyra månader
(Första månaden gratis sen halva priset i ett år, utan bindingstid)
Hade jag tänkt efter hade jag tillträtt huset ett par dagar innan och fixat sånt som lampor med mera före.
Som du säger. Stressen över sitt livs största affär gör att man går in i bubblan och förstorar saker. Genrellt var hela mitt köp, sälj och flytt problemfritt. Och ändå jagade man upp sig några gånger
Skrev följande exempel i en liknande trådZ ZipLock skrev:Tittar just nu på hus i Uppsalatrakten och två faktorer ger stress: litet utbud och stigande priser.
Vi började titta 2018 och då var det 5 familjer på visningen och huset såldes för 0-5% över utgångspriset. Nu två år senare är det 25 familjer på visningen och slutpriset blir 10-20% över utgångspriset.
Läste någonstans att villapriserna steg 10% på årsbasis i Uppsala just nu. Med det lilla utbudet som finns lär letandet ta ett tag och det man får för sin bugdet minskar i rask takt.
"Enligt Valuegard så har priserna på en villa i Sverige ökat 10,6% under de senaste 12 månaderna. Ta ett fiktivt hus som för 12 månader sedan kostade 5 Mkr (tror detta är ganska nära medelpriset för en villa i en större ort ). Priset på huset har då ökat 530 000 kr vilket drar med sig lagfart och pantbrev (antar 2,5 Mkr) som ökat nästan 20 000 kr. Som köpare ska du då betala 550 000 kr mera nu än för 12 månader sedan. Det innebär... att för att köpa det hus du tänkte köpa för 12 månader sedan så måste du spara 550 000 kr/år = 46 000 kr/mån.... Sparar man mindre än det och om priserna fortsätter (det vet ingen) så kommer ditt sparande inte räcka.."
I vissa områden har ökningen varit kraftigare. Corona eller ej, men en korrigering bör komma. Och då menar jag inte i form av bopriskrasch men med tanke på husprisernas utveckling senaste månaderna så kan jag tänka mig att folk börjar titta på andra områden. likadant om mes BR-priserna när de först ökat mycket i stan för att sedan sakta spridas längre ut och sista perioden har det stagnerat mer inne i stan men fortsatt upp i förorter.
Tyvärr sitter vi i lägenhet och väntar på en villa. Fritt från minnet ökar lägenheterna i Uppsala med 5% per år just nu och husen med 10%. Det innebär att på ett år går vår lägenhet från 2.5 till 2.625 och huset vi vill köpa från 4 till 4.4. Då måste vi spara 23.000 per månad bara bör att behålla status quo.Appendix skrev:
Håller med om att en mindre gård inom 20 minuter från Uppsala verkar prisvärt.Appendix skrev:
Uppsala har ju en husmarknad som gått från prisvärd (jämfört med Strhlm om man inte ville bo supercentralt i Uppsala) till rätt högt värderad. Men. Har ni tittat i de byarna som är närmast stan? Tycker att det inte alls ökat lika mycket där.
Har kollega som "drömt" om lite gårdsaktigt så har kollat rätt mycket i Uppland![]()
Tyvärr så kan vi inte bo på landet utan letar ett hus i Uppsalas utkanter. Har inga siffror att luta mig på, men känslan är att procentuellt har 4-miljonersvillan i Storvreta stigit mer än 8-miljonersvillan i Sunnersta senaste åren.
Men om man inte lagt sig på max belåning innebär det väl egentligen att du måste öka lånet med 46k per månad, men kontantinsatsen med ~7k per månad, i fallet ovan. Om vi antar att en typisk 5 miljonersvilla inköps av kan jag gissa ett par med en inkomst för hushållet före skatt på 80-120k så borde dessa kunna spara 7k per månad. Visst, det är inte kul, men det är inte omöjligt heller. Men visst känns det orättvist. Frågan är, sälja först och leta klipp, kan man förränta pengarna mer än det gamla objektet ökar? Givet att man hittar ett temporärt boende under tiden. Men köpa först och sälja sen kan jag tänkta mig banken kan ha synpunkter på i vissa fall. Egenföretagare eller distansarbetare med boende på en mindre ort är nog inte fel om man kan tänka sig det livet.Viktor.J skrev:
...och Sunnersta är för mig inte Uppsala (jag är från Uppsala men bor inte där sen 15 år, min bror bor i Sunnersta) utan "landet" utanför Uppsala... Inget ont om Sunnersta, men citynära är det ju inte... För mig skulle hela vitsen att/om jag skulle bo i Uppsala vara just det att man kunde bo i villa med 5 minuters tramp på cykeln ned till centrala city. Något som inte går i Stockholm för normala människor. Sunnersta eller en gård 20 minuter ut. Måste ändå ha bil. Skulle välja gården.Z ZipLock skrev:Håller med om att en mindre gård inom 20 minuter från Uppsala verkar prisvärt.
Tyvärr så kan vi inte bo på landet utan letar ett hus i Uppsalas utkanter. Har inga siffror att luta mig på, men känslan är att procentuellt har 4-miljonersvillan i Storvreta stigit mer än 8-miljonersvillan i Sunnersta senaste åren.
Självklart är det så, men det innebär ändå ett högre slutpris som du ska betala. Om det är lån eller cash spelar ingen roll IMO.J JohanLun skrev:Men om man inte lagt sig på max belåning innebär det väl egentligen att du måste öka lånet med 46k per månad, men kontantinsatsen med ~7k per månad, i fallet ovan. Om vi antar att en typisk 5 miljonersvilla inköps av kan jag gissa ett par med en inkomst för hushållet före skatt på 80-120k så borde dessa kunna spara 7k per månad. Visst, det är inte kul, men det är inte omöjligt heller. Men visst känns det orättvist. Frågan är, sälja först och leta klipp, kan man förränta pengarna mer än det gamla objektet ökar? Givet att man hittar ett temporärt boende under tiden. Men köpa först och sälja sen kan jag tänkta mig banken kan ha synpunkter på i vissa fall. Egenföretagare eller distansarbetare med boende på en mindre ort är nog inte fel om man kan tänka sig det livet.
Ibland kan man tänka, "ja men vi lånar 1 Mkr till, det kostar inget. Vi amorterar ner det på 10 år. Men tänk då istället vad du kunde gjort för den där miljonen istället.... Pengar är pengar, oavsett om de är lånade eller ej. Som tur är finns ju nu amorteringskraven så ingen kan ju leva i fantasin att priserna bara kan gå upp och att man aldrig behöver bry sig om att amortera (varken under tid eller när man säljer).
BTW så tror jag ett generiskt par i 5 Mkr villa har ganska mycket lägre löner än 80-120 k/mån brutto. 120k/mån så innebär det i exempel 60 k/mån brutto då tjänar båda personer i hushåller mer än 98% av befolkningen. Tillhör de de 2% i landet med högst lön så säger min magkänsla att man bor i fetare villa än så
Undrar om dina 2% stämmer för 60k per månad? Är det inte nåt slags medelvärde du räknar på som gör att alla som har noll i inkomst drar ned? Tar man bort alla på bidrag och studier mm, och bara tar med alla som har ett riktigt jobb undrar jag om inte siffrorna blir annorlunda. Jag tror det är ganska "tajt" i det lönespannet, många tjänstemän i Stockholm har bra löner, men kanske i det lägre spannet. Men annars fattar jag inte vem sjutton som köper alla dessa villor som kostar 8-10 mille, om så få skulle tjäna 60k per huvud, för jag uppfattar att det är rätt vanliga människor ändå. Och det är massor med villor som kostar det. I sthlm kostar ju ett radhus 4-6MSEK. Men samtidigt så fattar jag inte att inte bostadsmarknaden kraschat...Viktor.J skrev:
BTW så tror jag ett generiskt par i 5 Mkr villa har ganska mycket lägre löner än 80-120 k/mån brutto. 120k/mån så innebär det i exempel 60 k/mån brutto då tjänar båda personer i hushåller mer än 98% av befolkningen. Tillhör de de 2% i landet med högst lön så säger min magkänsla att man bor i fetare villa än så(40k/mån gör tydligen att du tillhör de 8% med högst lön, det låter lite väl högt tycker jag
)
Renoverare
· Stockholm
· 21 235 inlägg
Undrar jag med helt fullt på visningar för villor 10 till 13 miljoner som vi tittar på, galet. Sjukt många miljonärer i Stockholm helt enkeltJ JohanLun skrev:Undrar om dina 2% stämmer för 60k per månad? Är det inte nåt slags medelvärde du räknar på som gör att alla som har noll i inkomst drar ned? Tar man bort alla på bidrag och studier mm, och bara tar med alla som har ett riktigt jobb undrar jag om inte siffrorna blir annorlunda. Jag tror det är ganska "tajt" i det lönespannet, många tjänstemän i Stockholm har bra löner, men kanske i det lägre spannet. Men annars fattar jag inte vem sjutton som köper alla dessa villor som kostar 8-10 mille, om så få skulle tjäna 60k per huvud, för jag uppfattar att det är rätt vanliga människor ändå. Och det är massor med villor som kostar det. I sthlm kostar ju ett radhus 4-6MSEK. Men samtidigt så fattar jag inte att inte bostadsmarknaden kraschat...
Ja det är helt galet. Sitter själv ute i landet med hus som procentuellt stigit kraftigt men i jämförelse med brorsan som sitter på ett stort hus i Nockeby är vårt värt småpengar. Fattar att han inte säljer och flyttar "hem" och lever gott på pengarna resten av livet. 
Och får lite livskvalitet på köpet.
Och får lite livskvalitet på köpet.