8 564 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Detta rör från Nibe-pump ska tydligen isoleras, hur?
När jag tog över huset så det ut precis som på bilden i inlägg 1.
Jag har inte dragit ner någonting alls utan har fyllt på med mer isolering och försökt tajta till det så gott det går mot pumpen och i skarven vidare på röret.
Detta rör sitter precis ovanför pumpen så om det skulle droppa lite vatten så skulle det antar jag lägga sig på taket till pumpen, ingen större fara?
Jag funderar på om jag kan tajta till det ytterligare genom att spänna en massa buntband runt?
Antingen i plast eller så finns det ju mer rejäla i tex rostfritt stål.
Jag har inte dragit ner någonting alls utan har fyllt på med mer isolering och försökt tajta till det så gott det går mot pumpen och i skarven vidare på röret.
Detta rör sitter precis ovanför pumpen så om det skulle droppa lite vatten så skulle det antar jag lägga sig på taket till pumpen, ingen större fara?
Jag funderar på om jag kan tajta till det ytterligare genom att spänna en massa buntband runt?
Antingen i plast eller så finns det ju mer rejäla i tex rostfritt stål.
nej nej, det behöver inte vara tight på det viset, det ska vara tätt.
Rätt sorts tejp i skarvar osv.
Jag tolkade dina inlägg som om att du dragit ned den befintliga strumpan, inte fixat en till.
Så då är nog allt bra.
Rätt sorts tejp i skarvar osv.
Jag tolkade dina inlägg som om att du dragit ned den befintliga strumpan, inte fixat en till.
Så då är nog allt bra.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Consensus sammanfattade läget rätt bra för några inlägg sedan. Ska du göra rätt och riktigt så ska du använda kondensisolering, för det du fixat nu kommer antagligen att ge dig lite kondens. Men om det är i ett fuktsäkert utrymme så är det kanske inget som tar skada? För egen del så hade jag gjort om och gjort rätt - silvertejp i all alla ärat till trots.
Det lutar åt att jag kommer att låta det vara som det är men att sedan kolla i sommar om det blivit någon kondens.mexitegel skrev:Consensus sammanfattade läget rätt bra för några inlägg sedan. Ska du göra rätt och riktigt så ska du använda kondensisolering, för det du fixat nu kommer antagligen att ge dig lite kondens. Men om det är i ett fuktsäkert utrymme så är det kanske inget som tar skada? För egen del så hade jag gjort om och gjort rätt - silvertejp i all alla ärat till trots.
För det är under sommarmånaderna som det isåfall är som värst antar jag?
Men är det något jag kan göra för att stärka befintlig lösning något?
Tex buntband som jag skrev?
Nja, du behöver ju inte värma upp huset sommartid, så varför skulle röret bli kallt då? Värmer du tappvarmvatten med samma manick? Ja då sker det ett värmeutbyte, men det är väl temporärt bara när du tappar vatten?
Jag ingen expert på FLVP:s, men är röret lika kallt året runt så har du förstås rätt!
Jag ingen expert på FLVP:s, men är röret lika kallt året runt så har du förstås rätt!