4 463 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Detaljplan och byggnadsarea
Sida 1 av 3
För min fastighet saknas i dag detaljplan. Fastigheten är på ca 3000 kvm och innehåller ett bostadshus. I kommunens pågående detaljplan, där min fastighet ingår, föreslås att: ”för fastigheten ska en sammanlagd byggnadsarea tillåts om högst 150 kvm inklusive komplementbyggnad”.
Är detta ett rimligt förslag? Borde inte en större byggnadsarea tillåtas mot bakgrund av fastighetens totala yta! Synpunkter och stöd inför mitt svar till kommunen mottages tacksamt!
Är detta ett rimligt förslag? Borde inte en större byggnadsarea tillåtas mot bakgrund av fastighetens totala yta! Synpunkter och stöd inför mitt svar till kommunen mottages tacksamt!
I vissa kommuner kör de med % satser. Det vore ju vara rimligare. 150kvm är väl normalt på 800kvm tomt. Men på en tomt som skulle kunna styckas av till tre 1000kvm tomter så känns det extremt snålt.S Sten och Flisan skrev:För min fastighet saknas i dag detaljplan. Fastigheten är på ca 3000 kvm och innehåller ett bostadshus. I kommunens pågående detaljplan, där min fastighet ingår, föreslås att: ”för fastigheten ska en sammanlagd byggnadsarea tillåts om högst 150 kvm inklusive komplementbyggnad”.
En byggnadsarea på 150kvm är helt OK, det är ytan plattan tar upp utan hänsyn till antal våningar. Så har du möjlighet att slänga upp en kåk på tre våningar är det 450kvm! Planerar du dock även ett garage på 50kvm blir det plötsligt lite snålt om du inte maxar allt.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
3000 kvm i DP område känns mycket, vart är det i norrland? om det är i mer söder ut där priset per tomt är per kvadratmeter och ej per hektar då skulle jag försöka kräva minst en till byggrätt. blir ju nån/några mille om det är runt en storstad.
Svar på frågan, 150 kvm BYA ink komplementsbyggand är sjukt snålt, måste vara sossekommun.
Svar på frågan, 150 kvm BYA ink komplementsbyggand är sjukt snålt, måste vara sossekommun.
Förslaget är 1,5 våningar (enbostadshus). Ja fördelarna med fastigheten begränsas och möjligheten till garage, växthus, gäststuga uteblir.MrJay skrev:
Snålt av kommunen! Försök få fler grannar med och påverka detaljplanförslaget! Så stora tomter borde kommunen tillåta tex 10% bebyggelse och 2-våningar om det inte är något unikt med området såsom kulturvärden, ovanlig natur eller havsnära med kuperad mark.S Sten och Flisan skrev:För min fastighet saknas i dag detaljplan. Fastigheten är på ca 3000 kvm och innehåller ett bostadshus. I kommunens pågående detaljplan, där min fastighet ingår, föreslås att: ”för fastigheten ska en sammanlagd byggnadsarea tillåts om högst 150 kvm inklusive komplementbyggnad”.
B b8q skrev:
B b8q skrev:
Villa vista skrev:
3000 kvm i DP område känns mycket, vart är det i norrland? om det är i mer söder ut där priset per tomt är per kvadratmeter och ej per hektar då skulle jag försöka kräva minst en till byggrätt. blir ju nån/några mille om det är runt en storstad.
Formuleringen lyder enligt följande: ”för fastigheten ska en sammanlagd byggnadsarea tillåts om högst 150 kvm inklusive komplementbyggnad”.B b8q skrev:
Attefallare och friggebodar är väl komplementsbyggnader?
En till byggrätt - du tänker avstyckning? Området är attraktivt och på västkusten. Mitt mål är att få samma "rättigheter" som andra fastigheter i området.Villa vista skrev:
Beträffande snålt håller jag med. Beträffande politisk majoritet drog du inte rätt slutsats denna gång
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Det är väl vanligare med typ. 150 kvm plus xx kvm för komplementbyggnad.
Totalt 150 känns ju mer som fritidshusområde.
Totalt 150 känns ju mer som fritidshusområde.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Japp rätt till avstyckning om det fungrar map läget på bet hus men ned 3000kvm torde det gå.S Sten och Flisan skrev:
Om du har intresse för större byggrätt alt/och flera, gå ihop alla grannar och yrka under DP:s granskningsperiod att ni tex vill ha tex minsta tomtstorlek 1000 kvm och rätt till 200 kvm BYA + komplementbyggnad 50 kvm e.d.
Jag kan ju inte området men kommuner brukar enligt mig ofta ge dåliga förutsättningar ang byggrätt till privatpersoner till skillnad om det hade varit en exploatör som ägde marken då skulle fastigheterna bli typ 600 kvm och strösslade med kvadratisar för byggnaderna.
Obs!!! Om planerna för området är kommunal VA + nya gator etc då kommer stora få fastigheter få höga kostnader för gator då gatukostnaderna slås normalt ut mot antalet fastighet. Dvs det är billigare för FÄ om det finns flera byggrätter.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Vad kostar en tomt a´1000 kvm i området? kan du få till två byggrätter till då har du råd att vaska bubbel varje helg livet ut!