3 210 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Detaljplan, definition av areal?
Hej,
I detaljplanen för en tomt jag tittar på står det:
"På varje tomt får uppföras en huvudbyggnad på en areal av högst 150 m2"
Hur definieras "areal" i detta fallet, boendeyta eller byggnadens area på marken?
Tack på förhand!
I detaljplanen för en tomt jag tittar på står det:
"På varje tomt får uppföras en huvudbyggnad på en areal av högst 150 m2"
Hur definieras "areal" i detta fallet, boendeyta eller byggnadens area på marken?
Tack på förhand!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Byggnadsyta är det dom menar. Så du kan bygga 2 plan och få stort hus om du vill. Står det inget mer kan du också bygga diverse uthus..
Instämmer med ovan - om det inte står några andra ovanliga skrivningar så är det byggnadsarea (BYA) man avser.
Definieras som; ”Byggnadsarea (BYA) utgörs av den area byggnaden upptar på marken och projektionen av de byggnadsdelar som påverkar användbarheten av underliggande mark” (dvs även utkragande balkonger etc inräknas).
Brukar ofta finnas något skrivet som reglerar höjden, kan benämnas som byggnadshöjd eller nockhöjd som påverkar om det är tillåtet att bygga i flera plan.
Definieras som; ”Byggnadsarea (BYA) utgörs av den area byggnaden upptar på marken och projektionen av de byggnadsdelar som påverkar användbarheten av underliggande mark” (dvs även utkragande balkonger etc inräknas).
Brukar ofta finnas något skrivet som reglerar höjden, kan benämnas som byggnadshöjd eller nockhöjd som påverkar om det är tillåtet att bygga i flera plan.
Kapar tråden lite.
En liten detalj undran.
Räknar man husgrundens area eller skall man lägga på eventuell väggbeklädnad som hänger utanför grunden?
Tänker på träpanel den lägger ju till tex. på 22+22+38 mm eller 22+38 mm beroende på paneltyp
En liten detalj undran.
Räknar man husgrundens area eller skall man lägga på eventuell väggbeklädnad som hänger utanför grunden?
Tänker på träpanel den lägger ju till tex. på 22+22+38 mm eller 22+38 mm beroende på paneltyp
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
När man pratar om BYA så ska man räkna med ytterväggarnas utsida.ralvejd skrev:
Se Mittbygge:
https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/area.html
@ rolflidvall
Tack för länken!
"Taksprång, yttertrappa eller ljusschakt räknas inte med liksom mindre utstickande fasaddelar som listverk eller portomfattningar."
Tolkar det som att knutbrädor inte heller räknas.
Tack för länken!
"Taksprång, yttertrappa eller ljusschakt räknas inte med liksom mindre utstickande fasaddelar som listverk eller portomfattningar."
Tolkar det som att knutbrädor inte heller räknas.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Egentligen är det medelmåttet på fasaden som räknas. Men takutstick räknas om det är mer än 0,5m så ett tak över entrén räknas in.
Klicka här för att svara