Mycket negativ fokus på vatten och fukt i hampakalken. Men det är väl mycket vatten som binds kemiskt i kalken också?
Som en vanlig torr byggipsskiva som innehåller 5,5 liter bundet vatten.
Eller som flytspackel och betong.

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Mycket negativ fokus på vatten och fukt i hampakalken. Men det är väl mycket vatten som binds kemiskt i kalken också?
Som en vanlig torr byggipsskiva som innehåller 5,5 liter bundet vatten.
Eller som flytspackel och betong.
Menar du att en torr gipsskiva som har en volym av 29 liter består av 5.5 liter vatten?

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
C
E erikjakan skrev:
Menar du att en torr gipsskiva som har en volym av 29 liter består av 5.5 liter vatten?
Nu får man ju skilja på "fritt" vatten som avges under torkningen och vatten som binds i materialet (hydratisering) och som inte avges med mindre än att materialet hettas upp till höga temperaturer.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu får man ju skilja på "fritt" vatten som avges under torkningen och vatten som binds i materialet (hydratisering) och som inte avges med mindre än att materialet hettas upp till höga temperaturer.
Jo men det är det jag menar. Det är ju förmodligen inte allt tillsatt vatten som ska torka ut. Förmodligen bara en marginell del fritt vatten.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
C
B Bjober skrev:
Jo men det är det jag menar. Det är ju förmodligen inte allt tillsatt vatten som ska torka ut. Förmodligen bara en marginell del fritt vatten.
Jo precis. Beror i detta fall på om man använder hydrauliskt kalk eller inte antar jag.
Gissar dock att det ändå är en stor del av tillsatt vatten som kommer att avgå.
Hydratiseringsprocessen är rätt långsam.

C cpalm skrev:
Jo precis. Beror i detta fall på om man använder hydrauliskt kalk eller inte antar jag.
Gissar dock att det ändå är en stor del av tillsatt vatten som kommer att avgå.
Hydratiseringsprocessen är rätt långsam.
Det stämmer att det är hydrauliskt kalk

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vår erfarenhet och vad jag fått till mig från experterna är att den första torkperioden är lite känslig, men att när den väl är förbi så sker en väldigt trög torkning under flera år, men som materialet inte är känsligt för.

Var mycket underhållande att följa och måste säga att det var ett väldigt fint hus ni har fått till med "känsla" även om det är nybyggt. Något i alla fall jag kan sakna i många husen i programmet som upplevs själlösa. avrundningarna kring fönstrena var riktigt snygga. Tror ni har fått ett hus att trivas i. 5/5!

Kul att få svar på dom tekniska frågorna man satt med under programmet här. Där skulle SVT bättra sig lite och gå igenom konstruktionerna byggnadstekniskt så man även får lära sig lite om dom bitarna, vissa hus gör dom det på men inte alla...

• Gilla
  • Älska
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
O ohlinj skrev:
Var mycket underhållande att följa och måste säga att det var ett väldigt fint hus ni har fått till med "känsla" även om det är nybyggt. Något i alla fall jag kan sakna i många husen i programmet som upplevs själlösa. avrundningarna kring fönstrena var riktigt snygga. Tror ni har fått ett hus att trivas i. 5/5!

Kul att få svar på dom tekniska frågorna man satt med under programmet här. Där skulle SVT bättra sig lite och gå igenom konstruktionerna byggnadstekniskt så man även får lära sig lite om dom bitarna, vissa hus gör dom det på men inte alla...
Tack för att du skriver det! Vi är redan väldigt nöjda och det känns som ett hem.
Det kanske har att göra med att vi lagt mycket av vår tid och själ även i byggandet.

• Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Lite väl cyniskt jonte, är glaset alltid halvtomt?
Alla husdrömmar-trådar brukar fyllas mer eller mindre bokstavligen av kommentarer "Varför fick vi inte veta X eller Y?".
Det är väl jättekul med lite fördjupning för denna vetgiriga publik som vill ha detaljer.
Det var inte innehållet jag "klagade" på utan rubriksättning - missade du det? ;)

//

Unikt namn
J jonte0 skrev:
Det var inte innehållet jag "klagade" på utan rubriksättning - missade du det? ;)

//
Ät en pepparkaka.

E erikjakan skrev:
I princip identiska egenskaper med cellulosa alltså :) Allt utom antiseptisk och står i mot mögel och svampar. kanske? (vilket är bra när man mättat en trästomme med 10m3 vatten :p)

Jag förstår ju såklart att om det är lerkliningen som är det stora man vill åt, då är det ett fördelaktigt material att utgå ifrån att börja lera på.

Det var ju otroligt billigt med 7000kr men både hampan och leran såg väääldigt tidskrävande ut, så frågan kvarstår, skulle du bygga med samma metod igen? Jag är genuint nyfiken? :)
Sen älskar möss och råttor att leva i cellulosa plus att du behöver tillsatser för att brandsäkra det. Men annars är det ju typ samma sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.