Nu har jag äntligen fått en ganska stor leverans material, det är det jag arbetat med senaste tiden, beställa material, städa och köra avfall till återvinningen. Nu kom då en leverans idag med diverse material för att göra i ordning en betongkaka badrummet, undertaket i hela våningen samt material för att ställa upp lite nya väggar. Jag har en order liggande på golv, socklar, foder, innerdörrar varav en skjutdörr som ska byggas in i en vägg som jag ska få hem lite senare när jag hunnit nyttja materialet jag nu fått, jag vill undvika att ha för mycket material hemma så att det blir svårarbetat.

Efter att jag tagit emot leveransen idag så körde jag igång med att slänga upp lite plast i taket som ska sitta ovanför läkt och gips i taket för att få huset lite tätare. jag tänkte att jag utför detta innan jag ställer in allt gips som då gör arbetet avsevärt jobbigare om det står i vägen. Jag tänkte fortsätta lite med plast och läkt under helgen, eventuellt kanske jag försöker riva lite tapet också. Slänger in lite bilder på materialval och starten med arbetet i taket.

Först monterar jag ett butylband i takvinkel som ska täta emellan plasten och väggvinkeln. Efter det hänger jag upp plasten.
Hand håller en rulle ISOVER Butylband för inomhus- och utomhusbruk vid byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggfilm på rulle med etikett som anger storlek 2,7x25m och tjocklek 0,20 mm.
Skapa konto

Arbetet gick ganska bra, var lite halvjobbigt att hänga upp en drygt 40m2 plastbit, det blev dock bättre än förväntat med tanke på att jag är ensam.
Arbetsrum med upphängd plast i taket, byggmaterial på golvet och verktyg längs väggen.
Skapa konto
Renoveringsprojekt där en plastduk är uppsatt i taket för tätning ovanpå läkt och gips.
Skapa konto
Renoveringsarbete med upphängd plasttäckning i taket av ett utrymme under renovering.
Skapa konto

• Gilla
Söderslätt och 4 till
  • Laddar…
Har kört vidare idag med plasten.
Byggplats inuti ett hus med installerad plastfolie i taket och synliga väggvinklar, elinstallationer pågår.
Skapa konto

Dragit loss skyddsplasten på butylbandet och tryckt fast plasten så den klistras och tätas mot väggvinkeln. Jag har några få ställen med lite värre ojämnheter som inte blivit täta längs med väggvinkeln där jag får trycka in någon form av tätningsmassa senare, typ mjukfog.
Plastfolie tätad mot en träväggvinkel med synlig butyltejp och överlappande skarvar.
Skapa konto

Tejpat skarvarna på plasten, plasten är lagd med 20cm överlapp.
En grön byggtape längs en träväggvinkel med skyddsplast delvis borttagen, redo för tätning.
Skapa konto
Renoveringsarbete med plastfolie fäst vid tak med överlappande skarv och uppsatta elinstallationer längs väggar.
Skapa konto

Nästa steg är då att börja montera upp läkten, jag har valt att skruva upp 28x70. Jag skruvar på grund av att jag vill skruva i både takstolarna (som egentligen borde räcka) och emellan takstolarna med lite kortare skruv i råsponten. Med de kortare skruven så slipper jag att det kommer sticka upp spik/skruv på vinden då jag senare kommer krypa runt där uppe och dra diverse elslangar göra ventilationsarbeten, landgångsbygge och slutligen isoleringsarbetet.

Först började jag skruva upp lite läkt, såg ganska fort att jag behöver göra något redan nu för lite eldragningar som ska ligga på rumssidan om plasten, typ spottar. Det hade varit mycket svårt att göra spår för elslang efter att jag skruvat upp läkten så jag lämnar lite "glipor" så att säga där jag kan dra slang utan att såga eller borra.
Byggarbetsplats med plasttak som är tejpade vid skarvarna, synliga takstolar och en taklampa.
Skapa konto

Jag bestämde mig för att skruva upp lite spill också där det finns "mushål" i råsponten istället för att försöka täta själva hålen.
Byggplatsdetalj med träreglar fastskruvade på en vägg med synlig plastisolering och skyddsplast på butylband.
Skapa konto

• Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
Idag kompletterade jag resterande läkt i sov 2, sov 3 och vardagsrum. Känns bra.
Nyinstallerade takläkter i ett rum under renovering med verktyg och en arbetsbänk.
Skapa konto
Nyinstallerade takläkter i ett under-renovering vardagsrum med byggmaterial och verktyg synliga.
Skapa konto

• Gilla
Zlingo och 6 till
  • Laddar…
Innan jag plastar och läktar andra halvan av våningen så har vi vattenskadad råspont med påväxt bredvid skorstenen. Idag har jag ägnat mig åt att riva bort det som har påväxt.

Före:
Vattenskadad råspont med mögelpåväxt bredvid en vit skorsten, innan renovering.
Skapa konto

Efter:
Rivning av skadad råspont och ojämnt putsbruk nära skorstenen i ett byggprojekt.
Skapa konto

Jag upptäckte att det fanns en avväxling för undertaket som också såg väldigt dålig ut, jag hade tänkt sätta upp ny råspont ikväll men får nöja mig så här långt då jag behöver införskaffa en ny planka att ersätta den dåliga med. Plankan som sitter där är visserligen torr och skulle säkert hålla väldigt länge men det känns ofräscht, precis som råsponten.
Trästruktur och råspont med synliga skador och påväxt nära en skorsten.
Skapa konto
Delvis trasig träråspont med mögel och påväxt nära en skorsten i en renoveringsmiljö.
Skapa konto

Slutligen så var jag väldigt förundrad över bruket som ligger emellan plankan och skorstenen, först tänkte jag att det kanske hade någon funktion som stöd, men när jag stack upp handen och kände ovanpå och märkte att kakan kanske är 3-5cm tjock och ojämn så skulle jag gissa på att det egentligen bara är någon slö murare som passat på att bli av med putsbruket istället för att behöva städa och bära ned det, jag kanske har fel. Misstanken stärktes ytterligare när det visade sig att den ljusa regeln är en typ "blindstol" för undertaket. Hur som helst så är kakan ganska lös så den kommer trilla ned när jag byter plankan.

• Gilla
Zlingo och 2 till
  • Laddar…
Ikväll bytte jag avväxlingen och monterade ny råspont. Då var detta moment överstökat.

Ny monterad råspont bredvid gammal isolering och öppet takområde i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
Ny monterad råspont i taket nära en plats med skadat gipstak och vägg.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 10 till
  • Laddar…
Skönt att veta att det är ordentligt gjort när du väl har haft öppet.

Bra jobbat! :)
Och stora "dukar" är ett helvete att göra själv så jag har en stor respekt för att du orkat :)

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Skönt att veta att det är ordentligt gjort när du väl har haft öppet.

Bra jobbat! :)
Och stora "dukar" är ett helvete att göra själv så jag har en stor respekt för att du orkat :)
Ja nu är det fresh, tack :rofl:

Nu var det dags att ta tag i elen lite igen, hade sedan tidigare idag lite rör och dosor som behövde tas bort då jag flyttar lite väggar. För att kunna komma vidare med taket så behövde detta åtgärdas nu och här hade vi bland annat tre stycken elmatningar i vp-rör som kom upp i en vägg från början men det. Eftersom att jag är i behov av dessa matningar så var det passligt att börja kasta upp nya elcentraler och ansluta de nya elmatningarna till systemet på övre våningen.

Arbetet påbörjades i teknikrummet igår med att grunda lite vägg där centralen ska sitta.
Grå elrör bundna tillsammans leder längs en vit vägg och hörn som en del av ett elektriskt installationsprojekt.
Skapa konto

Idag började vi med att hänga upp centralen, elektrikern bjöds in till detta då jag inte är fackman, det blir två stycken centraler 4x18 moduler. Jag valde att köra med Resi9 rakt igenom, i Resi9 säkringarna kan man koppla in PowerTags som mäter elen, jag är lite nördig så jag vill dels ha det för den sakens skull men det är också praktiskt att kunna bevaka och bli larmad om någon säkring slår ifrån, exempelvis värmepanna, frys osv.
Instalation av två nya elcentraler med Resi9 säkringar och överdimensionerade kablar för framtida omdisponering.
Skapa konto
Provisorisk installation av en elcentral med säkringar och öppna ledningar på en vägg under uppbyggnad, med synliga VP-rör.
Skapa konto

Vi monterade alla säkringar som behövs just nu i den ena centralen, det är ett högst provisoriskt montage där vi har överdrivet med kabel för att kunna ändra möbleringen senare, tanken med de stora 4x18 centralerna är att man ska kunna få bra ordning och reda i skåpen, jag kommer aldrig ens vara nära på att fylla båda centralerna. Nu är i alla fall alla vp rör borta på våningen som var i vägen för innertaksmontaget och de nya slangarna med matning till våningarna anslutna till rätt grupper. Innan centralerna färdigställs så ska vi montera en stor kanal ovanför centralerna som döljer allt som går i takvinkeln. Det slutgiltiga steget med centralerna är att de kommer matas från vänster, jag vill backa kabeln som går in i huset och sätta ett fasadmätarskåp istället så jag slipper se elnätsägarens grejer.
Dubbla elcentraler med 4x18 moduler monterade på vägg med synliga kablar och vp-rör ovanför.
Skapa konto

Några andra saker som löstes idag var en säkerhet/arbetsbrytare till värmepanna, eluttag till fiberkonvertern och nätverksskåpet. Nästa steg nu blir att byta ut alla befintliga takdosor samt lägga till lite takdosor där jag ser behov, jag påbörjade det lite idag och det kommer jag tyvärr troligtvis pyssla med imorgon kväll också, jag är inte ett dugg sugen på det då det aldrig är mysigt att jobba bland stenullsrullarna som ligger där uppe.

• Gilla
Wirre740 och 3 till
  • Laddar…
Idag dök jag ned bland stenullen och monterade fast två nya takdosor samt bytte ut en befintlig dosa i vardagsrummet. Det gick hyffsat smidigt men jag åkte på lite backjobb då jag redan satt upp plasten och behövde borra hål igenom den för de nya takdosorna, helst ska man ha ett för litet hål i plasten som man pressar över dosorna så att det blir så tätt som möjligt, jag slängde på lite plastlappar där jag tyckte det behövdes och så tejpade jag kring takdosorna. Slangarna från de två nya dosorna går ned till schaktet bredvid skorstenen där jag kommer ha ett gäng knappar. Den nya elmatningen för belysning och allmäna uttag i vardagsrum och kök, kopplades in i den nya elcentralen här om dagen, den slangen är sedan igår ansluten till den centrerade takdosan som jag bytte ut.

Nyinstallerad takdosa med elslangar i takstomme, säkrad med grön tejp.
Skapa konto
Nyinstallerad takdosa med anslutna elkablar och nätverksslangar i ett tak med synlig stenullsisolering.
Skapa konto
Tak med monterade eldosor och synliga kablar, plastlappar och tejp runt dosor på ett byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
I fredags var jag ute på vift och samlade ihop en del grejer till produktionen, bland annat en gipshiss. Det blev alltså inte så mycket utfört hemma. Tog tiden som blev över och umgicks lite med familjen istället, det var mysigt och välbehövligt.

Under lördagen så fortsatte jag arbetet med takdosorna, enkelt jobb egentligen men det är som vanligt inte roligt att krypa i isoleringen på vinden. Nu sitter det nya dosor överallt i taket där det är planerat.

Hallen: Här fick jag montera en ny dosa med ny position, jag har planerat att montera en vindslucka där den gamla dosan sitter.
Nyinstallerad takdosa med elektriska kablar på ett trätak, ovanför en spegel och byggmaterial.
Skapa konto

Sov1
Nyinstallerad takdosa i ett rum med träpanel i taket och prydnadstapet på väggarna.
Skapa konto
Installation av takdosa i mörk vind med synliga isoleringsmaterial och elrör.
Skapa konto
Ny monterad takdosa med elledningar på ett trätak i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Sov2
Tak med träreglar och isolering, nya elektriska takdosor monterade, saknas gipshiss.
Skapa konto
Tillfällig belysning hängande från taket i underkonstruktion med synliga virkesreglar och isolering.
Skapa konto

Sov3
Tak i pågående renovering med synliga träreglar och en ny monterad takdosa.
Skapa konto
Inomhusbyggarbetsplats med oisolerade takbjälkar, kablage och temporär belysning.
Skapa konto

Trapphus
Träpaneltak med en elektrisk takdosa och ledningar i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
Träpaneltak med ny eldosa och tillfällig belysning i en byggarbetsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Idag hade jag tänkt att borra och spåra ovanför fönsterna för att få till en liten spotlight i varje fönsteröppning. Efter en del klurande så såg jag att min längsta borr nästan skulle klara av att borra igenom hela väggdelen ovanför fönstret upp till vinden, slog en snabb googling och såg att en butik reade ut 20mm betongborr som hade ett borrljup på 820mm, det skulle räcka med råge. Borren kostade 79kr och jag kände att detta kommer spara mig dels tid men förmodligen också pengar då jag slipper köpa massa bruk för att laga i spårningarna.
Det gick hur smidigt som helst med den långa borren och snart var det klart, blev en hel del städning efteråt men inte ens i närheten av vad det skulle ha varit med en spårmaskin trots dammsugare.

Lång 20mm betongborr insatt i borrhammare med mätlina bredvid på en dammig byggyta.
Skapa konto
Lång betongborr hängande framför ett fönster med utsikt över en trädgård och hus.
Skapa konto
Lång borr genom en träbjälke ovanför ett fönster, synlig borrspån och damm från borrningen.
Skapa konto

Obs, slarvigt streck, inte en spricka.
Borrhål i vägg ovanför fönster för spotlight-installation, med synlig trähölje och himmel.
Skapa konto
Vägg ovanför fönster med borrat hål för installation av spotlight, märkt med streck.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Igår påbörjade jag arbetet med den nya vindslucka. Den nya vindsluckan består av en vanlig vindslucka med stege, därtill har jag köpt en överlucka för att få till en fullgod isolering.

Nya vindsluckan med stege, paketerad i klarplast, redo för installation.
Skapa konto
Komponenter till en ny vindslucka installerad i en hall, med en öppen stege och en överlucka.
Skapa konto

På grund av att överluckan dels tar mer plats men framför allt bygger mycket på höjden så var jag tvungen att hitta en ny position för vindslucka. Jag valde ett läge i hallen, jag valde också att byta riktning på vindsluckan för att få överluckan att öppnas så att vinkeln på luckan följer takets lutning. Det blev en hel del måttande och klurande innan jag kände mig trygg med positionen. Jag hämtade luckan igår då jag kände att jag verkligen behövde kika, känna och klämma på luckan, informationen från tillverkaren är nämligen lite knapphändig.

Träpaneltak med markerade hörnpunkter och kablar inför installation av ny vindslucka.
Skapa konto
Öppen vindslucka som leder upp till en vindsutrymme med isoleringsmaterial och träreglar.
Skapa konto
Rörigt vindsutrymme under renovering med isoleringsmaterial, träreglar och ett stort ventilationsrör.
Skapa konto
Pågående installation av en ny vindslucka på vinden med synliga mätmarkeringar, ramar och isoleringsmaterial.
Skapa konto
Tak med markerade linjer och skruv för positionering av ny vindslucka.
Skapa konto

Jag rev bort massa skit på vinden, måttade och kontrollerade från lite olika väggar för att få luckan att matcha så gott det går. Jag satsade på att göra öppningen med en centimeter drevmån runt om, drog lite streck och kollade så markeringarna blev räta. Efter att jag markerat klart drog jag upp en skruv i varje hörn för att få riktpunkter på vinden för plankorna som ska agera ramverk fastmonterade i takstolarna.

Vindsgolv med pågående installation av vindslucka, markerade mått och isoleringsmaterial synligt.
Skapa konto
Nyinstallerad vindslucka i takkonstruktion, omgiven av isoleringsmaterial och träramar.
Skapa konto

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Idag fortsatte jag med vindsluckan. Hålet skulle kapas upp men jag började med att skruva fast all råspont i ramen innan jag satte sticksågen i arbete.

Vindslucka i taket med öppet hål, råspontklädda sidor, och synlig arbetsbelysning i en träkonstruktion.
Skapa konto

Innan jag sätter i vindsluckan så har jag tänkt sätta plast som ska vara uppvikt i kanalen upp mot vinden, när jag väl monterat fast takluckan och är nöjd så drar jag en fog emellan plasten och vindsluckan. Nu la jag i vindsluckan utan att ha plastat bara för att se så att allting ser bra ut, jag kommer få lyfta ur luckan när jag ska slänga upp plasten senare i veckan.

Installerad vindslucka av trä i takram utan isolering, med sticksåg och förlängningssladd.
Skapa konto
Nyinstallerad vit vindslucka i ett tak med synlig råspont och elektriska installationer i förgrunden.
Skapa konto

Det börjar ta sig nu med undertaket, det krångliga som återstår är ventilationsgenomföringarna som behöver sitta innan jag gipsar. Som det ser ut nu så kommer jag behöva växla av två underarmar, det jobbiga med det är att genomföringarna i sovrum 1 och vardagsrum prickar rakt i takstolar, det är de sista takstolarna ut mot gavlarna så jag kan inte bara göra en vanlig enkel avväxling med hjälp av närliggande takstolar utan jag måste jobba med själva stolarna som sitter i vägen. Jag har en genomföring som kommer vara busenkel, en som är lite mindre smidig men som inte var så krånglig ändå, jag har lyckats få igenom rör och böj på den positionen, det var lite tur för den fick faktiskt precis plats emellan takstol och murningen, fick fila lite på takstolen för att få det att fungera.
Renoveringsprojekt med en ventilationstrumma monterad i ett undertak nära en dörr.
Skapa konto

• Gilla
Zlingo och 3 till
  • Laddar…
Igårkväll satte jag ihop lite ventilationsrör 160mm för att testa och se hur det blir. Det är tight, men det går. Jag har dock kört fast lite för jag vet inte hur jag ska se till att kondensisolera dessa när det är så tight, det finns ju flera alternativ men jag måste hitta den bästa lösningen.

Frånluft källare via köket.
Ventilationsrör installerade upp längs en vägg i en rum under renovering, med verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto
Metallventilationsrör och isoleringsmaterial i trångt utrymme mellan tak och vägg.
Skapa konto
Ventilationsrör på 160mm monterat i snedtak, synlig råspont och isolering.
Skapa konto

Tilluft källare via sovrum 2/3
Ventilationsrör på 160mm installerat i hörnet av ett rum under renovering, nära fönster och isolerade takbjälkar.
Skapa konto

De andra två återstående genomföringarna trilskas också, jag behöver förstärka takstolarna lite för att kunna såga av underarmarna. Jag har en plan som förmodligen blir flera gånger starkare än vad det är idag. Förhoppningsvis kan jag hämta ut virket jag beställt till detta imorgon. Såhär ser det ut just nu, har förberett genom att såga upp råsponten undertill.

Ventilationsgenomföring i tak med synlig råspont och isolering, och förberedelse för kondensisolering.
Skapa konto
Uppriven råspont i taket med synliga takbjälkar och plastfolie, arbete pågår.
Skapa konto

Eftersom jag inte kan göra klart ventilationsbitarna just nu så tog jag tag i plastning igen, jag tog tag i köket denna gång och gjorde så mycket som möjligt. Slog först ut lite linjer för läkten samt tejpade fast butylgummi längs takvinkeln innan jag stiftade upp plasten.

Renoveringsarbete i tak med ventilationsrör, öppen råspont och uppsatt plastfolie.
Skapa konto

• Gilla
Svante Jägerstig och 1 till
  • Laddar…
Frånluften behöver du inte isolera. Däremot Tilluften om du tänker köra kyla och ha såpass kallt att du kommer under daggpunkten. Lättast då är tunna självhäftande Armaflexmattor. Obs välj inte dom blå utan dom svarta.

• Gilla
TechnoKnut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.