17 960 läst ·
18 svar
18k läst
18 svar
det idealiska stenhuset
Jag tycker halmbalshus verkar vara ett trevligt alternativ. Inga ångspärrar, väl beprövad teknik som hållt i hundratals år. Om man bygger dessa tillräckligt tjockt borde de kunna vara bra till passivhus. En av mina drömmar att bygga när barnen växt upp och huset blir för stort för två.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Det finns ingen allmänt optimal stenhuskonstruktion, vad som är optimal konstruktion för ett stenhus är väldigt olika beroende på vilket sorts hus man ska bygga, möjligheter till eget arbete, tidspress, och vad man har för syn på olika material/ämnen.
(Små) Lättklinker- och lättbetong-block känns rimliga att klara av att bygga med själv, skalblock är nog en nivå högre men genomförbart och prefabelement är extremt svårt att göra själv. Även de större lättbetongblocken är svåra att ordna med själv då de är så tunga.
Är tiden det tar att resa huset intressant är prefabelement mest optimalt. Sen tar det en stund från att man beställer elementen tills man får dem så det blir ändå ganska lång totaltid för bygget.
Prefabhusen är smidiga då de inte behöver putsas utan allt är klart, men en del anser att de husen blir fulare med skarvar osv och föredrar äkta puts, det går att planera var man placerar skarvar för att få det att funka men då riskerar byggtekniken bli styrande istället för arkitektur/funktion.
Vid komplexa hus med många små väggar är det enklare och billigare med små block (LB/lättklinker/skalblock) som man anpassar på plats, prefab blir i det fallet dyrt då det är en hög startkostnad per väggelement.
Ska man bygga enplanshus ställs betydligt lägre krav på väggarna än om man ska bygga många våningar, då känns det nästan lite överdrivet med de tyngre väggkonstruktionerna som prefab och skalblock. Då kan man med fördel satsa på lättare material som tex träullit (tveksamt att kalla det stenhus dock) i ytterväggarna.
Har man behov av många installationer är prefab och skalblock smidiga då det bara är att lägga ner det som behövs innan gjutningen jämfört med LB och lättklinker där man fräser in elrör osv. Å andra sidan är efterinstallationerna svåra i väggar med vanlig betong, fräsa in ett rör i LB är mycket lättare i efterhand...
Vill man bygga källare brukar LB gå bort enligt många, dock påstår ytong på sin hemsida att det går att bygga källare med dem.
En del vill inte ha plast i väggarna och då går alla EPS-isolerade material bort, men då blir u-värdet mycket sämre jämfört med en vägg med EPS-isolering. Vill man ha bara stenmaterial i väggen är ytong energy+ i så fall ett smart alternativ då man satt ihop två densiteter på LB men det är mycket dyrare än vanlig LB.
En är det en del anser att LB inte är miljövänligt pga aluminiumet (är dock ganska liten mägd, tveksamt att det är nått problem i praktiken relativt andra utsläpp) så då kan det gå bort av den anledningen.
När det gäller att sätta upp saker på väggarna är LB ibland lite för mjukt så tunga infästningar är svåra, men vanlig betong är å andra sidan för hård så man får ta fram borrhammaren för minsta grej man ska sätta upp, lättklinker är en trevlig medelväg.
Den mest flexibla metoden som helhet tycker jag känns som isolerade skalblock av lättklinker, det går att bygga väldigt starka hus samtidigt som det är block som bara ska staplas på varandra så det går att klara själv och det funkar för komplexa husformer med, installationer blir enklare än massiva block. Med skalet av lättklinker bör det gå att slå i en spik i dem (har dock inte provat) samtidigt som den bärande kärnan är av riktig betong bär bra, är bra värmelargring och kan armeras efter behov, sen är isolering är med EPS som är bland det mest effektiva att isolera med. Nackdelen är att det måste putsas och att blocken är ganska tunga och väldigt få företag bygger med dem om man vill få nån att bygga ett hus åt en med dem.
Nu var det mest ytterväggar jag pratade om, innerväggar kan man diskutera på liknande sätt om, tex deras uppbyggnad och stabilitet mot möjlighet att bygga om huset senare osv.... för mellanbjälklag finns även många varianter (plattbärlag, samverkansplåtar, LB-prefab, lättklinkerprefab, håldäck, platsgjutet med form, träbjälklag osv) med olika fördelar och dessa kan kombineras med olika inner- resp ytter-väggkonstruktioner så antalet varianter blir ganska många och alla med sina fördelar/nackdelar...
(Små) Lättklinker- och lättbetong-block känns rimliga att klara av att bygga med själv, skalblock är nog en nivå högre men genomförbart och prefabelement är extremt svårt att göra själv. Även de större lättbetongblocken är svåra att ordna med själv då de är så tunga.
Är tiden det tar att resa huset intressant är prefabelement mest optimalt. Sen tar det en stund från att man beställer elementen tills man får dem så det blir ändå ganska lång totaltid för bygget.
Prefabhusen är smidiga då de inte behöver putsas utan allt är klart, men en del anser att de husen blir fulare med skarvar osv och föredrar äkta puts, det går att planera var man placerar skarvar för att få det att funka men då riskerar byggtekniken bli styrande istället för arkitektur/funktion.
Vid komplexa hus med många små väggar är det enklare och billigare med små block (LB/lättklinker/skalblock) som man anpassar på plats, prefab blir i det fallet dyrt då det är en hög startkostnad per väggelement.
Ska man bygga enplanshus ställs betydligt lägre krav på väggarna än om man ska bygga många våningar, då känns det nästan lite överdrivet med de tyngre väggkonstruktionerna som prefab och skalblock. Då kan man med fördel satsa på lättare material som tex träullit (tveksamt att kalla det stenhus dock) i ytterväggarna.
Har man behov av många installationer är prefab och skalblock smidiga då det bara är att lägga ner det som behövs innan gjutningen jämfört med LB och lättklinker där man fräser in elrör osv. Å andra sidan är efterinstallationerna svåra i väggar med vanlig betong, fräsa in ett rör i LB är mycket lättare i efterhand...
Vill man bygga källare brukar LB gå bort enligt många, dock påstår ytong på sin hemsida att det går att bygga källare med dem.
En del vill inte ha plast i väggarna och då går alla EPS-isolerade material bort, men då blir u-värdet mycket sämre jämfört med en vägg med EPS-isolering. Vill man ha bara stenmaterial i väggen är ytong energy+ i så fall ett smart alternativ då man satt ihop två densiteter på LB men det är mycket dyrare än vanlig LB.
En är det en del anser att LB inte är miljövänligt pga aluminiumet (är dock ganska liten mägd, tveksamt att det är nått problem i praktiken relativt andra utsläpp) så då kan det gå bort av den anledningen.
När det gäller att sätta upp saker på väggarna är LB ibland lite för mjukt så tunga infästningar är svåra, men vanlig betong är å andra sidan för hård så man får ta fram borrhammaren för minsta grej man ska sätta upp, lättklinker är en trevlig medelväg.
Den mest flexibla metoden som helhet tycker jag känns som isolerade skalblock av lättklinker, det går att bygga väldigt starka hus samtidigt som det är block som bara ska staplas på varandra så det går att klara själv och det funkar för komplexa husformer med, installationer blir enklare än massiva block. Med skalet av lättklinker bör det gå att slå i en spik i dem (har dock inte provat) samtidigt som den bärande kärnan är av riktig betong bär bra, är bra värmelargring och kan armeras efter behov, sen är isolering är med EPS som är bland det mest effektiva att isolera med. Nackdelen är att det måste putsas och att blocken är ganska tunga och väldigt få företag bygger med dem om man vill få nån att bygga ett hus åt en med dem.
Nu var det mest ytterväggar jag pratade om, innerväggar kan man diskutera på liknande sätt om, tex deras uppbyggnad och stabilitet mot möjlighet att bygga om huset senare osv.... för mellanbjälklag finns även många varianter (plattbärlag, samverkansplåtar, LB-prefab, lättklinkerprefab, håldäck, platsgjutet med form, träbjälklag osv) med olika fördelar och dessa kan kombineras med olika inner- resp ytter-väggkonstruktioner så antalet varianter blir ganska många och alla med sina fördelar/nackdelar...
Medlem
· Lotorp
· 109 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man delar isolering i två delar och sätter fast fönster och dörrar i yttre muren, så hamnar dessa mitt i isoleringen vilket påstås vara bra för att minimera värmeflödet kring deras ramar. Dessutom kommer fönstren estetiskt 'lagom långt in' sett från utsidan, och man får en rejäl men inte extrem fönstersmyg på insidan.
Grundplatta och mellanbjälklag är så enkla som de kan bli, och ändå är det minst 15cm isolering. Tar man upp ytttre muren 40cm högre än inre muren får man på ett enkelt sätt en kontinuerlig isolering hela vägen runt innervolymen. Innertaket vilar helt enkelt (mha t.ex. ett antal snygga träbjälkar) på innerväggarna. Behöver man mot förmodan stabilisera yttermuren får man väl kramla lite.
20cm leca i yttermur och 10cm leca i innermur ger ett U värde på 0.09, och det borde väl vara tillräckligt för de flesta ? Men byter man från leca till lättbetong får man U=0.08 och behöver inte putsa insidan fullt lika bra eftersom lättbetongen har slutna porer. Fast jag gillar leca. Frånsett själva putsningen borde väl detta vara ganska billigt. Vilken putsare som helst borde ju dessutom veta hur man lägger 15cm cellplast/stenullsskiva på leca/lättbetong och därefter putsar, det är ju så man tilläggsisolerar stenhus.
mvh MH
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden