Tänkte att det var dags att starta en tråd till om detta ...

Situationen är som följer: Nedbyggt undertak under betongbjälklag, stålreglar 45x45 som bärlina, enkellag gips som ytskikt. ca 70-130 mm mellan bjälklag och gips. (det som stämpade formen för bjälklaget hade nog ingen bra dag) Ingen isolering mellan bjälklag och gips men rätt mycket flexslang (både vatten och el) samt oisolerade kopparrör för radiatorvärme i taket.
Tanken är att enbart ha downlights som belysning, jag har fastnat för 230v varianten med GU10 sockel då de spotar som bygger på den sockeln verkar ha en betydligt mer genomtänkt konstruktion jämfört med de lågvoltspuckar och insatser vi tidigare använt. Sedan är det naturligtvis trevligt att slippa en massa trafos och grova kablar.

Jämför man mellan olika tillverkare som använder samma ljuskälla skiljer sig den lägsta rekommenderade inbyggnadshöjden mycket. Vissa anger 100 mm som lägsta fri höjd, andra 180 mm. Märkligt eller hur? Mitt behov är att hitta en armatur/ljuskälla som klarar sig med lägst 70 mm fri höjd så uppenbarligen har jag ett problem. Efter att ha funderat litet på situationen ringer jag det svenska Massive och frågar om de kan hjälpa mig med att reda ut det här med avstånden. Inga problem är svaret. Att olika produkter med samma ljuskälla från samma tillverkare, har olika lägsta fri höjd är märkligt tycker de. Men, man ska följa det som står på förpackningen, annars gäller inte garantin. Ok säger jag (och är nära att fråga hur de tänker egentligen, om huset brinner blir jag nog inte gladare för en ny armatur på garantin;)
Så, jag letar vidare. Finner att beroende på reflektor kan man styra hur mycket värme som strålar fram eller bak relativt reflektorn. 1/3 bak och 2/3 fram med aluminumreflektor och tvärtom med kalljushalogen. Finner att Osram har släppt en serie som heter IRC där 20 w som ger lika mycket ljus som en 35 w. Litet ljus verkar det finnas i mitt mörker. Bestämmer mig slutligen för att köpa en armatur som jag tycker verkar bra utseende- och kvalitetsmässig (Bauhaus hade den) och köra Osrams IRC lampor. Inga pottor på armaturerna, förutom kanske i badrummet. Detta då isolering som måste hållas undan inte är ett problem här, men kanske ångtrycket som gärna uppstår i badrummet. Efter installation får jag sätta upp en temperaturprob på bjälklaget över en spot och kontrollmäta temperaturen. Når jag inte högre än något tiotal grader över rumstemperatur tycker jag att allt borde vara väl.
Någon av er som har några invändningar eller andra uppslag?

Betongbjälklaget tar ogärna eld men håll undan alla plastledningar. Kolla om det står avstånd till brännbart material, gips och betong hör inte till den klassen. Det är temperaturen som avgör så din mätning är nog OK.

Titta vad som skrivits om 12 V kontra 230 V i en annan aktuell tråd.

Prototypen

Står inte så mycket info på vare sig förpackningar eller hemsidor. Mest glada pilar och måttangivelser... Har svårt att se någon direkt skillnad på 12 eller 230 v ur ett värmeperspektiv. Effekt borde vara effekt oavsett spänningen. Vi får se vad som händer om en vecka eller så, återkommer i ärendet!

Tänka sig att i detta fall är effekten spänningsberoende. en 12V 20W halogen ger lika mycket ljus som en 230V 35W. 20W kontra 35 W. Med 230 V nästan dubbelt så mycket värme.

Och varför, ja 12V har mycket kortare och kraftigare glödtråd som tål mera värme utan att gå av.

Prototypen

Det där låter för mig helt obegripligt. Var kan man läsa mer om detta?

Kan du göra hela det sänkta utrymmet tätt, så används ju hela detta utrymme som "värmedämpande". Då tror jag inte det är några problem med att montera spotlights. Försök att om möjligt undvika placering för nära flexslang.

Nu börjar gipsen sitta på plats och tätt blir det. Tror att du tänker fel där, det borde vara bättre med ett ventilerat undertak så länge undertakstemperaturen är högre än rumstemperaturen (som verkar troligast).

gravedigger skrev:
Nu börjar gipsen sitta på plats och tätt blir det. Tror att du tänker fel där, det borde vara bättre med ett ventilerat undertak så länge undertakstemperaturen är högre än rumstemperaturen (som verkar troligast).
Jag vill ju hellre undvika att få in damm och annat som skulle kunna utgöra en ökad brandrisk.

Vad heter armaturen du köpte på Bauhaus? Lite nyfiken då jag själv ska införskaffa ett gäng :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.