11 011 läst ·
32 svar
11k läst
32 svar
Det här med golvreglar och golv med luftspalt
Ju mer jag tänker på det. Desto mer börjar jag gilla tanken på att lägga trägolv. Trä andas bra. Och det går faktiskt att ta upp en planka eller hella golvet om man misstänker att fuktproblem uppstår. Ett spångolv måste man ju såga upp.
Nytt uppslag:
Borra rakt igenom 45 mm reglar och gänga dem med en gängtapp.
Sedan skruva helgängad plaststång genom dem. Justera i våg genom att skruva. När allt är i våg sågas plaststången av på ovansidan med en fogsvans (tar 3 s).
Plaststång finns på marknaden. T ex M16 på meterslängder (kring 30 kr per 10 cm):
https://www.ebay.de/itm/1m-Gewindestange-DIN-975-aus-Kunststoff-PA6-6-M3-M24-/371415562144
Edit: Klart billigare affär 8,19 euro per meter M16:
https://www.befestigungsfuchs.de/Be...nge-DIN-975-Polyamid-M16-x-1000mm?action_ms=1
Borra rakt igenom 45 mm reglar och gänga dem med en gängtapp.
Sedan skruva helgängad plaststång genom dem. Justera i våg genom att skruva. När allt är i våg sågas plaststången av på ovansidan med en fogsvans (tar 3 s).
Plaststång finns på marknaden. T ex M16 på meterslängder (kring 30 kr per 10 cm):
https://www.ebay.de/itm/1m-Gewindestange-DIN-975-aus-Kunststoff-PA6-6-M3-M24-/371415562144
Edit: Klart billigare affär 8,19 euro per meter M16:
https://www.befestigungsfuchs.de/Be...nge-DIN-975-Polyamid-M16-x-1000mm?action_ms=1
En annan idé är karmhylsor (ex adjufix) där många av de önskvärda funktionerna är inkluderade: justerbara, fästmöjlighet mot betongen och rotationslåsta (friktion). Dock är de längsta runt 40 mm vilket begränsar justermånen. Finns distansbrickor i plast som bygger 10 mm men kan nog bli svajigt om betongen är ojämn. Snabb priskoll för hylsorna: ~6kr/st.
Produkter som diskuteras: "adjufix"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
Känns onödigt komplicerat?
Jag reglade upp mitt källargolv i hall och gillestuga och höjden med vanliga pallningsbrickor i plast. Det var bara höja regeln till rätt nivå och skjuta under rätt antal brickor tills de nöp. Så extremt noga är det ju inte.
45x70 reglar på cc 600, och sen 21 mm råspont på det. Inget som glappar hittills efter 7 år.
Jag reglade upp mitt källargolv i hall och gillestuga och höjden med vanliga pallningsbrickor i plast. Det var bara höja regeln till rätt nivå och skjuta under rätt antal brickor tills de nöp. Så extremt noga är det ju inte.
45x70 reglar på cc 600, och sen 21 mm råspont på det. Inget som glappar hittills efter 7 år.
beijerbygg.se har priser på nivell systemt på sin hemsida. Själv byggde jag ett liknande golv men använde vanliga galvade byggvinklar och satte parvis med ca 1.5 meter mellan. Sedan in med två skruvar från sidan i regeln. Vinkel skruvades till betonggolvet med vanlig skruv+plugg. Blev stabilt och utan knarrande ännu så länge. Hade dock 45x120 reglar s600 och kortlade lite
”Everything should be made as simple as possible, but not simpler” -Albert EinsteinJ Joh_81 skrev:Känns onödigt komplicerat?
Då är frågan, kan det vara så illa att pallningsbrickor faller på sin egen enkelhet och gör lösningen i sin helhet för enkel? De har ju visserligen piggar som låser brickorna sinsemellan. Får nog sova på saken
jag har ju inte reglat så mkt golv i mina dagar. Men jag har desto mer framför mig. Är det inte bökigt att lägga upp långa reglar på en grovgjuten betongplatta med pallbrickor och kilar. Är regeln lite styvt 4 meter så blir det ju typ 7 punkter att hålla och på trassla med innan man kan nagla fast eländet. Hur man nu naglar fast? Och när man väl satt några reglar kan man ge sig tusan på att man skulle vilja justera den första.
Karmskruv finns ju till karmar. Det bordet ju finnas en liknande produkt för golvreglar tycker jag.
Karmskruv finns ju till karmar. Det bordet ju finnas en liknande produkt för golvreglar tycker jag.
Produkter som diskuteras: "Karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Oavsett kilar eller spikbäck så börjar du med ytterrändarna på reglen. En laser eller långpass är nödvändigt då du kan etablera en referens du mäter från under resten av montaget.
Med ändarna i våg och på rätt höjd kan du montera mittenkilarna, limma dem med montagelim och knacka dem till rätt höjd.
Med ändarna i våg och på rätt höjd kan du montera mittenkilarna, limma dem med montagelim och knacka dem till rätt höjd.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Subfloor är en avknoppning från Nivell som är gjort för bygghandlarna enligt en säljare.
XL Bygg har det systemet som lagervara (åtminstone i Norrköping)
Det är samma grejer som Nivell, men utan att köpa hela "konceptet".
XL Bygg har det systemet som lagervara (åtminstone i Norrköping)
Det är samma grejer som Nivell, men utan att köpa hela "konceptet".