Byggahus.se

Det fuskas allt mer med bostadsbidraget

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 301 inlägg
  2. N
    Medlem · 98 inlägg
    Om huvudförklaringen till att fuskanmälningarna ökar är att myndigheterna förbättrat sin samordning är rubriken inte nödvändigtvis korrekt.

• Laddar…
  3. D
    Besserwisser · 14 434 inlägg
    Enligt den redovisade statistiken verkar ju antalet ärenden vara ganska konstant. Det tycks vara benägenheten att polisanmäla som ökat. Det är ju definitivt inte samma sak som att fusket har ökat.

4. major_tom
    Medlem · 536 inlägg
    vill se en graf på hur mycket pengar som läggs på att jaga fuskare kontra hur mycket som krävs i återkrav och skadestånd.

5. K
    Medlem · 189 inlägg
    Men menar du att man ska sluta jaga fuskare? Slutar man med det så tänker jag också fuska;)

6. T
    Medlem · 4 031 inlägg
    Problemet är att ingen myndighet bryr sig om någon kontroll.
    så lätt att kolla upp detta fusk.

• Laddar…
  7. A
    Medlem · 8 778 inlägg
    Jag vet inte ens hur man ansöker om bostadsbidrag, än mindre hur man kan fuska. Men jag förmodar att man får ange hur mycket man tjänar, vad hyran är och hur många barn man har. Så det är de siffrorna man kan trixa med. Eller?

8. C
    Medlem · 8 545 inlägg
    Antar att man trixar genom att skriva sig någon annanstans än där man faktiskt bor. Man kanske inte ens bor i Sverige.

• Laddar…
  9. Anna_H
    Husägare · 10 476 inlägg
    Ett vanligt trix är att sambos inte står skrivna på samma adress. Vet en granne där hon stod som ensamstående med 4 barn, han ägde en liten lägenhet som han hyrde ut i andra hand, som han var skriven på, den som hyrde var skriven som inneboende och då kom de även runt förbudet att hyra ut i andra hand.

10. A
    Medlem · 8 778 inlägg
    Av nyfikenhet gick jag in på Försäkringskassans hemsida och kollade lite snabbt. Att låtsas vara skild kan man i princip ha som sitt yrke.

Det är inte bara bostadsbidragen som blir bättre. Man kan även erhålla bidragsförskott. Med fyra barn i lämpliga åldrar kan man utan vidare plocka in 20.000 i månaden (skattefritt) i olika bidrag. Är man dessutom nyanländ så kan man få ytterligare 4500.

Jag noterade också att det inte bara finns "bostadsbidrag". Det finns (som jag hittade efter tre minuters sökning) åtminstone tre olika sätt att få ersättning för boendekostnader: Bostadsbidrag, Bostadsersättning och Bostadstillägg. Exakt hur det där hänger ihop har jag ingen aning om.

11. A
    Medlem · 11 775 inlägg
    Bostadstillägg är ett tillägg till den allmänna pensionen. (Hanteras av pensionsmyndigheten fr.o.m. 65 års ålder)
    eller
    "Bostadstillägg är pengar du kan få utöver din aktivitetsersättning eller sjukersättning om du har kostnader för ditt boende" (Hanteras av försäkringskassan upp till 65 års ålder)

12. V
    Medlem · 97 inlägg
    Att det finns möjlighet att fuska saboterar ju ekonomin för alla rejält är ju hela landets trygghets system som betalar. Speciellt för de som verkligen behöver bidragen men blir utan pga misstankar eller nedskärningar. Samt att fördomar om att alla bidragstagare är snyltare ökar.
    Ruttet att fuska helt enkelt oavsett vilket bidrag de gäller.

13. U
    Anonym
    Kostnaderna är i huvudsak löner så det ger arbetstillfällen och några får sin inkomst därifrån och en del kommer tillbaka i skatt. Bättre det än att det skall gå till fuskare.

14. U
    Anonym
    Det trixet används av rikdagsledamöter som skriver sig hos sina föräldrar och betalar hög hyra till sin sambo.

15. Anna_H
    Husägare · 10 476 inlägg
    Bidragsförskottet tjänar man inget på som familj, då det krävs in av den andra föräldern, om inte den lyckas hålla sig undan socialen trots att de egentligen bor i samma hus. Kronkalle kommer att besöka adressen hen är skriven på om man inte betalar...

Vad gäller nyanländ är man bara det i ett år från det man beviljas asyl.