Sittställning
A Adkit skrev:
Tack för informationen. Hur vet man ifall företaget man är intresserad av är kvalificerade att hantera situationer där något går fel?
Det ska väl på något sätt avtalas men det förväntas väl att dom tar hand om det.

Dom brukar ibland skryta om sina robotar som kan fräsa i alla omöjliga rör och vinklar, det är väl ett gott tecken skulle jag tro.

Har du många stick ? Grenar ? Det gör att det springer iväg en massa. Varje hål måste fräsas upp och skjutas, och fräsas igen.

Vissa använder dock grenar som man för in i röret och blåser upp inne i grenen det skulle jag väl också säga är ganska riskfyllt.

UV härdande strumpa är väl mindre risk man inte förlitar sig på en kemisk process som i 2 komponent epoxy. Där kan man kontrollera processen mycket mer noggrant. Uv härdande tar nog längre tid än 2 komponent epoxy annars vet jag inte skillnaden mellan dom i funktion så att säga.
 
  • Gilla
fremo1977
  • Laddar…
A Adkit skrev:
Tips på hur man gör arbetet själv är bra men orelevant då jag helt enkelt inte har den möjligheten. Jag vill ha konkreta svar på för och nackdelar av relining av folk som vet.

Att säga att man "bara skjuter upp problemet" eller att man "har kvar de gamla rören" är inte logiskt enligt mig då relining ger en nya rör inuti de gamla. Jag kan inte se varför det nya relineade röret skulle hålla kortare tid än ett nytt rör då de båda vore av plast.

Det är det jag söker råd om här, tack.
Två saker som kan vara problematiskt med relining.

1. Om rören är i dålig kondition så strumpan inte har något att forma sig runt (ex. röret har spruckit).
2. Bakfall kan man inte göra något ät.

Sedan är relining inte billigare än bila upp och lägga nya rör enligt min erfarenhet. Det som kan tala för relining är att man kan behålla ytskikten ovan. Med det sagt hade jag alla dagar i veckan bilat upp och lagt nya rör om det är en rå källare utan badrum/klinker eller andra ytskikt som man vill behålla.

Sedan kan det vara bra att ha förståelse för vilka moment som skall göras även om man lejer bort arbetet. Därför rekommenderar jag att läsa igenom de länkade trådarna även om du inte skall göra något själv.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Två saker som kan vara problematiskt med relining.

1. Om rören är i dålig kondition så strumpan inte har något att forma sig runt (ex. röret har spruckit).
2. Bakfall kan man inte göra något ät.

Sedan är relining inte billigare än bila upp och lägga nya rör enligt min erfarenhet. Det som kan tala för relining är att man kan behålla ytskikten ovan. Med det sagt hade jag alla dagar i veckan bilat upp och lagt nya rör om det är en rå källare utan badrum/klinker eller andra ytskikt som man vill behålla.

Sedan kan det vara bra att ha förståelse för vilka moment som skall göras även om man lejer bort arbetet. Därför rekommenderar jag att läsa igenom de länkade trådarna även om du inte skall göra något själv.
Om vi antar att det kostar ungefär samma och att källaren inte är inredd så det inte är någon direkt skillnad där, vad är då den faktiska anledning att ta stambyte över relining? I vilket fall får man ju ett nytt rör i plast?
 
RoTe
A Adkit skrev:
Det är det jag söker råd om här, tack.
Så kostnaden spelar ingen roll alls? Du har ju fått info om att ett riktigt jobb kostar 27 000kr och din relining som du verkar älska kostar nästan 100 000 mer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
A Adkit skrev:
Om vi antar att det kostar ungefär samma och att källaren inte är inredd så det inte är någon direkt skillnad där, vad är då den faktiska anledning att ta stambyte över relining?
Om priset är detsamma och resultatet är detsamma väljer du så klart relining.
Men då har du målat upp ett hypotetiskt antagande som inte stämmer med verkligheten.
 
RoTe RoTe skrev:
Så kostnaden spelar ingen roll alls? Du har ju fått info om att ett riktigt jobb kostar 27 000kr och din relining som du verkar älska kostar nästan 100 000 mer.
Det kostar inte 27 000 kr att göra ett stambyte, det är vad folk säger det kostar när de "tog hjälp av ett par kompisar som hade kunskap" och gjorde allting själv vilket jag inte kan göra. Jag kan liksom bygga ett hus för en billig peng också om jag kunnat men det kan jag inte.
 
  • Gilla
johannord och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om priset är detsamma och resultatet är detsamma väljer du så klart relining.
Men då har du målat upp ett hypotetiskt antagande som inte stämmer med verkligheten.
Det är det jag menar, ett stambyte kostar MER än en relining. Tråden handlar om att anställa ett företag som gör en relining vs att anställa ett företag som gör ett stambyte. Jag vet inte riktigt hur mycket mer jag kan klargöra.
 
  • Gilla
ollo
  • Laddar…
Det man ska tänka på är att de vanligaste ställen det börjar läcka på inte åtgärdas vid relining.

Läckage vid tätskikt i anslutning mot golvbrunn.
Gamla tappvattenrör och ventiler.
Igenkorkade galvade kallvattenrör.
 
  • Gilla
groidum och 3 till
  • Laddar…
A Adkit skrev:
Det är det jag menar, ett stambyte kostar MER än en relining. Tråden handlar om att anställa ett företag som gör en relining vs att anställa ett företag som gör ett stambyte. Jag vet inte riktigt hur mycket mer jag kan klargöra.
Har du tagit in fler offerter (minst 2 till) på relining? Gör det utan att nämna pris från andra firmor. Ta sedan också minst 2 offerter från VVS-firmor också för nytt avlopp. Tror du kan spara en del på att luska runt lite.

Mvh
 
RoTe
A Adkit skrev:
Det kostar inte 27 000 kr att göra ett stambyte, det är vad folk säger det kostar när de "tog hjälp av ett par kompisar som hade kunskap" och gjorde allting själv vilket jag inte kan göra. Jag kan liksom bygga ett hus för en billig peng också om jag kunnat men det kan jag inte.
Men vad gör du här om du redan bestämt dig att relining är det bästa? Du får jättegärna ha kvar dina gamla gjutjärnabrunnar osv för min del. :)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Har du tagit in fler offerter (minst 2 till) på relining? Gör det utan att nämna pris från andra firmor. Ta sedan också minst 2 offerter från VVS-firmor också för nytt avlopp. Tror du kan spara en del på att luska runt lite.

Mvh
Jag tror jag får göra det
RoTe RoTe skrev:
Men vad gör du här om du redan bestämt dig att relining är det bästa? Du får jättegärna ha kvar dina gamla gjutjärnabrunnar osv för min del. :)
Jag söker information. Många ger bara åsikter baserade på situationer jag ej har möjlighet till eller åsikter baserade på vad de känner för relining utan att citera någon egentlig fakta. Det finns en del bra information från folk som faktiskt har erfarenhet av relining personligen, det var det var det jag var ute efter.
 
A Adkit skrev:
Det kostar inte 27 000 kr att göra ett stambyte, det är vad folk säger det kostar när de "tog hjälp av ett par kompisar som hade kunskap" och gjorde allting själv vilket jag inte kan göra. Jag kan liksom bygga ett hus för en billig peng också om jag kunnat men det kan jag inte.
27000 det kostade rörfirman, sedan fyllde jag igen och göt själv. Skulle man ha köpt allt jobb så tvivlar jag på att det överstigit 50000.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Chr3
A Adkit skrev:
Jag tror jag får göra det

Jag söker information. Många ger bara åsikter baserade på situationer jag ej har möjlighet till eller åsikter baserade på vad de känner för relining utan att citera någon egentlig fakta. Det finns en del bra information från folk som faktiskt har erfarenhet av relining personligen, det var det var det jag var ute efter.
har du bokat relining eller bestämt dig för annan metod?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
A Adkit skrev:
Tips på hur man gör arbetet själv är bra men orelevant då jag helt enkelt inte har den möjligheten. Jag vill ha konkreta svar på för och nackdelar av relining av folk som vet.

Att säga att man "bara skjuter upp problemet" eller att man "har kvar de gamla rören" är inte logiskt enligt mig då relining ger en nya rör inuti de gamla. Jag kan inte se varför det nya relineade röret skulle hålla kortare tid än ett nytt rör då de båda vore av plast.

Det är det jag söker råd om här, tack.
Rent krasst så blir relinat starkare än att bara byta ut till nya plaströr då vi även har efter projektet ett skyddande hölje runt nytt plaströr, även förgreningar är betydligt tåligare och tjockare än att bara montera nya PVC grenar.
Inget man skyltar med men vi på min firma lämnar 20 års garanti, finns dom som lämnar 50 års. Men våra produkter bör i regel hålla minst 50 år om man respekterar och vårdar sina rör med åren.

Railargubbe
 
Det finns ingen garanti för att gamla betongrör är i så gott skick att de skulle bidra till ett tåligare slutresultat än att byta helt och hållet.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.