140 658 läst ·
926 svar
141k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det ligger väl lite i att det inte krävs så mycket för att bli hantverkare och då är det fler drönare i den branschen som gärna vill ha pengarna utan att göra så mycket för det. Och så drar de ner alla de bra hantverkarna i smutsen.
Det är väldigt mycket gnäll på att hantverkare inte lämnar offert. Är det verkligen ingen som funderar på varför? Det fanns nyligen en tråd som en gubbe skapade. Han ville ha en nybyggd villa målad. Om jag minns rätt var 5 firmor och tittade och efter lite tjatande så fick han tillslut 1 offert. Och den var såklart alldeles för dyr för Målarens materialkostnad hade gubben själv räknat ut och det var orimliga påslag. Servicebil fattade han inte alls. Målaren hade bara 5 min körtid till honom och ville ha hör och häpna 200kr/dag.Stefflo skrev:
Jag har inga problem att betala om hantverkarna bara vill ha jobbet.
Höll på i närmare ett halvår och jagade snickare för att göra en utbyggnad, inget speciellt eller avancerat. Fem företag tittade på bygget, tre lämnade offert efter lång tid och mycket tjatande varav en var en fingret i luften offert som låg 200 000 kr över de andra (jag vill inte ha jobbet offert)
Efter mycket om och men så är bygget iallafall igång men det borde fan vara mer intresse eller rakare svar från byggarna. Säg hellre att du inte vill ha jobbet än att säga att offert kommer snart och jag är inte som andra som inte skickar offert, när det är precis så du jobbar.![]()
Efter att ha läst några inlägg av gubben så stod det väldig klart för mig varför de 4 andra valt att inte lämna offert.
Hantverkare utvecklar sin långa näsa genom åren. Börjar det lukta strul så blir det ofta strul. Har man då annat att välja på så drar man sig gärna ur helt enkelt.
Tänk på att hantverkaren först tar sig tid att komma ut och titta på ett jobb. Sen struntar hantverkaren i att lämna offert. Tror ni det beror på affärsidén eller kan det bero på något annat???
Sen kan jag självfallet tycka att man kan vara tydligt ifall man bestämt sig för att inte lämna en offert.
Sanningen kan också vara att man avvaktar svar på andra offerter innan man vågar lämna en till offert. Men man kan vara tydlig med det också självfallet.
Fast lite lustigt är det att TS bara har träffat på vita drönare med stor buk och tjocka plånböckeringenmansland skrev:
Du är en av dom på detta forum som lyckats skriva de mest korkade inlägg jag sett på länge. Förstår verkligen att du får problem när du anlitar hantverkare. Det jag inte förstår är att dom inte lyckas lukta sig till vem du är redan i tel.orustinnan skrev:
Slavlöner? Så typiskt att ta ifrån tårna, apropå det här med lättkränkta hantverkare. Vad fick du slavlöner ifrån? Det handlar väl om att ge en schysst lön men utan att försöka gnida till sig mer? En av elektrikerna jag känner till, berättade att hans utbildning var 3-årig el-gymnasiet (eller vad det heter) o idag tjänar 38500 trots sina unga år.Det är en HÖG lön, lite för hög enligt mig, Men jag hade väl kunnat leva med det men inte när han vill över fakturera 30 % för sin tid. Plus lägga på restid, bil, och mycket höga påslag på de enkla saker som lampkontakt. De är ju just sånt skit jag vill slippa. Sluta jiddra. Sluta blås dina kunder. Ha lite etik och moral när du jobbar!
Det framgår inte hur ung eller gammal din unga Elektriker är som tjänar 38 500 kr.
Här har du lite statistik:
Vad tjänar en elektriker 2020?
För personer i första året i yrket höjs lägstalönen med 358 kronor till 18 236 kronor. För andra året i yrket är höjningen 444 kronor till 22 684 kronor. För tredje året i yrket här höjningen 504 kronor till 25 705 kronor. För servicemontörer höjs lägstalönen med 537 kronor till 27 353 kronor.23 apr. 2019
Du får ta hänsyn till att en TORSK (fiskare) från Orust inte har det så lätt.S Screew skrev:Jag hoppas att du inser att du gått för långt nu. Den där mentaliteten är så fel och snedvriden. Skriv samma sak fast tvärtom, så tolkas det säkert som rasistiskt. Det är såna som du som gör skillnad på folk efter hudfärg, det är inte ok.
Bara för att slippa samma kommentar så vill jag nämna att jag är lååångt ifrån "vit".
Men snälla. vilka krav tycker du var orimliga?Grizzlybjörnen123 skrev:
Döless på hantverkare som alltid åker förbi distributören (hittar inte rätt ord) på morgonen för att 'hämta material' och får en frukost på köpet. Varje morgon,
Och köparen betalar för restid, frukost, och timtid för att äta den.
Eller som en sa till min salige mor: "Njae, det jobbet är ju där jag bor. Jag har jobb två mil bort och då kan jag ta ut traktamente. Fråga en snickare som bor där jag jobbar, De vill nog ha traktamentet."
Inte nog med att du kränker människor baserat på deras hudfärg och kroppsform, du njuter också av att de tar åt sig.orustinnan skrev:
Nog för att det finns många klåpare till hantverkare men i ditt fall skulle det kanske kunna ha att göra med att du gör skillnad på folk och folk baserat på hudfärg och kroppsform, och att du därmed inte är en särskilt sympatisk människa att ha att göra med?
Jag är läkare sedan 20 år. Aldrig jobbat hyresvängen, inte värt det trots dubbla lönen dvs en lön på 100-120/ månad. Ofta vidrigt jobb.Handyman 1 skrev:
Orust elektriker tjänar bra och är ung i hennes 85 åriga ögon.Krille-72 skrev:
Du är en av dom på detta forum som lyckats skriva de mest korkade inlägg jag sett på länge. Förstår verkligen att du får problem när du anlitar hantverkare. Det jag inte förstår är att dom inte lyckas lukta sig till vem du är redan i tel.
Det framgår inte hur ung eller gammal din unga Elektriker är som tjänar 38 500 kr.
Här har du lite statistik:
Vad tjänar en elektriker 2020?
För personer i första året i yrket höjs lägstalönen med 358 kronor till 18 236 kronor. För andra året i yrket är höjningen 444 kronor till 22 684 kronor. För tredje året i yrket här höjningen 504 kronor till 25 705 kronor. För servicemontörer höjs lägstalönen med 537 kronor till 27 353 kronor.23 apr. 2019
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Förstår inte alls denna idé att ta betalt per dag. Vi har en något (inte mycket) dyrare avgift men den betalas en gång per jobb oavsett om det är 40 minuter eller 2 veckor. I den ingår en hel del material som blir löjligt att specificera ut på fakturan.bÄven fast 200kr/dag inte alls blir märkvärdigt mycket så gör den fakturan betydligt tråkigare att betala tycker jag.Krille-72 skrev:
Snickaren jag gärna anställer brukar ha 3 punker. Timmar på sig själv, timmar på sin anställda och material med 15% påslag på inköpspris, resor sköter han som vi utanför arbetstid. Enkla fakturor är enkla att kontrollera och minst tråkiga att betala
Givetvis är det bara min åsikt men i övrigt så har du en poäng i det du skriver.
Redigerat:
"Har man då annat att välja på så drar man sig gärna ur helt enkelt."Krille-72 skrev:
Det är väldigt mycket gnäll på att hantverkare inte lämnar offert. Är det verkligen ingen som funderar på varför? Det fanns nyligen en tråd som en gubbe skapade. Han ville ha en nybyggd villa målad. Om jag minns rätt var 5 firmor och tittade och efter lite tjatande så fick han tillslut 1 offert. Och den var såklart alldeles för dyr för Målarens materialkostnad hade gubben själv räknat ut och det var orimliga påslag. Servicebil fattade han inte alls. Målaren hade bara 5 min körtid till honom och ville ha hör och häpna 200kr/dag.
Efter att ha läst några inlägg av gubben så stod det väldig klart för mig varför de 4 andra valt att inte lämna offert.
Hantverkare utvecklar sin långa näsa genom åren. Börjar det lukta strul så blir det ofta strul. Har man då annat att välja på så drar man sig gärna ur helt enkelt.
Tänk på att hantverkaren först tar sig tid att komma ut och titta på ett jobb. Sen struntar hantverkaren i att lämna offert. Tror ni det beror på affärsidén eller kan det bero på något annat???
Sen kan jag självfallet tycka att man kan vara tydligt ifall man bestämt sig för att inte lämna en offert.
Sanningen kan också vara att man avvaktar svar på andra offerter innan man vågar lämna en till offert. Men man kan vara tydlig med det också självfallet.
Vilket det OP säger. Så länge andra accepterar det så behöver man inte svara.
Och om det är ett stort NoNo att kunden är påläst så är det inte kunden det är fel på.
Men kaffet på Ahlsell dricker du på frukostenE eleson skrev:Men snälla. vilka krav tycker du var orimliga?
Döless på hantverkare som alltid åker förbi distributören (hittar inte rätt ord) på morgonen för att 'hämta material' och får en frukost på köpet. Varje morgon,
Och köparen betalar för restid, frukost, och timtid för att äta den.
Eller som en sa till min salige mor: "Njae, det jobbet är ju där jag bor. Jag har jobb två mil bort och då kan jag ta ut traktamente. Fråga en snickare som bor där jag jobbar, De vill nog ha traktamentet."
Ni som klagar på priser inom hantverksyrket borde börja fundera på hur ni röstar och hur kollektivavtal fungerar.P Plutus skrev:Jag gissar på två orsaker till den dåliga konkurrensen i byggsvängen.
Det ena är ungdomars låga vilja att utbilda sig och lära sig ett hantverksyrke, vilket gör att det är svårt att hitta bra personal, utan man får ta det som finns.
Det andra är att det under många år har företagare setts som skattesmitare som ska hållas kort med hårdare tag, som i sin tur gör att färre vågar/vill ta steget att starta eget och på allvar öka konkurrensen (lägre priser, bättre service)
Steg 2 kursen blir att lösa på lite om hur många företag som går omkull varje år i byggsvängen samt hur marginalerna egentligen ser ut för företagen.
Steg 3 blir sen att fundera över hur stor den här enormt viktiga konsumentmarknaden egentligen är totalt sett.
Steg 4 har någon mot förmodan kommit så här långt så blir det kanske en aning lättare att förstå att den dåliga konkurrensen inom byggsvängen inte är så dålig. Och drömmen om billigare konsumentpriser ”bara konkurrensen ökar” aldrig kommer att inträffa. För dom som har missat det så har vi oftast inflation i vårt samhälle. Det innebär att priserna fortsatt kommer att öka.
Men det finns några få undantag. En korv med bröd går fortfarande att få tag på för en tia på många ställen.
Titta gärna vad ni själva hade för månadslön för 10 år sedan.
Man lär sig ganska snabbt vilka kunder man inte svarar när de ringer. Alla sådana kunder heter "IDIOT" i min kontaktlista.E eleson skrev: