Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är det någon som är avundsjuk så är det du som inte vill betala svenska hantverkare utan betala slavliknande löner till utländska hantverkare.

Dra istället tummen dit där den normalt ska sitta och gör jobbet själv.

En utländsk elektriker kan du inte anlita för hen måste vara godkänd av svenska elsäkerhetsverket annars får du betala dryga böter.
Slavlöner? Så typiskt att ta ifrån tårna, apropå det här med lättkränkta hantverkare. Vad fick du slavlöner ifrån? Det handlar väl om att ge en schysst lön men utan att försöka gnida till sig mer? En av elektrikerna jag känner till, berättade att hans utbildning var 3-årig el-gymnasiet (eller vad det heter) o idag tjänar 38500 trots sina unga år.Det är en HÖG lön, lite för hög enligt mig, Men jag hade väl kunnat leva med det men inte när han vill över fakturera 30 % för sin tid. Plus lägga på restid, bil, och mycket höga påslag på de enkla saker som lampkontakt. De är ju just sånt skit jag vill slippa. Sluta jiddra. Sluta blås dina kunder. Ha lite etik och moral när du jobbar!

• Gilla
Hummingbird och 55 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Jag som funderade på en tråd där jag vill belysa dem snåla privatkunderna :D
Ja, såklart. Alla som inte pungar upp utan att fråga vad man får för pengarna borde ju ha stryk. Plånboken där bak i snickarbyxorna måste ju ha sitt, eller hur!

• Gilla
Pel063 och 12 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Slavlöner? Så typiskt att ta ifrån tårna, apropå det här med lättkränkta hantverkare. Vad fick du slavlöner ifrån? Det handlar väl om att ge en schysst lön men utan att försöka gnida till sig mer? En av elektrikerna jag känner till, berättade att hans utbildning var 3-årig el-gymnasiet (eller vad det heter) o idag tjänar 38500 trots sina unga år.Det är en HÖG lön, lite för hög enligt mig, Men jag hade väl kunnat leva med det men inte när han vill över fakturera 30 % för sin tid. Plus lägga på restid, bil, och mycket höga påslag på de enkla saker som lampkontakt. De är ju just sånt skit jag vill slippa. Sluta jiddra. Sluta blås dina kunder. Ha lite etik och moral när du jobbar!
Ja, det var lite väl saftig lön kan jag hålla med om, eller var det vad du fick betala?

Handyman 1 skrev:
Ska man snacka om gyllene marknad bör man nog nämna just sjuksköterskor och läkare som jobbar som stafettanställda,har sett exempel där läkare kvitterat ut 400000kr för 14dgr jobb,+fritt boende och hyrbil,det är en rätt hyfsad lön minsann.
Och dessa läkare har missat sfi lektionerna och tillhör knappast de vita men hängbuk har de lik förbannat:rofl:

• Gilla
  • Haha
sportivo och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Jag har en elektriker och en röris jag använder, har de alltid på löpande, de tar 495kr/timme plus moms, helt okej tycker jag.

Materialet brukar jag låta dom köpa in även om det blir dyrare än om jag själv skulle sitta och beställa på nätet, det är okej för dom att att jag beställer material, men brukar inte göra det för att slippa stillestånd på grund av att jag köpt fel eller andra problem med inköpt materialet.

De fakturerar inget för servicebil eller reseersättning.
du får väl garanti för utfört arbete också. Det kan ju vara värt en slant.

• Gilla
TommyFIN och 2 till
  • Laddar…
Ja, såklart. Alla som inte pungar upp utan att fråga vad man får för pengarna borde ju ha stryk. Plånboken där bak i snickarbyxorna måste ju ha sitt, eller hur!
Vad jobbar du själv med eftersom du måste anlita de dyra hantverkarna?

• Gilla
Activity och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ska man snacka om gyllene marknad bör man nog nämna just sjuksköterskor och läkare som jobbar som stafettanställda,har sett exempel där läkare kvitterat ut 400000kr för 14dgr jobb,+fritt boende och hyrbil,det är en rätt hyfsad lön minsann.
Det är ju ofta konkurrens som styr. Kan ingen annan utföra jobbet så är det bara att mjölka pengar.

• Gilla
DanyBouy och 2 till
  • Laddar…
S
Kränkt vit man?
Jag hoppas att du inser att du gått för långt nu. Den där mentaliteten är så fel och snedvriden. Skriv samma sak fast tvärtom, så tolkas det säkert som rasistiskt. Det är såna som du som gör skillnad på folk efter hudfärg, det är inte ok.

Bara för att slippa samma kommentar så vill jag nämna att jag är lååångt ifrån "vit".

• Gilla
tank77 och 13 till
  • Laddar…
om han nu överfakturerar så är det väl bara att välja nån annan? Du ser väl på offerten vad som ingår och det går väl att förhandla fram ett fast pris t.ex?
Och om det bara gäller en lampkontakt så kanske du kan göra jobbet själv? Småjobb hos privatpersoner blir dyra då mycket tid spills åt att diskutera med kund, handla material, köra fram och tillbaka mm. Man kan inte utföra så små jobb att man går back på jobbet. Det är tiden som kostar och det är svårt att dra in pengar på att sitta och åka bil.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Kom överens om en ungefärlig kostnad för hela jobbet också. Samt att senkomnare en tydlig offert där alla kostnader står specade utan frågetecken. Man har rätt att få veta vad man betalar för.
sedan är det inget slösittande som gäller. Jobbar de inte på så har man rätt att ifrågasätta det hela.

Jag gissar på två orsaker till den dåliga konkurrensen i byggsvängen.
Det ena är ungdomars låga vilja att utbilda sig och lära sig ett hantverksyrke, vilket gör att det är svårt att hitta bra personal, utan man får ta det som finns.
Det andra är att det under många år har företagare setts som skattesmitare som ska hållas kort med hårdare tag, som i sin tur gör att färre vågar/vill ta steget att starta eget och på allvar öka konkurrensen (lägre priser, bättre service)

• Gilla
  • Wow
sportivo och 6 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
700kr är mycket pengar, men det finns ju en anledning till debiteringen.
El och vvs har sällan fulla dagar, och de vill ju gärna ha en hyfsad lön.
700kr ink moms är typ 570 ex, dvs 130 kr rakt till staten. På de 570 kr ska lön, försäkring, lokal, diesel, fordonsskatt, försäkring på bil, telefon, arbetskläder, verktyg, leasing, service på bil och ev verktyg. Det ska bli överskott för en eventuell semester, och samtidigt är man enligt lag tvungen att gå i vinst.
Aldrig funderat på vad du själv kostar i timmen med allt?
Jag förstår det du skriver fullt ut. Jag som gör mycket själv tycker sällan att hantverkare är för dyra per timme, men jag förstår att det för många snabbt blir en stor del av sin inkomst som går till hantverkare. Mycket av det beror ju dock på skatt.

Men folk klagar ju samtidigt på tandläkarpriserna och det är typ samma kostnad per timme som en elektriker. Det går att reflektera över om ett yrke som inte kräver högre utbildning ska ha så pass mycket högre lön än andra likvärdiga yrken (så som undersköterska eller frisör).

Sedan vet jag precis vad jag kostar, och många tycker det är för dyrt för att lägga pengarna på. Men de som behöver hjälp, tycker det är värt det.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
H hangun skrev:
"Men ni hantverkare, ofta vita privilegierade medelålders män med spänd buk och ännu spändare plånbok vill bara ha mer"

Beror nog på att det är vita medelålders män som jobbar i samhället idag. Resten av folket sitter på möten, vid en dator eller går på bidrag o bara pratar eller bloggar om dagarna...
Ja, det är ju klart att det bara är vita medelålders män som bidrar till det goda i samhället. Verkligen. Dessa lata kvinnor som bara går o drar fötterna efter sig borde ju förpassas till en ö. Så skulle världen bli mycket bättre!

• Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Vi har alltså typ för korta kjolar? :geek:

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Ja, det är ju klart att det bara är vita medelålders män som bidrar till det goda i samhället. Verkligen. Dessa lata kvinnor som bara går o drar fötterna efter sig borde ju förpassas till en ö. Så skulle världen bli mycket bättre!
Finns väldigt många duktiga hantverkarkvinnor med. Anlita en nästa gång

• Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.