Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart måste man betala 700 i timmen då hantverkare måste åka på obetalda kundbesök.
Men du förstår att det är väldigt mycket pengar för många att betala med sina skattade pengar?

• Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Rickard.
Tack ni som göder mig som hantverkare, 999/1000 av er är trevliga, funtade människor och det är bara trevligt att ibland få jobba direkt mot slutkund. Jag hade överlevt men mitt jobb hade varit tråkigare utan er ;)

• Gilla
KalleHarEttHus och 24 till
  • Laddar…
Jag kunde inte heller mycket om renovering när jag köpte första huset. Men eftersom jag inte hade råd att anlita hantverkare till allt så läste jag på, rådfrågade vänner som är hantverkare och, inte minst, provade själv. Nu är jag inne på andra huset som renoveras och jag har bytt tak från takstolar och ut(med kompis som är snickare), panel, fönster, byggt kupor, bytt kök, inrett en ovanvåning från grunden, bytt avlopp samt allt löpande underhåll.

Jag har ett stort intresse av att göra saker själv och jobbar med mark/anläggning men snickrandet har jag lärt mig själv. Vill man så kan man och vissa delar lejer jag ut antingen för att jag inte får, kan eller har tid.

Att sätta upp lister är ingen raketforskning så det kan alla klara om man bara vill. Lägga golv är samma sak. Annars får man betala.

• Gilla
  • Älska
dinos och 15 till
  • Laddar…
S
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare, ofta vita privilegierade medelålders män med spänd buk och ännu spändare plånbok vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare, ofta vita privilegierade medelålders män med spänd buk och ännu spändare plånbok vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Och fuskas gör det friskt. I övrigt säger jag "amen i tabernaklet".

• Gilla
Klonisgupp och 2 till
  • Laddar…
S
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men att inte ha råd att betala 700:-/h är ju inte nödvändigtvis samma sak som att vara snål? Och att inte vara händig nog är ju lite svårt att klandra någon för. Ungefär som att klaga på att någon är dålig på huvudräkning...
Ja kolla bara på Löfven. Han inte bara är dum, han ser dum ut.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
Ollahs och 17 till
  • Laddar…
S
H hangun skrev:
"Men ni hantverkare, ofta vita privilegierade medelålders män med spänd buk och ännu spändare plånbok vill bara ha mer"

Beror nog på att det är vita medelålders män som jobbar i samhället idag. Resten av folket sitter på möten, vid en dator eller går på bidrag o bara pratar eller bloggar om dagarna...
Ehh, det där gick inte ihop. Är dom vita männen på alla möten inte vita eller hur tänker du där? Dom jobbar inte det kan jag hålla med om men det dräller av dom på möten överallt.

• Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
S
G-83 G-83 skrev:
Jag kunde inte heller mycket om renovering när jag köpte första huset. Men eftersom jag inte hade råd att anlita hantverkare till allt så läste jag på, rådfrågade vänner som är hantverkare och, inte minst, provade själv. Nu är jag inne på andra huset som renoveras och jag har bytt tak från takstolar och ut(med kompis som är snickare), panel, fönster, byggt kupor, bytt kök, inrett en ovanvåning från grunden, bytt avlopp samt allt löpande underhåll.

Jag har ett stort intresse av att göra saker själv och jobbar med mark/anläggning men snickrandet har jag lärt mig själv. Vill man så kan man och vissa delar lejer jag ut antingen för att jag inte får, kan eller har tid.

Att sätta upp lister är ingen raketforskning så det kan alla klara om man bara vill. Lägga golv är samma sak. Annars får man betala.
Skulle Löfven klara att sätra lister tror du? Han klarade ju inte svetskursen.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Martin_ och 23 till
  • Laddar…
S
G-83 G-83 skrev:

Du är ett föredöme. Många skulle klara mycket mera på egen hand. Såg ett tv program om två unga människor strax öcer 20 år som utan någon som helst kunskap renoverade en gammal gisten skola på knappt ett år inom budget. Dom använde mycket återvunnet och löste problemen på samma sätt som du.

• Gilla
  • Älska
dinos och 6 till
  • Laddar…
Jag har inga problem att betala om hantverkarna bara vill ha jobbet.
Höll på i närmare ett halvår och jagade snickare för att göra en utbyggnad, inget speciellt eller avancerat. Fem företag tittade på bygget, tre lämnade offert efter lång tid och mycket tjatande varav en var en fingret i luften offert som låg 200 000 kr över de andra (jag vill inte ha jobbet offert)
Efter mycket om och men så är bygget iallafall igång men det borde fan vara mer intresse eller rakare svar från byggarna. Säg hellre att du inte vill ha jobbet än att säga att offert kommer snart och jag är inte som andra som inte skickar offert, när det är precis så du jobbar. :mad::mad:

• Gilla
Pel063 och 28 till
  • Laddar…
T
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är det någon som är avundsjuk så är det du som inte vill betala svenska hantverkare utan betala slavliknande löner till utländska hantverkare.
Ungefär som alla stora svenska byggbolag som bara anlitar utländsk arbetskraft och betalar låg lön för att sen kunna maximera vinsten till sig själv.

Åk till en byggarbetsplats och räkna, inte många som är från Sverige där inte.

• Gilla
Fredandel och 14 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men du förstår att det är väldigt mycket pengar för många att betala med sina skattade pengar?
700kr är mycket pengar, men det finns ju en anledning till debiteringen.
El och vvs har sällan fulla dagar, och de vill ju gärna ha en hyfsad lön.
700kr ink moms är typ 570 ex, dvs 130 kr rakt till staten. På de 570 kr ska lön, försäkring, lokal, diesel, fordonsskatt, försäkring på bil, telefon, arbetskläder, verktyg, leasing, service på bil och ev verktyg. Det ska bli överskott för en eventuell semester, och samtidigt är man enligt lag tvungen att gå i vinst.
Aldrig funderat på vad du själv kostar i timmen med allt?

• Gilla
Fredandel och 29 till
  • Laddar…
Emanerar inte mycket av problemen ur att både hantverkare och konsumenter är ganska dåliga på att komma överens om villkoren innan arbetet inleds och vad som händer om någon part avviker från överenskommelsen, samt ordentligt dokumentera detta?

• Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
T
Handyman 1 skrev:
Ska man snacka om gyllene marknad bör man nog nämna just sjuksköterskor och läkare som jobbar som stafettanställda,har sett exempel där läkare kvitterat ut 400000kr för 14dgr jobb,+fritt boende och hyrbil,det är en rätt hyfsad lön minsann.
Att försöka framhäva sjuksköterska som en gyllene marknad är ju bara fel på alla sätt.

Dom borde tjäna dubbelt så bra som dom gör, dom är väl den arbetsgrupp i Sverige som faktiskt får dra det tyngsta lasset. Pinsamt att vi inte kan betala dom mer än vad vi gör.

Vad gäller läkare så är detta fall då en ort behöver ta in hyrläkare kort och då måste man locka med fritt boende och hög lön. Anledningen är ju brist på utbildade och att fler behöver vård. Det är inget normal tillstånd.

• Gilla
  • Älska
Pel063 och 20 till
  • Laddar…
P
T Thörre skrev:
Att försöka framhäva sjuksköterska som en gyllene marknad är ju bara fel på alla sätt.

Dom borde tjäna dubbelt så bra som dom gör, dom är väl den arbetsgrupp i Sverige som faktiskt får dra det tyngsta lasset. Pinsamt att vi inte kan betala dom mer än vad vi gör.

Vad gäller läkare så är detta fall då en ort behöver ta in hyrläkare kort och då måste man locka med fritt boende och hög lön. Anledningen är ju brist på utbildade och att fler behöver vård. Det är inget normal tillstånd.
mitt exempel gällde just stafettmarknaden,den är ju satt i system och har kostat enorma summor.
https://www.konkurrensverket.se/omo...r-hyrpersonal-inom-varden-fortsatter-att-oka/

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Arg
sportivo och 9 till
  • Laddar…
Kul att det engagerar..Varsågoda, hoppas popcornen smakar :-)
Och jag gissar att sura kommentarer om snåla kunder etc kommer från....ta da da da: Hantverkare, som så klart inte vill bli kritisterade.
Roten till det onda är tre.
1) att vi skattefinansierade ett enormt vinstlyft för branschen (rotavdrag). Det som hände var att alla höjde priserna motsvarande
.2) Den sjuka glödheta marknaden för hus (hoppas att bubblan spricker, men det lär den inte göra) så även om man betalar hantverkaren guld i lön så får man ändå ut en vinst för sitt hus
3) vi korkade kunder som går på de här hantverkarnas saltade fakturor. Hur många inlagor har man inte sett där någon gnäller om att hantverkaren lurat dem att betala det dubbla. Gör inte det då, Bråka! Bestrid! Var inte så jäkla konflikträdd!

• Gilla
Pel063 och 41 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.