140 658 läst ·
926 svar
141k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur kan man veta att resultatet blir sämre innan man klagat om inte de anställdas chef lurat i dom detKrille-72 skrev:
Det är precis så det går till hos oss. Vi går igenom kollektivavtalet tillsammans. Ser vi något som vi inte följer så diskuterar vi och försöker hitta en lösning. Hittills har detta fungerat bra. Om en anställda inte vågar lyfta sin åsikt i gruppen så kan dom kontakta mig efteråt. Vågar hen inte det heller så får väl hen ringa ombudet om hen nu tror att lösningen på problemet finns där.Grizzlybjörnen123 skrev:
Ombudsman råkade väl bara ha vägarna förbi just till ditt företag och gick in för att han inte hade något annat att göra, hum. Och i bland talar man med gubbarna ibland inte. Nu spelar det ingen roll hur ”överens” du är med dina anställda avtal är avtalKrille-72 skrev:
Du har bara en intressant grej i ditt inlägg och det är handuppräckningen. Borde inte ombudsmannen träffa de anställda innan mötet med arbetsgivaren och kolla av läget?
Vi är lite för många arbetsgivare nu för att gå på lögnen att detta skulle skett bakom vår rygg eller att en enskild medlem skulle ringt ombudsmannen och klagat.
Det som sker är att facket bokar möten och kontrollerat så arbetsgivare följer kollektivavtalet. Självfallet bra. Men när deras trångsynthet leder till sämre baklår för dem som företräds. Då börjar man faktiskt fundera.
INGEN av mina anställda är med i facket vad jag vet. Men vi har kollektivavtal.
Vad får dig att tro att ingen ”vågar” organisera sig?Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag pratade med en representant för SEKO som var ute på vår arbetsplats häromåret. Han ville att jag skulle gå med och jag sa att det kan jag göra om han garanterar att inget av min avgift går till något politiskt parti.
Jag går inte med i facket så länge facket är politiskt bundet och fryser ut folk som engagerar sig i partier som inte passar dem. Facket ska vara för arbetstagarna oavsett vilken politisk tillhörighet man har.
Så fackets politiska syn är viktigare för dig än om företaget du jobbar på får för sig att säga upp dig trots att du har längre anställningstid än de flesta andra?G-83 skrev:
Vad får dig att tro att ingen ”vågar” organisera sig?
Jag pratade med en representant för SEKO som var ute på vår arbetsplats häromåret. Han ville att jag skulle gå med och jag sa att det kan jag göra om han garanterar att inget av min avgift går till något politiskt parti.
Jag går inte med i facket så länge facket är politiskt bundet och fryser ut folk som engagerar sig i partier som inte passar dem. Facket ska vara för arbetstagarna oavsett vilken politisk tillhörighet man har.
Man behöver inte vara med för att vara skyddad. Tycker det ser ut som du kanske skulle sätta dig och läsa igenom alla regler och hur det funkar för du har gjort några konstiga inlägg kring facket nu :/ inget illa menat men det är företaget som står har kollektivavtal och alla anställda går under det oavsett medlemskap.Grizzlybjörnen123 skrev:
Det där med anställningstid och huruvida man kan säga upp är ju en längre historia än längst stannar.
Att våra entreprenörer krävs på kollektivavtal då man har konstaterat det ger bra arbetsförhållanden som är framförhandlade.
Men det är ju åt he-te. Så kan det inte gå till. Då har ni ju missuppfattat hela poängen med kollektivavtal.Krille-72 skrev:
Det är precis så det går till hos oss. Vi går igenom kollektivavtalet tillsammans. Ser vi något som vi inte följer så diskuterar vi och försöker hitta en lösning. Hittills har detta fungerat bra. Om en anställda inte vågar lyfta sin åsikt i gruppen så kan dom kontakta mig efteråt. Vågar hen inte det heller så får väl hen ringa ombudet om hen nu tror att lösningen på problemet finns där.
Ni har kollektivavtal för att kunderna kräver det samtidigt som ingen av de anställda är fackligt anslutna och ni diskuterar med de anställda om ni inte följer kollektivavtal för att hitta en lösning.
Har man kollektivavtal ska detta följas till punkt och pricka, annars får man leta efter kunder som inte kräver kollektivavtal.
Ni blåser ju kunden genom att ljuga för dem.
Jag bryr mig inte ett dugg om hantverkare tjänar 50.000kr i månaden om det är vad marknaden anser att de är värda MEN ett avtalat jobb på 30.000kr ska kosta exakt 30.000kr. En konsument som aldrig annars anlitar hantverkare ska inte behöva höra "du borde förstått att ett sådant arbete inte kostar 30.000kr snarare det dubbla" eller att man som konsument ska förstå att "såklart servicebil, extra material, lärlingstimmar, kallt väder tillägg och verktyg är en separat kostnad" utöver offert vilket man tyvärr ser allt för ofta.
Det är detta de flesta inklusive mig själv stör sig på, tror knappast någon gnäller när fakturan kommer och den visar sig vara exakt vad man faktiskt avtalat och man fått ett jobb utfört på ett fackmannamässigt sätt.
MVH
Daggen
Det är detta de flesta inklusive mig själv stör sig på, tror knappast någon gnäller när fakturan kommer och den visar sig vara exakt vad man faktiskt avtalat och man fått ett jobb utfört på ett fackmannamässigt sätt.
MVH
Daggen
Det brukar ju vara en det ena och än det andra som det skylls på när folk inte går med i facket men ofta när man penetrerar frågan faller det på ren snålhet och man hjärna åker snålskjuts på facket och medlemmarnas arbete sedan många år.G-83 skrev:
Vad får dig att tro att ingen ”vågar” organisera sig?
På tal om att organisera sig så är det en hel restaurangbransch som till stora delar är oorganiserade och så ser den oxå ut som den gör
Håller med, men är du inte medlem i fackförbundet som företaget tecknat kollektivavtal med kommer du som enskild få svårt att dra företaget inför domstol för att hävda din rätt.Forlowt skrev:
Man behöver inte vara med för att vara skyddad. Tycker det ser ut som du kanske skulle sätta dig och läsa igenom alla regler och hur det funkar för du har gjort några konstiga inlägg kring facket nu :/ inget illa menat men det är företaget som står har kollektivavtal och alla anställda går under det oavsett medlemskap.
Det där med anställningstid och huruvida man kan säga upp är ju en längre historia än längst stannar.
Att våra entreprenörer krävs på kollektivavtal då man har konstaterat det ger bra arbetsförhållanden som är framförhandlade.
Angående anställningstid gäller sist in först ut så länge företaget har max 10 anställda.
Det spelar väl ingen roll om det är lag eller avtal som oorganiserade går under de har inget fack som representerar dom utan de får gå till en jurist eller advokat och det är få som kan arbetsmarnadslagarna bland dessa.Forlowt skrev:
Man behöver inte vara med för att vara skyddad. Tycker det ser ut som du kanske skulle sätta dig och läsa igenom alla regler och hur det funkar för du har gjort några konstiga inlägg kring facket nu :/ inget illa menat men det är företaget som står har kollektivavtal och alla anställda går under det oavsett medlemskap.
Ex vid en LAS förhandling jaha och nu på listan kommer Jansson han är inte medlemm så där är ni fria att göra som ni behagar sedan är det upp till Jansson att stämma företaget för ex brott mot turordningen
Då gäller det att Jansson även har ett riktigt fett sparkonto så han ensam har råd att dra detta inför domstol.K kortis skrev:Det spelar väl ingen roll om det är lag eller avtal som oorganiserade går under de har inget fack som representerar dom utan de får gå till en jurist eller advokat och det är få som kan arbetsmarnadslagarna bland dessa.
Ex vid en LAS förhandling jaha och nu på listan kommer Jansson han är inte medlemm så där är ni fria att göra som ni behagar sedan är det upp till Jansson att stämma företaget för ex brott mot turordningen
Visst kostar det en del att vara med i facket men är värda pengar den dag det krisar.
Vilken arbetstagare har råd att ensam driva sitt ärende när företaget trots kollektivavtal får för sig att Svennebanan trots lång och trogen tjänst ramla ner från arbetsställningen och behövdes rehabiliteras för att komma tillbaka får kicken.
Med facket kan man kräva sin rätt men utan blir det svårt.
K kortis skrev:Det spelar väl ingen roll om det är lag eller avtal som oorganiserade går under de har inget fack som representerar dom utan de får gå till en jurist eller advokat och det är få som kan arbetsmarnadslagarna bland dessa.
Ja men nej.. man är inte fri att göra som man vill ändå. Man omfattas men har inte någon som skyddar en.. men i stora drag så ja
Grizzlybjörnen123 skrev:
Även om någon är med i facket går det att bli av med anställda om man verkligen vill... Så vad är poängen egentligen ? Blir liksom bara teoretiskt snack nu tycker jag.
Dom flesta känner nog till det skulle jag säga... Facket raggar ju folk med och då med dessa argument.
Sen vet jag företag som meddelar facket oavsett den anställdes medlemskap finn eller ej