Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Jag är inte 100% på allt det jag nu skriver, _givetvis_.
Jag provocerar också lite, _givetvis_.
Akzid skrev:
Nej, det räcker att du har brustit i kontroll före idrifttagning...
Jag har inte heller lusläst lagarna; tas "kontroll före idrifttagning" upp i föreskrifterna eller bara i standarden.

Vet inte riktigt vad som åsyftas med denna tråd. Dvs kan den ge något?

Om man kör för fort med en bil, så åker man dit för fortkörning oavsett om man har körkort eller ej. Har man dessutom inget körkort blir det åtgärd för olovlig körning.

Motsvarande torde väl även gälla i elfallet.

Det står i föreskriften att du ska följa god elsäkerhetsmässig praxis. Det annses uppfyllt om du gjort som standarden säger. Frångår du standarden är det upp till dig som installatör att själv dokumentera och på annat sätt visa att ditt sätt är lika säkert som det som står i standarden...

Mikael_L
Du har kanske rätt, när jag tänker på saken så tror jag nog inte heller att tråden leder till något vettigt. :blushing:
Det leder väl bara en till av alla de fruktlösa behörighetsdiskussionerna vi haft.
Jag tänkte att jag hittat en lite ny infallsvinkel. Men i förlängningen leder nog alla frågor och svar till samma saker som redan är skrivet i andra gamla stängda trådar. :|

Sen är det ju så med, att följer du inte föreskrifterna så bryter du mot lagen.. Men det är inte alla lagar som du kan bli straffad för att du bryter.. Men lika väl olagligt..

Mikael_L
Jag har hört att det är olagligt att gå mot röd gubbe, men att det finns inget straff för det.

Ja det är kanske så med många lagbrott. Framförallt är det väldigt mycket lagtext som aldrig prövats i domstol, dvs inga prejudikat och därmed osäkerhet om tolkning och straff.

Mikael_L
injonil skrev:
Det ska mycket till för att det ska bli olagligt för en elekriker att koppla fel så jag håller med Mikael_L.

Antingen ska elektrikern göra fel medvetet och med uppsåt att skada/förstöra eller så ska det vara så grovt fel att det ej kan betraktas vara normal försumlighet/misstag/okunskap.
Ochjag håller med injonil, det var ungefär så jag tänkte.

Lagligt och lagligt, grejen är väl att om det är gjort av en elektriker så gäller försäkringen, hur fel han än har gjort. Har jag gjort det själv så gäller inte försäkringen om det händer något som kan härledas till installationen.

Lagar och regler finns för nästan allt. om vi pratar om El så finns det väldigt många föreskriver som utförligt beskriver hur en anläggning ska vara. Grund och botten så bygger dem på

ELSÄK-FS
2004:1
2
ELGod elsäkerhetsteknisk praxis
3 § En starkströmsanläggning skall uppfylla de allmänna
säkerhetskraven i 3 kap. Den skall vara utförd enligt god
elsäkerhetsteknisk praxis, så att den ger betryggande säkerhet
för personer, husdjur och egendom mot skada till följd av el.

Väldig många personer som jag träffade i skolan och andra elskolor var helt ointresserad i vad dem gjorde, bara att det skulle fungera räckte för dem jag har knappt varit ute ett år i arbetslivet och har sett det ena som är värre än det andra. flera som jag frågade varför dem valde elutbildningen var att dem var skoltrötta och ville gå igenom ett program som gav ganska bra betalt om man jämför med antal år i skolan.

Det är väldig få som gör ett bra och snyggt jobb, men det finns väldigt många som förstör elektrikernas rykte. förr i tiden så var el-yrket ett respekterat jobb som man kunde förvänta sig det som då var kvalité på arbetet .
idag så ser man bara värre och värre installationer.
där jag jobbar får man ofta rätta till andras fel och då pratar jag inte bara om hemmaplurare utan den största delen är andras firmors fel.
jag menar inte att det är okej att hemmaprula för det men att det är ett mycket större behov till mer kontroller av det utförda arbetet och skärpa straffskalan av farliga anläggningar och indragning av behörigheten.

Mikael_L
Vi kan ställa oss denna fråga.
Jag har haft en elektriker hemma hos mig, efter att han har åkt upptäcker jag att elektrikern har dels använt gul/grön som tändtråd på ett par ställen och brutit nollan istället för fas på ett ställe dels satt EKRK i badrummet.

Vilket åtal ska väckas mot elektrikern?
Vad för lagrum är tillämpligt för dessa "olagligheter"?

Han har brutit mot god elsäkerhetsmässig praxis...
Du bör ringa elsäkerhetsverket och prata med dem...
Varför tar du inte ringer dem imorgon och hör vad som kan hända istället för att en massa här ska sitta och spekulera.

Varför skulle det vara olagligt? Allt behöver inte regleras i lag.

Detta behandlas i föreskrifter. Anmäl honom till Elsäkerhetsverket så drar dom in hans behörighet.

Kan vi stänga nu?

E
Vi kan ställa oss denna fråga.
Jag har haft en elektriker hemma hos mig, efter att han har åkt upptäcker jag att elektrikern har dels använt gul/grön som tändtråd på ett par ställen och brutit nollan istället för fas på ett ställe dels satt EKRK i badrummet.

Vilket åtal ska väckas mot elektrikern?
Vad för lagrum är tillämpligt för dessa "olagligheter"?
Så var vi där igen.........
Påståenden INGEN kan veta om det överns stämmer med verkligeheten.
Jag får hela tiden bevisa att jag kan hänvisa vart jag får mina saker ifrån.
Men en sån här sak då?
Men som de skriver prata med firman de kanske byter tbx då det skall slutföra jobbet...

Elinstallatören skrev:
Fastighets ägaren är ansvarig för sin anläggning.
Uppstår det ett fel som resulterar i en brand/person skada, så har iaf fast.äg. någon att kräva på skade summan om det finns en behörig som står för installationen.
Det AnnaH skrev om försäkring har vi ältat tusen ggr, men då ett elfel startat en brand så täcker INTE hemförsäkringen utan den behöriges försäkring ersätter därvid.

Svart jobb/hemma pul -vem skall då krävas? Stämma den personligt går iåförsig.

Då lagen säger Du MÅSTE anlita en behörig....som har.......försäkring.
Jag förstår inte hur detta kan vara rimligt. Om man flyttar in i ett gammalt hus kan elsystemet vara byggt och påbyggt i flera omgångar. Som nyinflyttad har man ingen aning om vilka delar som är byggda av vem och om det är gjort av behörig eller inte. olika regler har gällt i olika tider. Hur skall man kunna veta att sådant som inte är ok vid nyinstallation nu är gjort när det var ok? Anta att en brand startar i en felaktig koppling som gjordes för 30 år sedan av en elektriker som nu är död och vars firma inte längre finns. Skall man då börja forska i husets historia och prata med tidigare ägare för att få veta när kopplingen gjordes och av vem? Om papper på vem som kopplat är krav för att får ut försäkringspengar, hur kommer det sig då att ingen pratar om dessa papper vid husaffärer. Det borde ju vara värdehandlingar i så fall.

Erik

E
Varför denna brådska stänga det här ämnet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.