12 085 läst ·
50 svar
12k läst
50 svar
Dessa ständiga ombesiktningar
Det är bara 2 och 3 som finns som bedömningskoderC cpalm skrev:
i Transportstyrelsens föreskrifter, så övriga brister rapporteras inte dit och borde inte synas i systemet nästa gång du besiktar.
Du har dock fel.C cpalm skrev:
2 ger dig förbud att bruka bilen mer än att fixa bilen, till verkstad och till besiktningen. Du får inte köra till ica eller till jobbet med bilen förrän den är godkänd igen. Det är nästan ingen som läst baksidan av pappret de får. Risken att bli stoppad av en polis för att få böter eller få ordna bärgning är dock extremt ovanlig.
3 som du kallar det eller spansk flagg är att du måste bärga bilen från besiktningen hem och den får inte rulla förrän den är godkänd igen. Då får du den vackra klisterlappen i rutan. Men då handlar det ju typ om bilen håller på att delas på mitten eller om ett bromsrör har sprungit läck.
Det är samma regler i hela Sverige på det =)
Källa. Alla besiktningsorgan.
Skitsamma.Det är ett förbud att använda bilen som vanligt till du har åtgärdat och fått det godkänt.C cpalm skrev:
Många besiktningmän är för slapp därför tycker jag de kan bli lite strängare =)
Besiktningstekniker på bilprovningen är väldigt bakbundna men samtidigt väldigt fria i sin bedömning.
Om jag kommer ihåg rätt när jag arbetade mot TS med kontrollbesiktning av motorredskap så görs en bedömning av en del i denna ordning;
Detalj-läge-fel.
All bedömning är färdiga texter t.ex ”styrled - höger fram - sliten”
När teknikern tycker den är sliten så trycker han in det och då genererar det en bedömning av vad utfallet av kontrollbesiktningen blir.
Är teknikern slarvig eller nitisk så kan det bli olika utfall.
Men sen kan även flera 1or bli 2or och även föregående års 1or blir 2or.
Om jag kommer ihåg rätt när jag arbetade mot TS med kontrollbesiktning av motorredskap så görs en bedömning av en del i denna ordning;
Detalj-läge-fel.
All bedömning är färdiga texter t.ex ”styrled - höger fram - sliten”
När teknikern tycker den är sliten så trycker han in det och då genererar det en bedömning av vad utfallet av kontrollbesiktningen blir.
Är teknikern slarvig eller nitisk så kan det bli olika utfall.
Men sen kan även flera 1or bli 2or och även föregående års 1or blir 2or.
Jag ställde frågan till Transportstyrelsen och fick detta svar:Rkarlsson skrev:Du har dock fel.
2 ger dig förbud att bruka bilen mer än att fixa bilen, till verkstad och till besiktningen. Du får inte köra till ica eller till jobbet med bilen förrän den är godkänd igen. Det är nästan ingen som läst baksidan av pappret de får. Risken att bli stoppad av en polis för att få böter eller få ordna bärgning är dock extremt ovanlig.
"Har man fått underkänt på grund av en trasig glödlampa kan man byta den samma dag, men om man fått ett underkännande som kräver reparation av en verkstad kan det ibland ta några veckor innan verkstaden åtgärdar felet. Man får då använda bilen under tiden för skulle bilen vara så dålig att man inte får köra med den ska besiktningsföretag ge bilen körförbud."
Jag tolkar det som att är OK att åka både till ICA och till jobbet innan felet är åtgärdat.
Har inte haft problem med besiktning av mina fordon. Kör med opus, besikta, carspect, bilprovningen. Jag gör själv en kontroll innan. Bromsar styrleder mm kollar jag i samband med att jag byter mellan sommar och vinterhjulen.
Det finns två saker jag lämnar in bilen för på verkstad, det är hjul inställning och vindrutebyte resten gör jag själv.. Har nu tre bilar, ett släp, två mc samt en lb.
Så här har jag tolkat regelverket angående fel med krav på ombesiktning.
Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas.
Dvs. till verkstad eller till bilprovning är ok.
=Inte använda bilen som vanligt.
Det är inte ok att i två veckor åka till affären eller jobbet för att sedan få bilen reparerad.
Sedan har jag hittat rostiga bromsrör och spruckna slangar som jag givetvis bytt innan besiktning. Och på min egen bil så kan jag lägga ner mer tid på att kika och inspektera än vad bilprovningen hinner på en kontrollbesiktning... Brukar lägga ner en timme före besiktning, gör en koll ett par dagar före så jag hinner reparera eller avboka tiden och jag fixar eventuella fel innan jag åker in och besiktar. Känns meningslöst att åka in med kända fel och få göra en ombesiktning i onödan.
Nu har väl inte alla tiden och intresset för att fixa bilar....
Det finns två saker jag lämnar in bilen för på verkstad, det är hjul inställning och vindrutebyte resten gör jag själv.. Har nu tre bilar, ett släp, två mc samt en lb.
Så här har jag tolkat regelverket angående fel med krav på ombesiktning.
Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas.
Dvs. till verkstad eller till bilprovning är ok.
=Inte använda bilen som vanligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte ok att i två veckor åka till affären eller jobbet för att sedan få bilen reparerad.
Sedan har jag hittat rostiga bromsrör och spruckna slangar som jag givetvis bytt innan besiktning. Och på min egen bil så kan jag lägga ner mer tid på att kika och inspektera än vad bilprovningen hinner på en kontrollbesiktning... Brukar lägga ner en timme före besiktning, gör en koll ett par dagar före så jag hinner reparera eller avboka tiden och jag fixar eventuella fel innan jag åker in och besiktar. Känns meningslöst att åka in med kända fel och få göra en ombesiktning i onödan.
Nu har väl inte alla tiden och intresset för att fixa bilar....
Varför säger besiktingsprotokollen annorlunda?
Vet att när jag jobbade mer att körda tung trafik så fick jag böter för att jag körde gods veckan efter en besiktning med tvåor... Tvåorna var styrled och fjäderinfästning glapp.
Där fick jag reda på det jag skrev tidigare det var flygande besiktning av tungagruppen.
De sa att fordonet skulle vara reparerat innan det fick användas normalt.
Nu är det här sexton år sedan.... Men jag har ingen annan erfarenhet....
Nästa grej är väl att försäkringen har krav på att fordonet ska vara trafiksäkert. Kan kanske uppstå problem med ersättning om man åker med kända brister....
Nu ser jag till att mina fordon är besiktade och givetvis godkända när jag använder dem. Så jag har inte det problemet.
Som sagt en koll före och eventuella reparationer innan besiktning så slipper man fundera och bilen är trafiksäker...
Vet att när jag jobbade mer att körda tung trafik så fick jag böter för att jag körde gods veckan efter en besiktning med tvåor... Tvåorna var styrled och fjäderinfästning glapp.
Där fick jag reda på det jag skrev tidigare det var flygande besiktning av tungagruppen.
De sa att fordonet skulle vara reparerat innan det fick användas normalt.
Nu är det här sexton år sedan.... Men jag har ingen annan erfarenhet....
Nästa grej är väl att försäkringen har krav på att fordonet ska vara trafiksäkert. Kan kanske uppstå problem med ersättning om man åker med kända brister....
Nu ser jag till att mina fordon är besiktade och givetvis godkända när jag använder dem. Så jag har inte det problemet.
Som sagt en koll före och eventuella reparationer innan besiktning så slipper man fundera och bilen är trafiksäker...
Jag har erfarenhet av att Skatteverket gett helt felaktiga svar på frågor och sedan inte tar någon som helst ansvar för vad enskilda handläggare hasplar ur sig i myndighetens namn. Så jag skulle inte ta gift på att det Transportstyrelsen säger i ett mailsvar stämmer. Å andra sidan så är ju besiktningsprotokollet inte någon lagtext heller.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Själv har jag ett problem med besiktningen.
Har mig en berlingo som jag ska byta ut.
Ska inte kosta på den en krona har jag sagt till sambon.
Men 3 år nu så har den gått genom med blankt papper.
Vart år kommer jag hem och berättar att det inte blir bil byte iår heller.
Men snart måste väl den dö.
Har mig en berlingo som jag ska byta ut.
Ska inte kosta på den en krona har jag sagt till sambon.
Men 3 år nu så har den gått genom med blankt papper.
Vart år kommer jag hem och berättar att det inte blir bil byte iår heller.
Men snart måste väl den dö.
Då får ju transportstyrelsen säga åt alla besiktningsorgan att de har fel.useless skrev:
Jag ställde frågan till Transportstyrelsen och fick detta svar:
"Har man fått underkänt på grund av en trasig glödlampa kan man byta den samma dag, men om man fått ett underkännande som kräver reparation av en verkstad kan det ibland ta några veckor innan verkstaden åtgärdar felet. Man får då använda bilen under tiden för skulle bilen vara så dålig att man inte får köra med den ska besiktningsföretag ge bilen körförbud."
Jag tolkar det som att är OK att åka både till ICA och till jobbet innan felet är åtgärdat.
Och även polisen så de inte bötfäller dig när du kör med en ej godkänd bil.
Det har varit så i 16 år möjligt att transportstyrelsen hittat på något nytt idag, men om det varit så att man får använda bilen till ica så får de tamejtusan ringa upp den sure polisen och ge han på fingrarna som skällde ut mig för 15 år sen
Givetvis åkte jag inte direkt hem. Men jag slapp böter den gången.
Men har faktiskt sett polisen ge böter för just en underkänd bil som hade en såkallad 2a. Blev inkallad på flygande besiktning och bilen bredvid mig var inte ok.
Själv så var jag på väg till macken för att köpa belysning för de ej fungerande lamporna för jag skulle besikta den dagen.
Samma visa i år igen så klart. 
Nu påstått glapp igen i samma spindelled som underkändes och byttes 2018 och gått 700 mil sedan dess. Verkstaden hittar inget glapp eller något annat fel på den, däremot konstaterar de att den andra spindelleden är dålig (så det blir kanske nästa års fel). Fick oväntat medhåll från verkstan som menar att denna station rutinmässigt hittar fel som inte finns. Däremot var vi oense om huruvida det är rätt att bara byta delar det inte är fel på eller inte.
Nu påstått glapp igen i samma spindelled som underkändes och byttes 2018 och gått 700 mil sedan dess. Verkstaden hittar inget glapp eller något annat fel på den, däremot konstaterar de att den andra spindelleden är dålig (så det blir kanske nästa års fel). Fick oväntat medhåll från verkstan som menar att denna station rutinmässigt hittar fel som inte finns. Däremot var vi oense om huruvida det är rätt att bara byta delar det inte är fel på eller inte.
Om verkstaden är ackrediterad borde de väl, efter sin undersökning, konstatera att spindelleden är OK och anse den anmärkningen som avfärdad. Lägg sedan pengarna på att byta den som verkligen är dålig.
Nyligen besiktade jag morsans bil och fick anmärkning på en av nedre spindellederna var glapp (vilket den var). Lämnade in till Mekonomen som sedan ringde och undrade hur de kunde ha missat att en av de bakre fjädrarna hade gått av. När de ändå grejar får de byta de främre bromsskivorna som var rejält rostiga på respektive insida vilket blev "bra att veta". Bromsförmågan var dock helt OK och jämn. Kostnaden för åtgärderna landar på ungefär vad bilen är värd men den är generellt i gott skick, en ägare från ny och välservad. Ett dilemma om det är värt att kosta på men samtidigt vet man vad man har. Mekonomen tyckte att bromsarna var i oacceptabelt skick men de lever ju på att meka. Förmodligen blir det väl gradvis sämre med de gamla skivorna och vid nästa besiktning finns ju alltid risken att det bedöms som underkänt så det kändes lika bra att byta.
Det var nog en stor nackdel när biltillverkarna slutade med leder som hade smörjnippel. Om man skötte dessa med att pressa in fett lite då och då så hölls de fräscha länge. Det nya fettet pressade i sin tur ut smuts, fukt och gammalt fett som stelnat. Nackdelen är förstås att det är en fortlöpande underhållsåtgärd. På en gammal bil som jag har skulle det inte förvåna mig om det fortfarande är ursprungsdelarna kvar. Lite kladdigt jobb att gå över delarna med en fettspruta. Även kardanknutarna har smörjnipplar. Överskottsfett från dessa slungas ut och bidrar till fordonets aktiva rostskydd.
Nyligen besiktade jag morsans bil och fick anmärkning på en av nedre spindellederna var glapp (vilket den var). Lämnade in till Mekonomen som sedan ringde och undrade hur de kunde ha missat att en av de bakre fjädrarna hade gått av. När de ändå grejar får de byta de främre bromsskivorna som var rejält rostiga på respektive insida vilket blev "bra att veta". Bromsförmågan var dock helt OK och jämn. Kostnaden för åtgärderna landar på ungefär vad bilen är värd men den är generellt i gott skick, en ägare från ny och välservad. Ett dilemma om det är värt att kosta på men samtidigt vet man vad man har. Mekonomen tyckte att bromsarna var i oacceptabelt skick men de lever ju på att meka. Förmodligen blir det väl gradvis sämre med de gamla skivorna och vid nästa besiktning finns ju alltid risken att det bedöms som underkänt så det kändes lika bra att byta.
Det var nog en stor nackdel när biltillverkarna slutade med leder som hade smörjnippel. Om man skötte dessa med att pressa in fett lite då och då så hölls de fräscha länge. Det nya fettet pressade i sin tur ut smuts, fukt och gammalt fett som stelnat. Nackdelen är förstås att det är en fortlöpande underhållsåtgärd. På en gammal bil som jag har skulle det inte förvåna mig om det fortfarande är ursprungsdelarna kvar. Lite kladdigt jobb att gå över delarna med en fettspruta. Även kardanknutarna har smörjnipplar. Överskottsfett från dessa slungas ut och bidrar till fordonets aktiva rostskydd.
Kanske har skrivit här tidigare men jag fick bra att veta på en kulbult, vw transporter, 2 besiktningar efter det inget sen ombes pga den.
Morsan hade en lika och fick ombes, bytte, fick ombes året efter på samma...
Reklamerade den till Meca och tror det gick genom.
En kompis avbröt sin besiktning då han fick anmärkning på nåt han inte tyckte var ok.
Lite osäker på om det var vanlig bes eller en regbes.
Vet inte om man har rätt att avbryta och få pengarna tillbaka?
Morsan hade en lika och fick ombes, bytte, fick ombes året efter på samma...
Reklamerade den till Meca och tror det gick genom.
En kompis avbröt sin besiktning då han fick anmärkning på nåt han inte tyckte var ok.
Lite osäker på om det var vanlig bes eller en regbes.
Vet inte om man har rätt att avbryta och få pengarna tillbaka?
