C
Har reflekterat över hur byggbilen, som för övrigt inte rullar särskilt många mil, nästan alltid åker på någon 2:a varje år.
Jag menar, hur kommer det sig att saker och ting alltid går från utan anmärkning till allvarligt fel på ett år?

Mitt konspiratoriska jag kan inte undgå att fundera på om de har något internt mål att maximera antalet efterkontroller...

Men egentligen är det ju lite djupare än så. Jag vill ju gärna att de noterar eventuella fel innan de blir allvarliga och en potentiell trafikfara. Men det kanske inte är så kontrollbesiktningen fungerar, rent formellt?

Vad är det som det blir 2:or på?

dåliga bromsskivor/klossar/ok kan bero på för lite & lös inbromsningar.

dåliga avgasvärden kan bero på ”bara” korta körningar, kort körning är under 3 mil.

MultiMan
Jag har inte haft en 2a på iaf 25 år och då kör jag ändå numera bilar som är som nyast 15 år gamla.

Har använt samma lokala bilprovning sedan 20 år och de säger alltid till om det är något på gång, men det händer sällan eftersom jag alltid underhåller bilarna. Förra året påpekade de rostiga bromsskivor (men som tog bra ändå) så jag bytte inför nästa besiktning.

Ser dock alltid till att ha någorlunda rena fordon till besiktningen så killarna slipper vada i skit, tar alltid fram varningstrianglar och fäster bilbälten mm för att underlätta, samt brukar försöka ha ett gott humör.

Rätt många häromkring verkar dock använda besiktningen som någon typ av undersökning för hur mycket som behöver åtgärdas, istället för att underhålla löpande och då är det klart det blir frekventa 2or.

• Gilla
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det som det blir 2:surprised:r på?
Det är det gamla vanliga - styrled, spindelled, nu rostiga bromsrör. Alltså sådant som torde uppvisa tecken på slitage innan det blir "allvarligt".

MultiMan MultiMan skrev:
Rätt många häromkring verkar dock använda besiktningen som någon typ av undersökning för hur mycket som behöver åtgärdas, istället för att underhålla löpande och då är det klart det blir frekventa 2or.
Får väl erkänna att jag är en av dem som räknar med att kontrollbesiktningen fångar upp det som är viktigt och inte lämnar in bilen till en verkstad för regelbunden kontroll. Men, förutom vanlig service, vem gör det?
Har inga problem med att de hittar fel - det är ju jättebra. Problemet är att anmärkningen kommer först när felet blivit en 2:a.

Däck, bromsar, lampor och sånt uppenbart håller jag hyfsad koll på själv.

Bilen lämnas så klart i fräscht skick för besiktning med gott humör. Men till saken hör att det bara finns en station för lastbilsbesiktning här i "byn", så det är inte så mycket att välja på.

MultiMan
Alla former av leder kan gå från att vara ok till en tvåa efter körning mot vägkant eller potthål, så det är inte så konstigt att det kommer plötsligt. När det väl blir glappt går det oftast fort.

Bromsrör är sådant som borde gå att se innan det är en 2a om du menar rören. Där det finns slangar kan plötsliga bubblor uppstå när slangen ger vika internt, som ger 2a.

Med din sätt att se på bilbesiktningarna får du nog ta dina 2or med ett leende, saker går fort sönder om man kör frekvent. Du kanske kör bilar som ofta får fel? Testat japanskt?

Alla verkstäder jag vet om lokalt här kollar normalt bromsskivor och rör mm när man lämnar in för vanlig service och säger till om de tycker man bör byta. En bil som används regelbundet bör kontrolleras varje år, inklusive oljebyte och har man då en bra verkstad blir det inga 2or. Jag servar alla fordon själv, så det sker löpande. T ex oljar jag in alla utsatta bromsrör såsom i hjulhusen (eftersom det är jobbigare att byta) varje år och när besiktningsmännen ser det (och känner mig sedan tidigare) så låter de rören vara. Ser en besiktningsman det minsta lilla roströda på på rören så är det skrapande som gäller och är röret då fullt med porer i ytan är det lätt hänt att det blir en 2a eftersom det är mycket svårbedömt hur tunt godset som finns kvar är. Därför är det också viktigt att besiktningsmännen inte är några sillmjölkar utan bromsar utan bara f*n vid testet så att eventuella svagheter i bromssystemet uppdagas.

C
MultiMan MultiMan skrev:
saker går fort sönder om man kör frekvent.
Det är alltså byggbilen det handlar om. Den rullar max 150 mil om året. Står still i garage stora delar av året. Ingen buskörning... :rofl:

I övrigt kör jag lite nyare fordon som än så länge inte har några fel.

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Vad är en "Byggbil"? Känner mig extra trög idag tror jag. :crysmile:

Har du byggt den själv? Isf kanske förklaringen till tvåorna ligger där. :p

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
MultiMan MultiMan skrev:
Vad är en "Byggbil"? Känner mig extra trög idag tror jag. :crysmile:
Alltså en skåpbil som jag använder för att frakta byggmaterial, möbler, skräp osv. som inte är så lämpligt att använda vardagsbilen till.

MultiMan MultiMan skrev:
Vad är en "Byggbil"?
Den man måste bygga om efter varje besiktning.

• Haha
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Aha, ja då kanske det beror på att den står stilla för mycket. Aldrig bra att bilar används för lite heller, det gäller att finna den gyllene medelvägen till sunt bilbrukande för att nå den åtråvärda statusen som bilprovningens nolla.

Jag gjorde nyligen service på bilen, cirka en vecka sedan. Där tyckte de att jag skulle fixa bromsar, slipa bromsskivor, byta stötdämpare och fixa lite annat.
Bilen gick igenom utan anmärkningar...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Shakula Shakula skrev:
Jag gjorde nyligen service på bilen, cirka en vecka sedan. Där tyckte de att jag skulle fixa bromsar, slipa bromsskivor, byta stötdämpare och fixa lite annat.
Bilen gick igenom utan anmärkningar...
Precis den typen av förvarningar man vill ha. Innan det blir en tvåa.

• Gilla
stinky747
  • Laddar…
Det är svårt att få den typen av förvarningar vid besiktningen året innan eftersom den största försämringen sker när bilen står still däremellan.

C
useless useless skrev:
Det är svårt att få den typen av förvarningar vid besiktningen året innan eftersom den största försämringen sker när bilen står still däremellan.
Äh, att bilen står still en del är ju inget nytt.
Hur kan t.ex. ett bromsrör vara anmärkningsfritt i 15 år för att sedan ett år, pang, vara allvarligt rostskadat?
Klart att det fanns rost där även förra året och säkert ett antal år före dess.
Det hade jag gärna velat veta innan det blev så allvarligt att det måste åtgärdas omgående.

Näst sämsta en bil kan göra är att stå still, det sämsta är att stå still på ett fuktigt underlag, dåligt dränerat grus eller gräsmatta. Tex kan fukt sakta men säkert leta sig in i en led (som var frisk året innan) Blir kulan rostig, äter den fort upp kulans säte som är av plast.
Bilar som används lite och försiktigt har ofta problem med bromsarna, en taxibil aldrig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.