3 722 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Designa kök - hjälp
Alternativet med köksö, häll, micro i överskåp är trevligast.
Några saker
*VÄlj lådor. Byt alla underskåp + skåp på köksön till lådor i 60 eller 80 cm bredd (staplar med tre lådor). Med lite smart inredning sväljer de massor och saker blir lättillgängliga.
*Gör om överskåpen till vitrin med belysning så ser rummet större ut
*Mikron i överskåpet + ugnen under hällen ger maximalt med bänkyta- det behövs
*Andra överskåp. Sätt överskåp som ger dig 70 cm mellan bänk och skåpets undekant vid diskhon så känns det rymligare när du jobbar där.
*Välj en smäcker fläktkåpa som hänger högt över köksön- 70 cm eller mer - annars ser den ut som en avspärrning i rummet. Spotar över resen av köksön- om möjligt.
*Fundera på om du behöver 60 kyl + 60 frys eller om det räcker med en side by side av amerikanskt snitt. 90 bred , smal frys med inbyggd ismaskin flör sommaren och bred kyl, kolla tex LG. Vissa har även inbyggd tv i kyl/frysen
På så sätt får d mer "luft" i köket - och mer bänkyta.
Mvh
Några saker
*VÄlj lådor. Byt alla underskåp + skåp på köksön till lådor i 60 eller 80 cm bredd (staplar med tre lådor). Med lite smart inredning sväljer de massor och saker blir lättillgängliga.
*Gör om överskåpen till vitrin med belysning så ser rummet större ut
*Mikron i överskåpet + ugnen under hällen ger maximalt med bänkyta- det behövs
*Andra överskåp. Sätt överskåp som ger dig 70 cm mellan bänk och skåpets undekant vid diskhon så känns det rymligare när du jobbar där.
*Välj en smäcker fläktkåpa som hänger högt över köksön- 70 cm eller mer - annars ser den ut som en avspärrning i rummet. Spotar över resen av köksön- om möjligt.
*Fundera på om du behöver 60 kyl + 60 frys eller om det räcker med en side by side av amerikanskt snitt. 90 bred , smal frys med inbyggd ismaskin flör sommaren och bred kyl, kolla tex LG. Vissa har även inbyggd tv i kyl/frysen
Mvh
jag tycker det ser ut som IKEAS (eller annan köksleverantörs) gratis program. Finns på tex IKEAS hemsida http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/kitchen/download.htmlYondalar skrev:
Bör med det, sen när du gjort ditt kök finns det nog femtielva förklaringar på forumet hur man lägger upp en bild. Börja med att få upp bilden på en hemsida.
Jag har provritat upp en snarlik variant men lite annorlunda fast med köksö, tycker den känns riktigt bra i det stora hela (din planlösning kräver ju en del småprioriteringar) men tyvärr har jag ingenstans att lägga upp bildenJonasK skrev:
Försöker beskriva med ord så kan du själv rita upp och se hur du gillar det.
-börja med kyl och frys som på din bild.
-placera diskbänksskåpet direkt efter frysen.
-sedan diskmaskinen.
-sen 40's lådrad (för bestick).
-sedan ett hörnskåp 90x90.
-sedan efter hörnskåpet (där du har hällen) ett högskåp på ugn och micro med storlådor underst.
Köksö på samma sätt som du ritat på de övriga ritningarna dvs. med häll och takhängd fläkt. Försök att få till en separat arb.yta även på köksön, dvs. placera hällen lite mer åt ena kanten, dock bör du ha min. 40 cm som avställningsyta även på den "smala" sidan.
Fördelar:
-avställningsyta till vänster om ugn (hörnytan).
-sammanhållen arb.yta på 130 cm. mellan diskbänk och hörn (viktigast av allt).
-lite "luft" mellan högskåpet med ugn/micro och fönstret.
Nackdelar:
- DM lucka som i utfällt läge hamnar "mitt i" gångstråket mellan diskbänk, häll och ugn.
- Hörnskåp, vilket jag inte är särskilt förtjust i MEN i det här läget så kanske det måste till iaf.
- ingen optimal avställningsyta direkt vid sidan om kylen, iof. mindre problem om man har köksön i närheten, men ändå..
Har även ritat upp en variant utan hörnskåp på långväggen, men det kräver att du har ugnen under hällen (i köksön) om du ska få till några bra arb.ytor, vilket krävs för att göra köket lättarbetat (min. 100 cm och ännu hellre 120-140 cm. och helst mellan häll och diskbänk om man har dem på samma rad).
Där är DM placerad i hörnet (hörnskåpets plats dvs. närmast fönstret) vilket gör att den inte är i vägen även om man har luckan utfälld (stort plus) samt möjliggör en sammanhängande arb.yta på 120 cm. mellan kyl och diskho.
Extra plus med detta är att du då även får en avställningsyta direkt vid sidan om kylen vilket också är eftersträvansvärt.
Men man får försöka tänka sig arb.gången i köket och prioritera efter familjens behov,det är ju oftast så att man tvingas till vissa prioriteringar då man har en befintlig planlösning med fönster, dörrar osv. att utgå ifrån.
Köksö tycker jag absolut att du ska ha för att få till ett praktiskt kök med den planlösning som du har, dessutom har du ett rejält kök så den ryms ju utan problem.
Du rymmer ändå ledigt ett rejält köksbord i andra änden av köket vid 130's fönstret. Dessutom klarar du en bra passage mellan skjutdörren och balkongdörren även om du har en köksö.
Avslutningsvis, precis som många skrivit så bör du spara skafferiet, det är verkligen guld värt.
MVH och lycka till//Christina.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden