9 945 läst ·
195 svar
10k läst
195 svar
Denna tråd är för oss som inte väljer att ta Covid vaccin
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Du har ju helt missuppfattat vad jag skrev.B bonoworld skrev:Gissar att du "misstänker" att naturligt skydd är mycket sämre än det skydd man får av vaccin, snacka om desinformation, det du så storartat hävdar att du kämpar emot.
I nästa fras skriver du "kommer vaccinering att skydda bättre (precis som vaccin skyddade mycket bra....". alltså återigen; du tror att du kan få hålla på att referera till ditt tyckande samtidigt som du förkastar vetenskapliga publikationer om och om igen. Ser du inte vad du håller på med??????
Denna tråd verkar ju död, men eftersom den är för mig så tänkte jag skriva lite.
Är ju aktiv i andra trådar. Men denna tråden är ju unik så jag skriver lite.
Tror även det är en skillnad nu, covid är inte längre sammhällsfarlig så alla borde ha större möjlighet att häri prata om sina val.
Jag valde att inte vaccinera mig av 2 anledningar, den ena att jag hade haft sjukdomen har alltså naturlig immunitet, och den andra är att jag märkte av signaler och förstod att det uppstod grupperingar i samhället där avståndet ökade och samtalsklimatet hårdnade. det var även det faktum att det fanns andra skador och kostnader som samhället riskerade som inte verkade värdesättas.
Bra iallafall att kunskap och vetenskap idag har gjort att vi vet mer.
Små barn har fått "skador" i form av svårigheter att läsa av bla ansiktsutryck efter att ha vart instängda och att man i vissa länder har använt munskydd.
Naturlig immunitet vet man idag är bättre an vaccination.
I mitt val av att inte vaccinera mig trodde jag att dessa 2 fakta skulle vara sanna (men de var kanske inte helt bevisade då), men min tro var min orsak.
Detta är inte helt enkelt men tar upp den här som en fråga och hoppas att det ligger i trådskaparens ram för vad som var tänkt med denna tråd:
Vi har ju religionsfrihet här i sverige borde man kanske få lov att tro på även typ andra saker än gudar, saker som inte är bevisade men kanske logiska i sig för de som tror på den. Och på något sätt vara skyddad i sin tro. Nu menar jag inte skyddad från information och kunskap, det skall man alltid utbyta. Alltså man bord lyssna på vetenskap och kunskap (typ konstant utbilda sig), men att man har rätt att dra sina egna slutsatser.
Tror även det är en skillnad nu, covid är inte längre sammhällsfarlig så alla borde ha större möjlighet att häri prata om sina val.
Jag valde att inte vaccinera mig av 2 anledningar, den ena att jag hade haft sjukdomen har alltså naturlig immunitet, och den andra är att jag märkte av signaler och förstod att det uppstod grupperingar i samhället där avståndet ökade och samtalsklimatet hårdnade. det var även det faktum att det fanns andra skador och kostnader som samhället riskerade som inte verkade värdesättas.
Små barn har fått "skador" i form av svårigheter att läsa av bla ansiktsutryck efter att ha vart instängda och att man i vissa länder har använt munskydd.
I mitt val av att inte vaccinera mig trodde jag att dessa 2 fakta skulle vara sanna (men de var kanske inte helt bevisade då), men min tro var min orsak.
Detta är inte helt enkelt men tar upp den här som en fråga och hoppas att det ligger i trådskaparens ram för vad som var tänkt med denna tråd:
Vi har ju religionsfrihet här i sverige borde man kanske få lov att tro på även typ andra saker än gudar, saker som inte är bevisade men kanske logiska i sig för de som tror på den. Och på något sätt vara skyddad i sin tro. Nu menar jag inte skyddad från information och kunskap, det skall man alltid utbyta. Alltså man bord lyssna på vetenskap och kunskap (typ konstant utbilda sig), men att man har rätt att dra sina egna slutsatser.
Redigerat:
Låt oss hoppas att viruset fortsätter att mutera på ett sätt som gör att sjukdomen inte behöver klassas som samhällsfarlig på nytt.A arn bygg skrev:Denna tråd verkar ju död, men eftersom den är för mig så tänkte jag skriva lite.
Vi kan väl konstatera att vården klarade av att hantera vinterns våg av omikron utan kollaps. Nu är jag ingen expert men gissar att vi kan tacka den utbredda viljan att ta vaccin för det. Det var ett tag sedan det var som värst men som jag mins det var ca 75% av de som vårdades på IVA ovaccinerade, trotts att en oerhört stor majoritet av svenskarna var vaccinerade. För att undvika att skämma ut mig med dåliga mattekunskaper ska jag inte ge mig på att räkna ut hur beläggningen på IVA hade sett ut om alla var ovaccinerade. Men jag är säker på att de som slitit i vården underpandemin är väldigt glada att så inte var fallet.
Att naturligt skydd ger bättre immunitet vet jag inte om det är ett argument för att inte ta vaccin. Antingen blir man sjuk eller inte. Blir man sjuk som vaccinerad får man ju naturlig immunitet, samtidigt som man löper betydligt mindre risk för att alvarlig sjukdom eller död. Det enda rimliga argumentet för att inte ta vaccin jag kan se är att man bedömer att riskerna med vaccinet är större än riskerna med sjukdomen. Så vitt jag vet finns det inga belägg för att så skulle vara fallet.
Det bästa är ju att väldigt få blir sjuka så kommer risken för nya mutationer oxå att minska.
Jag tycker att det skall vara fritt att skriva var man vill, men har tyvärr fått uppleva att andra inte tycker det. Vill ju inte bli som de andra och peka på att det låter som att ni är vaccinerade(vilket per def gör att ni inte skall skriva här enl trådskaparen), återigen så tycker jag att ordet skall vara fritt, men vill ju då gärna säkra upp att ni tänker ungefär som mig gällandes vad man får skriva.N nybyggarn3 skrev:Låt oss hoppas att viruset fortsätter att mutera på ett sätt som gör att sjukdomen inte behöver klassas som samhällsfarlig på nytt.
Vi kan väl konstatera att vården klarade av att hantera vinterns våg av omikron utan kollaps. Nu är jag ingen expert men gissar att vi kan tacka den utbredda viljan att ta vaccin för det. Det var ett tag sedan det var som värst men som jag mins det var ca 75% av de som vårdades på IVA ovaccinerade, trotts att en oerhört stor majoritet av svenskarna var vaccinerade. För att undvika att skämma ut mig med dåliga mattekunskaper ska jag inte ge mig på att räkna ut hur beläggningen på IVA hade sett ut om alla var ovaccinerade. Men jag är säker på att de som slitit i vården underpandemin är väldigt glada att så inte var fallet.
Att naturligt skydd ger bättre immunitet vet jag inte om det är ett argument för att inte ta vaccin. Antingen blir man sjuk eller inte. Blir man sjuk som vaccinerad får man ju naturlig immunitet, samtidigt som man löper betydligt mindre risk för att alvarlig sjukdom eller död. Det enda rimliga argumentet för att inte ta vaccin jag kan se är att man bedömer att riskerna med vaccinet är större än riskerna med sjukdomen. Så vitt jag vet finns det inga belägg för att så skulle vara fallet.
Denna dialog gäller mellan oss och talar till ert samvete, (givetvis förstår jag att en moderator och eller trådskaparen kan komma in och styra upp oss), men vi kanske kan komma överens att det är ok mellan oss attdet är högt i tak (och inte anmäla någon).
För övrigt så handlar det jag skrev om varför jag inte vaccinerade mig, jag vet ju inte nu om du bara skriver exempelvis:
"Det enda rimliga argumentet för att inte ta vaccin jag kan se är att man bedömer att riskerna med vaccinet är större än riskerna med sjukdomen"
För att du inte förstår vad jag skrev eller att du vill övertyga mig om att mina skäl for att inte ta vaccinet inte var bra?
Kom ihåg att världen handlar inte bara om virus, covid och pandemi. Olika människor blandar in andra sakeer som de eventuellt kan vikta högt i en jämförelse. Det finns en massa rimliga argument för att inte ta vaccinet.
- man har naturlig immunitet
- man är ung = extremt låg risk (i storleksordning med den risk som sprutan ger förmodligen)
- man har någon åkomma.
det finns fler, ideologi,rättigheter, tro.
I Belgien/nederländerna var det nära 100% av en population som var vaccinerade, de fick omikron i större utsträckning än i andra mindre vaccinerade områden, så mutationen skulle kunna ha uppstått pga att vaccinerade folk inte mårkte att de var sjuka och att den mutationen kunde utvecklas enklare där. Kaske tom mutera i den populationen.snuttjulle skrev:
Vad jag menar är att visst skall vi ta vaccin men man måste förstå att allt handlar inte bara om att forcera vaccinering, det finns och fanns saker vi inte visste/vet ta det lungt och låt människor ta sina beslut visst via information och egetbestämmande.
Det är även viktig att samhället är konsekvent, man kan inte ha för stor fokus på att tvinga folk till något i en situation och i en annan så skall det vara fritt att bestämma .N nybyggarn3 skrev:Låt oss hoppas att viruset fortsätter att mutera på ett sätt som gör att sjukdomen inte behöver klassas som samhällsfarlig på nytt.
Om någon vill tro på "fake news" och rösta på Trump så är enda motmedlet mot det att informera dem, inte att säga att nu så inför vi "ett anti "fake news" pass för att få gå in på festren nere i alabama eller missisippi (kan ha fel men tror det är fler fake news Trump röstare därnere)
Instämmer helt.A arn bygg skrev:Det är även viktig att samhället är konsekvent, man kan inte ha för stor fokus på att tvinga folk till något i en situation och i en annan så skall det vara fritt att bestämma .
Om någon vill tro på "fake news" och rösta på Trump så är enda motmedlet mot det att informera dem, inte att säga att nu så inför vi "ett anti "fake news" pass för att få gå in på festren nere i alabama eller missisippi (kan ha fel men tror det är fler fake news Trump röstare därnere)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Forskarna har 3-4 hypoteser om hur omikron uppstod och inte i någon av dem ingår vaccinerade människor. Alla de andra tidigare varianterna av särskild betydelse uppstod i grupper där ingen var vaccinerad eftersom det inte fanns några vaccinerade då.A arn bygg skrev:I Belgien/nederländerna var det nära 100% av en population som var vaccinerade, de fick omikron i större utsträckning än i andra mindre vaccinerade områden, så mutationen skulle kunna ha uppstått pga att vaccinerade folk inte mårkte att de var sjuka och att den mutationen kunde utvecklas enklare där. Kaske tom mutera i den populationen.
BirgitS, innebär detta att du aldrig kommer att anmäla mig för off topic i framtiden? Vill bara att vi skall vara tydliga mot varandra även om vi inte tycker samma eller tycker om hur den andre argumenterar.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det är sällan jag anmäler någon för offtopic i covid-trådarna eftersom de redan har så mycket offtopic och enligt Marlen så accepteras en del offtopic i trådar som ligger i detta underforum. Däremot så respekterar jag hennes åsikt om vad som är tillåtet i forumet och tycker att andra ska göra detsamma.A arn bygg skrev:
Jag lovar ingenting när det gäller anmälningar. Jag är inte heller den enda som anmäler inlägg och jag tycker att alla ska anmäla inlägg som de anser bryter mot någon regel, inkl. mina egna.
Anser du att du är "on topic" i denna tråd?BirgitS skrev:
Det är sällan jag anmäler någon för offtopic i covid-trådarna eftersom de redan har så mycket offtopic och enligt Marlen så accepteras en del offtopic i trådar som ligger i detta underforum. Däremot så respekterar jag hennes åsikt om vad som är tillåtet i forumet och tycker att andra ska göra detsamma.
Jag lovar ingenting när det gäller anmälningar. Jag är inte heller den enda som anmäler inlägg och jag tycker att alla ska anmäla inlägg som de anser bryter mot någon regel, inkl. mina egna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Jag vet inte vad som är ontopic för det är ju knappast så att tråden är tänkt att hysa alla frågor och påståenden om vad som helst som en person som inte har vaccinerat sig har. Som TS står det:
"Här diskuterar vi vad vi tycker om hela denna vaccination hysteri, vi delar det vi kan om vaccinet och pandemin med intelligens och logik och framför allt en vänlig ton."
Blir ju inte mycket till diskussion om alla som får skriva i den tycker samma sak. Tråden har aldrig varit särskilt populär och inte är det många vaccinationsmotståndare som har skrivit i den. TS verkar ha lämnat den vind för våg efter 6 dagar. Under tiden som TS var här var det inte en massa tillsägelser om att vaccinerade inte fick skriva trots att de skrev då också.
"Här diskuterar vi vad vi tycker om hela denna vaccination hysteri, vi delar det vi kan om vaccinet och pandemin med intelligens och logik och framför allt en vänlig ton."
Blir ju inte mycket till diskussion om alla som får skriva i den tycker samma sak. Tråden har aldrig varit särskilt populär och inte är det många vaccinationsmotståndare som har skrivit i den. TS verkar ha lämnat den vind för våg efter 6 dagar. Under tiden som TS var här var det inte en massa tillsägelser om att vaccinerade inte fick skriva trots att de skrev då också.